Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Blauwoogje op 06 januari 2016, 21:12:25

Titel: Beschadigd volume
Bericht door: Blauwoogje op 06 januari 2016, 21:12:25
Goedenavond,

Ik heb hulp nodig bij het herstel van mijn Synology DS214+

Afgelopen jaar heb ik bij de maandelijkse schijfcontrole de melding dat ik 1 beschadigde sector had
Vanaf augustus gaf ie aan dat dit er al 4 waren. Bij de jaarwisseling kreeg ik het volgende bericht:

"Beste gebruiker,

De harde schijf 1 op DS214 heeft een I/O-fout, maar werkt na verschillende pogingen weer normaal. Dit is mogelijk veroorzaakt door slechte sectoren. Als deze fout opnieuw optreedt, moet u een back-up maken van uw gegevens en de S.M.A.R.T.-test uitvoeren op uw harde schijf om de status van de harde schijf te controleren.

met vriendelijke groeten,
Synology DiskStation
"

Nu ben ik niet bekend met de Synology, ik heb hem alleen in gebruik als opslag voor mijn Muziek, films en documenten.

Ik hoop dat iemand mij stap voor stap wil leiden hoe ik dit "probleem" kan oplossen en eventueel hoe ik mij Synology het beste kan instellen. Dit misschien voor mij zou kunnen doen?

bij voorbaat dank alvast
Titel: Re: Beschadigd volume
Bericht door: Birdy op 06 januari 2016, 21:18:20
Je HD heeft dus problemen en het antwoord is gegeven:
Citaat
Als deze fout opnieuw optreedt, moet u een back-up maken van uw gegevens en de S.M.A.R.T.-test uitvoeren op uw harde schijf om de status van de harde schijf te controleren.

Waarschijnlijk heb je SHR draaien, kijk dat eerst even na en of de status normaal is:

[attachimg=1]

[attachimg=2]
Titel: Re: Beschadigd volume
Bericht door: Blauwoogje op 06 januari 2016, 21:25:28
De smart test heb ik gisteren uitgevoerd.
dit staat er op de plaats die u aangeeft.
Titel: Re: Beschadigd volume
Bericht door: Birdy op 06 januari 2016, 21:28:12
Ok....je hebt RAID1 (Mirror/Gespiegeld) dus, als die betreffende HD echt onderuit/defect gaat dan heb je nog 1 HD waarop alles staat.
Nu is de vraag, wat is de uitkomst van die SMART-test ?
Titel: Re: Beschadigd volume
Bericht door: Blauwoogje op 06 januari 2016, 21:35:31
Hoe kan ik dat terugzien?

EDIT: ik heb het volgens mij gevonden. Zie afbeelding.
Titel: Re: Beschadigd volume
Bericht door: Birdy op 06 januari 2016, 21:43:11
Ok....dus, er is nog niets aan de hand lijkt zo.
Check nu:
Opslagbeheer > HDD/SSD > Integriteitsinfo > Kies de betreffende HD en laat zien S.M.A.R.T.-informatie (scherm zo groot maken zodat je alle info ziet)

Titel: Re: Beschadigd volume
Bericht door: Blauwoogje op 06 januari 2016, 21:47:55
Hierbij de gevraagde informatie!
Titel: Re: Beschadigd volume
Bericht door: Birdy op 06 januari 2016, 22:09:36
Hier kun je zien dat je HD aan het verslechteren is en binnen niet al te lange tijd vervangen moet worden, dat is in feite ook wat in het mailtje bedoeld wordt:

ID1 staat op 393:
Deze waarde geeft aan hoe vaak de harde schijf bepaalde sektoren opnieuw heeft moeten lezen omdat het niet lukte bij de eerste keer.
De raw value is het effectief aantal leesfouten.

ID197 staat op 20:
Als een sector te onbetrouwbaar is, wordt het in een spare area geschreven.
Dit gebeurt echter niet direct, maar op geregelde tijdstippen (als de harde schijf koud is, is de kans groter dat de gegevens foutloos gelezen kunnen worden).
Als de sector correct gelezen en op een veilige plaats weggeschreven kon worden, dan wordt deze waarde verminderd en de reallocated sector count vermeerderd.
Je zou kunnen zeggen dat current pending sector count aangeeft hoeveel data op een transplantatie wacht.
Titel: Re: Beschadigd volume
Bericht door: Blauwoogje op 06 januari 2016, 23:02:37
Bedankt voor je reacties op dit moment.

Zie er op de harde schijven garantie als er zoiets gebeurd? daar ik deze begin 2014 heb gekocht?
of moet ik dan een nieuwe gaan aanschaffen op korte termijn? Of kan ik hier nog wat aan veranderen?
Titel: Re: Beschadigd volume
Bericht door: Ben(V) op 06 januari 2016, 23:12:02
Op wd schijven zit meestal 3 jaar garantie.
Je kunt hem omruilen bij de winkel waar je ze gekocht hebt of rechtstreeks bij wd.
Dat laatste kan via hun website.
Titel: Re: Beschadigd volume
Bericht door: Birdy op 06 januari 2016, 23:17:20
Denk ook 3 jaar, kan je hier checken (https://westerndigital.secure.force.com/ind/ID_Home).

Citaat
Of kan ik hier nog wat aan veranderen?
Nee, dat kan niet.
Titel: Re: Beschadigd volume
Bericht door: Blauwoogje op 06 januari 2016, 23:47:25
Kan ik hem er zo uithalen, omruilen en de nieuwe terugplaatsen?
of moet ik dan nog bepaalde handelingen uitvoeren?
Titel: Re: Beschadigd volume
Bericht door: aboelen op 07 januari 2016, 15:41:55
Blauwoogje,

Je hebt RAID1 ingesteld wat inhoudt dat de beide harde schijven in je NAS exacte kopieën van elkaar zijn. Om de defecte schijf te vervangen moet je eerst checken welke schijf defect is (je wilt niet het gezonde been amputeren). Deze gegevens kun je lezen in je diskinfo. Voor zover ik kan zien betreft het je schijf met nummer 1. Als je zeker weet welk schijfnummer het is en je hebt een identieke of grotere HD van bij voorkeur dezelfde producent klaar liggen (Deze nieuwe schijf mag absoluut niet kleiner zijn, dus let op wat de werkelijke capaciteit is, de ene Tb is niet de andere aan effectieve ruimte!), zet je de NAS uit via het menu. De NAS sluit nu langzaam alle processen en zet de HD's in de parkeerstand.
Als de NAS helemaal uit is haal je hem van het lichtnet en het netwerk. Check welk slot, slot nr 1 is. De HD in dat slot is in jouw geval de manke poot. Trek die schijf eruit (dat zou bij de 214 zonder verder gereedschap moeten kunnen) en vervang de defecte schijf door de nieuwe. Deze plaats je terug in de NAS, sluit dan eerst de netwerkkabel aan en daarna de stroomadapter. Afhankelijk van je instellingen start de NAS zichzelf meteen op, of moet je hem opstarten met de aan/uit knop.
Ga, als de NAS is opgestart, naar het 'opslagbeheer' en geef daar aan dat de nieuw geplaatste schijf moet worden toegevoegd aan het volume/de diskgroep. De NAS zal de schijf koppelen en beginnen met het herinrichten van de RAID configuratie (en de integriteitscontrole). Afhankelijk van de omvang van de data, kan dit een paar uur duren. Gedurende die periode is het raadzaam de NAS te ontzien, geen zware schrijfklussen of backups dus. Je kun wel de data op de NAS gewoon benaderen.

Overigens kun je de 'defecte' HD in veel gevallen nog wel gebruiken. Een NAS vraagt relatief veel van de HD's (24/7 beschikbaarheid, etc.) en vereist stabiliteit en betrouwbaarheid. Een NAS zal daardoor kritischer zijn ingesteld dan bijvoorbeeld een externe USB schijf voor een maandelijkse Back-up. Je kunt de oude schijf in een externe schijfcase plaatsen en onder Unix, Windows of MacOS opnieuw indelen en formatteren. Bij dit herinrichten van de schijf worden bij de meeste moderne schijven alle probleemplekken (die eerder issues veroorzaakten op de NAS) gemarkeerd en verborgen, hierdoor is het resterende deel van de HD weer storingsvrij. Ik gebruik mijn oude schijven zo onder meer als extra Back-up van bijvoorbeeld mijn foto collectie. Eens per maand maak ik op die oude schijven Back-ups van verschillende datasets (foto's, films, boeken, muziek, etc.), waarna ze terug in de kluis van mijn buurman verdwijnen. Elke paar maanden doe ik een diskcheck om te zien of de schijven nog betrouwbaar genoeg zijn. Tot nog toe draaien ze probleemloos.

Succes!

Titel: Re: Beschadigd volume
Bericht door: akatar op 10 oktober 2016, 16:58:57
Op wd schijven zit meestal 3 jaar garantie.
Je kunt hem omruilen bij de winkel waar je ze gekocht hebt of rechtstreeks bij wd.
Dat laatste kan via hun website.

is dat omruilen standaard van WD?
ik had 3 maanden geleden een schijf defect in mijn nas, toen ik mij melde mij coolblue moest ik de schijf inleveren in dan 2 a 3 weken wachten op reactie. maw, ik moest een nieuwe schijf kopen (durf niet met 1 schijf minder weken lang te draaien)
nu is deze schijf weer stuk, 3 maanden oud. en ook nu hetzelfde verhaal.

is dit standaard policy?
Titel: Re: Beschadigd volume
Bericht door: Birdy op 10 oktober 2016, 17:14:53
Standaard of niet, ik heb ooit ook een defecte WD HD gehad en dit rechtstreeks geregeld met WD on-line (RMA).
Titel: Re: Beschadigd volume
Bericht door: Robert Koopman op 10 oktober 2016, 17:24:08
En via WD duurt dat geen 3 weken toch?
Ik heb er bij een zeer bekende leverancier al een paar mogen wisselen, is dagen en zeker geen weken.
Titel: Re: Beschadigd volume
Bericht door: Birdy op 10 oktober 2016, 17:31:04
Neee, een dag of 4 was het geloof ik (is alweer 4 jaar geleden), RMA > Defecte HD opsturen naar WD > Na ontvangst sturen ze een nieuwe.
Als het via een web winkel gaat dan kan ik het mij voorstellen dat dit veeeel langer kan duren.
Titel: Re: Beschadigd volume
Bericht door: Robert Koopman op 10 oktober 2016, 17:43:32
Bij bol.com duurde het meer dan 3 weken, kreeg geen nieuwe maar geld terug.
Moest er na twee weken wel even contact over opnemen omdat de status van reparatie niet meer veranderde.
Mobile-harddisk was binnen een dag of 3-4 geregeld. Dat was gewoon prettig.
Rechtstreeks bij WD duurde inderdaad een dag of 4, is bij mij ook al wat jaren geleden.
Titel: Re: Beschadigd volume
Bericht door: akatar op 10 oktober 2016, 17:59:35
dank je voor de tip,
heb een mail gestuurd, ben benieuwd
Titel: Re: Beschadigd volume
Bericht door: Blauwoogje op 25 januari 2017, 20:27:27
Goedenavond,

In navolging van het starten van de topic heb ik de volgende vraag.
Vorig jaar de vraag gesteld wat ik kan doen met de "kapotte" harde schijf.

Toen werd er gezegd ga ermee terug naar de winkel. Dit heb ik niet gedaan toen.
Nu is het inmiddels zover dat ik veel meer beschadigde sectoren heb.

- Kan ik de schijf zomaar zonder problemen uit de NAS verwijderen?
- Als ik een nieuwe heb, kan ik deze dan ook gewoon weer plaatsen en gaat ie dan verder zoals ik gewend was?

bij voorbaat dank
Titel: Re: Beschadigd volume
Bericht door: Birdy op 25 januari 2017, 20:31:30
Citaat
Kan ik de schijf zomaar zonder problemen uit de NAS verwijderen?
Ja, even uitzetten en verwijderen, daarna opstarten maar, dan gaat je volume degraderen en piepen.
Je kunt ook nog even wachten totdat je de nieuwe hebt, dan omwisselen en het volume laten repareren.
Titel: Re: Beschadigd volume
Bericht door: Blauwoogje op 25 januari 2017, 20:52:43
Doet de NAs dit zelf of moet ik daar ook nog handelingen voor verrichten?
Ik ben hier niet bepaald bedreven in!
Titel: Re: Beschadigd volume
Bericht door: Birdy op 25 januari 2017, 20:56:29
In DSM Help (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/help/DSM/StorageManager/volume_diskgroup_repair) kun je lezen hoe het in z'n werk gaat.