Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: hanzel83 op 14 december 2014, 22:49:48

Titel: Defecte HDD vervangen
Bericht door: hanzel83 op 14 december 2014, 22:49:48
Hoi,

In onze wijk is laatst een stroomstoring geweest sindsdien is er een HDD defect.
Maandelijks schijfintegriteitsrapport geeft aan dat schijf 1; 1632 beschadigde sectoren heeft, en schijf 2; 0  beschadigde sectoren.

Mijn DS211j draait op Raid 1.

Ik heb de schijf die het dichtste bij het moederbord zit vervangen door een nieuwe HDD. (Had eerst de bovenste gedaan maar kreeg na opnieuw opstarten nog steeds de melding.)
Na het vervangen kom ik niet meer in mijn NAS. Nu zegt Synology Assistant dat de NAS niet geinstaleerd is!
Als ik hem opnieuw installeer dan ben ik alles kwijt!

Wat is hier mee aan de hand?
Hij zou toch gewoon moeten werken.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groet Hans
Titel: Re: Defecte HDD vervangen
Bericht door: Hofstede op 14 december 2014, 23:17:16
Je hebt tussen het vervangen van de schijven door niet eerst het volume hersteld??? Dan heb je dus nu effectief het volume om zeep geholpen. Ik zou proberen om de oude schijven terug te zetten en dan DSM opnieuw te installeren.
Titel: Re: Defecte HDD vervangen
Bericht door: Björn op 15 december 2014, 14:41:29
Het simpelweg vervangen zorgt er niet voor dat de melding weggaat. Je moet het volume eerst nog herstellen.
Citaat
Ik heb de schijf die het dichtste bij het moederbord zit vervangen door een nieuwe HDD. (Had eerst de bovenste gedaan maar kreeg na opnieuw opstarten nog steeds de melding.)
Dat was op zich dus goed. Zolang je de melding krijgt is het volume nog aanwezig.
Je moet nu dus even de schijf die het verste van het moederbord zat terug stoppen samen met de nieuwe schijf en dan in opslagbeheer het volume herstellen.
Titel: Re: Defecte HDD vervangen
Bericht door: Björn op 15 december 2014, 14:43:39
@Hofstede Bij RAID 5 zou het kloppen wat je zegt, maar de TS draait RAID 1. Hierbij staat de volledige set data op beide schijven, dus ze zijn ook onafhankelijk te gebruiken.
Titel: Re: Defecte HDD vervangen
Bericht door: Hofstede op 15 december 2014, 14:58:24
@Björn Het klopt wat je zegt. Maar heb al een aantal keren meegemaakt dat als je per ongeluk de goede schijf verwijderd en de defecte probeert te combineren met een nieuwe dat de NAS compleet in de war raakt over de status van de RAID1 als je daarna de goede weer terugplaatst in combinatie met de nieuwe. Die beschouwd hij dan beide als niet bruikbaar / onbekend en wil hij dan opnieuw formatteren. Het feit dat hij DSM kwijt is geraakt is al een indicatie dat hij niet meer weet wat hij met de goede schijf aanmoet.
Daarom mijn advies om eerst beide oude schijven terug te zetten en DSM te installeren. Dan heb je weer een goed uitgangspunt.

Titel: Re: Defecte HDD vervangen
Bericht door: Björn op 15 december 2014, 15:07:28
De enige reden dat hij DSM opnieuw moet installeren is volgens mij dat hij de defecte schijf samen met de nieuwe schijf in de NAS heeft zitten. Als hij de schijf zoals in de eerste situatie terugplaatst en de NAS opstart dan start hij volgens mij nog gewoon op in DSM. Dat zou ik in ieder geval eerst proberen.
Titel: Re: Defecte HDD vervangen
Bericht door: Hofstede op 15 december 2014, 15:18:35
Ok. Je gaat er dus van uit dat TS in eerste instantie wel op de juiste manier de defecte schijf vervangen had door de nieuwe maar dacht dat hij het fout had gedaan omdat de NAS een foutmelding van het volume bleef geven.
Titel: Re: Defecte HDD vervangen
Bericht door: Björn op 15 december 2014, 17:14:15
Juistem  :lol: