Hallo, ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik heb:
Synology DS212+ / 2x WD30EFRX-68EUZN0
2x Seagate Barracuda ST3000DM001 (vorig jaar 1 kapot, vervangen voor WD30EFRX-68EUZN0)
Vorige week 2e Seagate kapot wederom vervangen voor een WD30EFRX-68EUZN0
Alles gedaan zoals hieronder beschreven (op het forum gevonden)
Je hebt RAID1 ingesteld wat inhoudt dat de beide harde schijven in je NAS exacte kopieën van elkaar zijn. Om de defecte schijf te vervangen moet je eerst checken welke schijf defect is (je wilt niet het gezonde been amputeren). Deze gegevens kun je lezen in je diskinfo. Voor zover ik kan zien betreft het je schijf met nummer 1. Als je zeker weet welk schijfnummer het is en je hebt een identieke of grotere HD van bij voorkeur dezelfde producent klaar liggen (Deze nieuwe schijf mag absoluut niet kleiner zijn, dus let op wat de werkelijke capaciteit is, de ene Tb is niet de andere aan effectieve ruimte!), zet je de NAS uit via het menu. De NAS sluit nu langzaam alle processen en zet de HD's in de parkeerstand.
Als de NAS helemaal uit is haal je hem van het lichtnet en het netwerk. Check welk slot, slot nr 1 is. De HD in dat slot is in jouw geval de manke poot. Trek die schijf eruit (dat zou bij de 214 zonder verder gereedschap moeten kunnen) en vervang de defecte schijf door de nieuwe. Deze plaats je terug in de NAS, sluit dan eerst de netwerkkabel aan en daarna de stroomadapter. Afhankelijk van je instellingen start de NAS zichzelf meteen op, of moet je hem opstarten met de aan/uit knop.
Ga, als de NAS is opgestart, naar het 'opslagbeheer' en geef daar aan dat de nieuw geplaatste schijf moet worden toegevoegd aan het volume/de diskgroep. De NAS zal de schijf koppelen en beginnen met het herinrichten van de RAID configuratie (en de integriteitscontrole). Afhankelijk van de omvang van de data, kan dit een paar uur duren. Gedurende die periode is het raadzaam de NAS te ontzien, geen zware schrijfklussen of backups dus. Je kun wel de data op de NAS gewoon benaderen.
Maar nou kom ik na dag 2 beneden en hoor ik weer die piep van de NAS!!
En nu zegt ie dat er weer een schijf/volume kapot is!!!
Wordt hier niet vrolijk van zeg maar, dus alle advies is erg welkom!!!