Zoals aangegeven heb ik support gevraagd bij Synology, en zij adviseerde mij het volgende :
1. - run een disk test op alle schijven vanuit een pc
vervolg daarna met deze stappen:
2. Zet de NAS uit en haal alle schijven eruit
3. Plaats de nieuwe disk in Disk1 slot
4. Zet de NAS aan en gebruik Synology Assistant om een installatie met dezelfde DSM op de schijf te plaatsen. Het is niet nodig om een volume te creëren na een installatie.
5. Als stap 4 succesvol is, dan zet je de NAS uit en plaats je 3 van de originele 4 RAID5 disks (2,3,4) in het systeem.
6. Zet de NAS weer aan en kijk of het lukt om te booten in deze situatie.
7. Als dat succesvol is, back-up alle data, verwijder vervolgens de data en creëer het volume opnieuw.
--
En zo is het gegaan:
1. een disk test was niet mogelijk, want NAS was niet zichtbaar in SA of via een browser.
2. heb stap 2 + 3 gedaan, maar zag nog steeds niets
3. Vervolgens heb ik de alle originele schijven teruggeplaatst, en heb de laptop direct aangesloten aan de NAS. ( Normaal gesproken ben ik via wifi verbonden)
Nu zag ik de NAS wel, en die begon gelijk aan een file consistentie check, heb deze laten uitlopen, duurde ongeveer 8 uur.
De NAS bleef zichtbaar, dus na die tijd was het mogelijk om de NAS te benaderen via de webbrowser.
Vanuit de DSM zag ik dat het volume de status beschadigd had, en disk 2 en disk 3 hadden problemen met de systeem partities.
DSM adviseerde om het volume te laten herstellen, deze optie gekozen.. en toen "fingers crossed"om te hopen dat alles goed zou verlopen..
en ja hoor... daarom heb ik voor Synology NAS gekozen.. vanuit deze situatie is zowel het volume hersteld als ook de schijven hersteld... ZONDER ENIG VERLIES VAN DATA.. <!-- s:D --><!-- s:D --> <!-- s:D --><!-- s:D -->
Ik heb een wijze les getrokken uit deze ervaring, als er problemen zijn met de NAS..
voor dat je ook maar iets anders doet.. EERST je laptop direct verbinden met de NAS.. <!-- s8) --><!-- s8) -->
Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken!
Bij mij min of meer hetzelfde probleem. Nas starte vrijdag niet meer op, blauw knipperend lampje. Nu heb ik een iets andere situatie, namelijk 2 volumes, disk 1 is een los volume en disk 2 tm 5 is een raid6 set. Ik heb het volgende gedaan:
* alle schijven eruit
* nu schijf 1 vervangen door een nieuwe schijf, vervolgens zelfde versie van dsm erop gezet (tip, ik wist niet precies welke versie ik had, maar heb uit het configuratiebackup bestand de versie kunnen halen, deze had ik toevallig nog wel).
* nas uitzetten en de schijven van de raid6 set er weer in
* nas weer aanzetten
* nas boot weer en ziet een raid6 set, maar geeft aan dat de volume een corrupte systeempartitie hebben.
* backup maken van alle data naar een pc
daar is waar ik nu ben, alle gegevens zijn aan het backuppen, vervolgens ga ik de nas weer opnieuw inrichten met de nieuwste dsm.
Thanks voor de info in dit topic, heeft zeker geholpen!