Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Liberty op 15 maart 2013, 12:18:52
-
Ik zit een beetje met m'n handen in het haar. Ik was bezig met het configureren van een VPN verbinding, toen 1 van de harde schijven (schijf 2) een beschadiging aangaf. Heb toen een nieuwe besteld 2TB WD Red, (ipv de Samsung spinpoint) die er in zaten deze werd eergisteren eindelijk geleverd.
's-ochtends geinstalleerd, en 's-avonds toen ik thuis kwam.. stond er een bericht dat de schijf was geinstalleerd, maar er waren damaged sectors gevonden op schijf3. Oplossing zou zijn: herstarten met een check op bestandssysteem. zo gezegd, zo gedaan..
Vanaf dat moment heb ik alleen maar een knipperend blauw licht gezien. Synology assistent gaf aan dat bestandssyteem controle werd uitgevoerd, en het zou nog 16 minuten duren.. Naar dat bericht heb ik 2 uur gekeken, en toen geprobeerd om de NAS te selecteren in de Assistent, maar geen reactie..
Heb daarna de aan knop 10 seconden ingehouden totdat hij uitging, 2 minuten gewacht.. weer aangezet.. weer alleen blauw knipperend licht.... en geen NAS te zien in Synology Assistent. Het is wel mogelijk om de NAS te pingen.
Ik heb geen idee wat ik nog kan ondernemen om de NAS weer up and running te krijgen... :cry: :cry:
-
kleine update...
Heb de NAS van de stroom afgehaald..., en alle HDD eruitgehaald, vervolgens aan gezet en na 2 minuten wijzigt het flikkerend blauwe lichtje in een stabiel power on licht.
De status indicator wisselt tussen groen en oranje...
De NAS is nu ook vindbaar in SA.
-
vervolgens schijven er weer in, zonder ethernet aangesloten... weer een flikkerend blauw lichtje, geen van de andere indicators zijn aan.... :evil: :evil: :evil:
-
En de originele schijven er weer in?
Komt de NAS dan wel tot leven maar wel met de melding dat er een beschadiging is?
Zou de nieuwe schijf al defect zijn?
-
Hallo, Ik heb inderdaad geprobeerd de oude schijf erin te zetten, en de hele rataplan opnieuw uitgevoerd, geen resultaat.
Nu, nadat de HDD (incl. de nieuwe) er weer in zit, zie ik de NAS in SA, en het meldt
"controleren van bestandssysteem, nog 1278 minuten..", deze melding heb ik al eerder gehad, maar goed... zucht... we gaan het gewoon nog eens proberen...
-
ondanks dat het terug tellen van 1278 minuten best snel ging, staat de melding nu al 45minuten op "nog 18 minuten"
-
Het herstellen van het volume kan, afhankelijk van de hoeveelheid data, wel een dag duren. Gewoon een kwestie van geduld hebben. En niet onderbreken want dan begint het weer van voren af aan of je beschadigd het volume definitief.
-
Dank je wel voor je reactie :-), gisterenavond om 18:00 is het herstellen begonnen, en ondanks dat ik de NAS nu niet meer zie in SA, geef ik het nog eens 24 uur, misschien dat het vanavond klaar is..
-
We zijn nu 37 uur verder, en er is niets veranderd... :(
De NAS kan niet worden gevonden via SA of via de Web Assistent (http://find.synology.com/# (http://find.synology.com/#))
Ik heb dus geen idee wat er op dit moment wel/niet gebeurt.
Normaal gesproken is de DS412+ behoorlijk snel, maar ik zie alleen maar het blauwe power led lichtje die knippert, verder geen van de lampjes branden..
-
Kun je een telnet verbinding opzetten? Dan kun je met "top" kijken waar de syno mee bezig is. Anders even een ticket aanmaken bij Synology support
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
was een heel goed idee, echter bij ssh krijg ik network error, connection refused..
Ik ga inderdaad nu een ticket aanmaken bij synology..
Zal het resultaat hier posten, bedankt allemaal :D
-
Ben erg benieuwd of jouw probleem is opgelost. Mijn probleem met een blauw knipperend powerknop lijkt veel op jouw probleem. Ik heb ook een wd red 2TB geplaatst.
Ben dus erg benieuwd naar jouw oplossing.
Ik heb zelf trouwens een nas ds 209.
-
Zoals aangegeven heb ik support gevraagd bij Synology, en zij adviseerde mij het volgende :
1. - run een disk test op alle schijven vanuit een pc
vervolg daarna met deze stappen:
2. Zet de NAS uit en haal alle schijven eruit
3. Plaats de nieuwe disk in Disk1 slot
4. Zet de NAS aan en gebruik Synology Assistant om een installatie met dezelfde DSM op de schijf te plaatsen. Het is niet nodig om een volume te creëren na een installatie.
5. Als stap 4 succesvol is, dan zet je de NAS uit en plaats je 3 van de originele 4 RAID5 disks (2,3,4) in het systeem.
6. Zet de NAS weer aan en kijk of het lukt om te booten in deze situatie.
7. Als dat succesvol is, back-up alle data, verwijder vervolgens de data en creëer het volume opnieuw.
--
En zo is het gegaan:
1. een disk test was niet mogelijk, want NAS was niet zichtbaar in SA of via een browser.
2. heb stap 2 + 3 gedaan, maar zag nog steeds niets
3. Vervolgens heb ik de alle originele schijven teruggeplaatst, en heb de laptop direct aangesloten aan de NAS. ( Normaal gesproken ben ik via wifi verbonden)
Nu zag ik de NAS wel, en die begon gelijk aan een file consistentie check, heb deze laten uitlopen, duurde ongeveer 8 uur.
De NAS bleef zichtbaar, dus na die tijd was het mogelijk om de NAS te benaderen via de webbrowser.
Vanuit de DSM zag ik dat het volume de status beschadigd had, en disk 2 en disk 3 hadden problemen met de systeem partities.
DSM adviseerde om het volume te laten herstellen, deze optie gekozen.. en toen "fingers crossed"om te hopen dat alles goed zou verlopen..
en ja hoor... daarom heb ik voor Synology NAS gekozen.. vanuit deze situatie is zowel het volume hersteld als ook de schijven hersteld... ZONDER ENIG VERLIES VAN DATA.. :D :D
Ik heb een wijze les getrokken uit deze ervaring, als er problemen zijn met de NAS..
voor dat je ook maar iets anders doet.. EERST je laptop direct verbinden met de NAS.. 8)
Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken!
-
dank je wel voor de update. Dit ga ik morgen ook proberen. Het aansluiten van de nas op de laptop gewoon via de ethernet kaart. Zoals ik gelezen heb kun je dus gewoon de harddisk met data erin laten zitten en dan automatisch de check uit laten voeren. Ben nogal bang om data te verliezen?
Gertjan
-
Hoi Gertjan,
Inderdaad, aansluiten via de ethernet kabel, en de disks met data erop heb ik er in laten zitten..
Laat even weten hoe het in jouw geval is verlopen :D
-
Kun je een telnet verbinding opzetten? Dan kun je met "top" kijken waar de syno mee bezig is. Anders even een ticket aanmaken bij Synology support
Sent from my iPhone using Tapatalk
hoe maak je een dergelijke telnet verbinding? Deze melding krijg ik ook elke keer
-
Uiteraard laat ik dit weten is voor andere gebruikers ook informatief.
-
Ik kon niet wachten. Ik heb de nas rechtstreeks aan laptop gekoppeld met de schijf waarbij alles nog werkte. Via SA contact hij is nu bezig met starten van services met een irritante piep om de 4 seconden.
Ik houd je op de hoogte.
-
Inmiddels de nas weer via de router aangesloten. Status: quota controleren, met nog steeds de irritante piep om de 4 sec. Nas staat nu in de meterkast gelukkig minder last van dan in de woonkamer. Hoe lang gaat dit duren??
-
Laatste update hij doet het weer pffffff. Ik dank jullie allemaal :D :D :D :D
-
In storage manager kun je die piep uitzetten.
-
Bedankt voor je feedback, ben blij dat we beiden onze problemen hebben opgelost :D
-
Zoals aangegeven heb ik support gevraagd bij Synology, en zij adviseerde mij het volgende :
1. - run een disk test op alle schijven vanuit een pc
vervolg daarna met deze stappen:
2. Zet de NAS uit en haal alle schijven eruit
3. Plaats de nieuwe disk in Disk1 slot
4. Zet de NAS aan en gebruik Synology Assistant om een installatie met dezelfde DSM op de schijf te plaatsen. Het is niet nodig om een volume te creëren na een installatie.
5. Als stap 4 succesvol is, dan zet je de NAS uit en plaats je 3 van de originele 4 RAID5 disks (2,3,4) in het systeem.
6. Zet de NAS weer aan en kijk of het lukt om te booten in deze situatie.
7. Als dat succesvol is, back-up alle data, verwijder vervolgens de data en creëer het volume opnieuw.
--
En zo is het gegaan:
1. een disk test was niet mogelijk, want NAS was niet zichtbaar in SA of via een browser.
2. heb stap 2 + 3 gedaan, maar zag nog steeds niets
3. Vervolgens heb ik de alle originele schijven teruggeplaatst, en heb de laptop direct aangesloten aan de NAS. ( Normaal gesproken ben ik via wifi verbonden)
Nu zag ik de NAS wel, en die begon gelijk aan een file consistentie check, heb deze laten uitlopen, duurde ongeveer 8 uur.
De NAS bleef zichtbaar, dus na die tijd was het mogelijk om de NAS te benaderen via de webbrowser.
Vanuit de DSM zag ik dat het volume de status beschadigd had, en disk 2 en disk 3 hadden problemen met de systeem partities.
DSM adviseerde om het volume te laten herstellen, deze optie gekozen.. en toen "fingers crossed"om te hopen dat alles goed zou verlopen..
en ja hoor... daarom heb ik voor Synology NAS gekozen.. vanuit deze situatie is zowel het volume hersteld als ook de schijven hersteld... ZONDER ENIG VERLIES VAN DATA.. <!-- s:D -->:D<!-- s:D --> <!-- s:D -->:D<!-- s:D -->
Ik heb een wijze les getrokken uit deze ervaring, als er problemen zijn met de NAS..
voor dat je ook maar iets anders doet.. EERST je laptop direct verbinden met de NAS.. <!-- s8) -->8)<!-- s8) -->
Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken!
Bij mij min of meer hetzelfde probleem. Nas starte vrijdag niet meer op, blauw knipperend lampje. Nu heb ik een iets andere situatie, namelijk 2 volumes, disk 1 is een los volume en disk 2 tm 5 is een raid6 set. Ik heb het volgende gedaan:
* alle schijven eruit
* nu schijf 1 vervangen door een nieuwe schijf, vervolgens zelfde versie van dsm erop gezet (tip, ik wist niet precies welke versie ik had, maar heb uit het configuratiebackup bestand de versie kunnen halen, deze had ik toevallig nog wel).
* nas uitzetten en de schijven van de raid6 set er weer in
* nas weer aanzetten
* nas boot weer en ziet een raid6 set, maar geeft aan dat de volume een corrupte systeempartitie hebben.
* backup maken van alle data naar een pc
daar is waar ik nu ben, alle gegevens zijn aan het backuppen, vervolgens ga ik de nas weer opnieuw inrichten met de nieuwste dsm.
Thanks voor de info in dit topic, heeft zeker geholpen!