Hier een soort gelijk probleem
DS213+ met daarin 2X WD30ERFX RED 3TB schijven
23december 2013 begon de ellende, Synology gaf foutmelding dat Disk2 defect was en het volume degrade
met daarna de melding in het logboek dat Disk2 was removed (Volume [1] was degrade [1/2], please repair.
ondanks de feestdagen was coolblue te bereiken en mocht ik de defecte HD opsturen, na controle kreeg ik direct bericht dat de schijf vervangen zou worden of dat ik het aankoopbedrag als credit retour zou krijgen.
27 december heb ik een nieuwe HD toegestuurd gekregen en deze direct in de Synology DS213+ geplaatst.
het volume gaf aan dat hij gerepareerd moest worden, dit heeft bijna 5uur lang geduurd maar toen gaf Disk1 ineens fouten en liep het complete systeem vast.
na een reboot kon ik de DS213+ niet meer benaderen en diende er een nieuwe DSM geinstalleerd te worden (ik was echt bang dat alle data verloren zou gaan) dit laatste was gelukkig niet het geval, alleen moesten alle applicaties en configuratie opnieuw ingesteld worden.
nadat de HD en het Volume gerepareerd was moest deze nog gecontroleerd worden op consistentie en dit heeft ruim 48uur geduurd.
Helaas was het voor korte duur na 18dagen en 19uur probleemloos te hebben gedraaid hoorde ik vanmiddag wederom een piepen geluid uit de NAS.
[internal disk [2] was defective] stond er in de logboeken te lezen
System volume [Root] was degraded
Volume [1] was degraded [1/2], please repair it
de 2e schijf was in het HDD Management niet meer zichtbaar.
Na een herstart van de Synology zag ik beide schijven weer in het HDD Management (disk2 was niet gecontroleerd)
de SMART test gaf uiteindelijk geen fouten of melding en daarna stond de status weer op [normal]
Bij deze doe ik nogmaals een poging om Volume 1 te repareren, ondertussen heb ik de firma CoolBlue op de hoogte gebracht van de defecte HD en ik ga er vanuit dat ik deze schijf onder garantie kan vervangen.
tijdens de reparatie procedure van het volume blijkg het systeem aangeven "Internal Disk [2] was Defective"
maar hij zegt nog wel "Repairing (Waiting...)
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en reacties omtrent de vervanging van de defecte schijven en of het vaker voor komt dat nadat er een nieuwe HD geplaatst is het volume spontaan kapot kan gaan.