Auteur Topic: Beschadigd volume  (gelezen 8896 keer)

Offline Blauwoogje

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 4
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 10
Beschadigd volume
« Gepost op: 06 januari 2016, 21:12:25 »
Goedenavond,

Ik heb hulp nodig bij het herstel van mijn Synology DS214+

Afgelopen jaar heb ik bij de maandelijkse schijfcontrole de melding dat ik 1 beschadigde sector had
Vanaf augustus gaf ie aan dat dit er al 4 waren. Bij de jaarwisseling kreeg ik het volgende bericht:

"Beste gebruiker,

De harde schijf 1 op DS214 heeft een I/O-fout, maar werkt na verschillende pogingen weer normaal. Dit is mogelijk veroorzaakt door slechte sectoren. Als deze fout opnieuw optreedt, moet u een back-up maken van uw gegevens en de S.M.A.R.T.-test uitvoeren op uw harde schijf om de status van de harde schijf te controleren.

met vriendelijke groeten,
Synology DiskStation
"

Nu ben ik niet bekend met de Synology, ik heb hem alleen in gebruik als opslag voor mijn Muziek, films en documenten.

Ik hoop dat iemand mij stap voor stap wil leiden hoe ik dit "probleem" kan oplossen en eventueel hoe ik mij Synology het beste kan instellen. Dit misschien voor mij zou kunnen doen?

bij voorbaat dank alvast
  • Mijn Synology: DS214+
  • HDD's: 2x WD30EFRX

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1400
  • -Ontvangen: 8056
  • Berichten: 44.207
  • Beste mensen de beste wensen !
    • Truebase
Re: Beschadigd volume
« Reactie #1 Gepost op: 06 januari 2016, 21:18:20 »
Je HD heeft dus problemen en het antwoord is gegeven:
Citaat
Als deze fout opnieuw optreedt, moet u een back-up maken van uw gegevens en de S.M.A.R.T.-test uitvoeren op uw harde schijf om de status van de harde schijf te controleren.

Waarschijnlijk heb je SHR draaien, kijk dat eerst even na en of de status normaal is:

22253-0

22255-1


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-8   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-8
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-8   DS220+    DSM 7.2.2-72806-2
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-2   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.2-65567                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Offline Blauwoogje

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 4
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 10
Re: Beschadigd volume
« Reactie #2 Gepost op: 06 januari 2016, 21:25:28 »
De smart test heb ik gisteren uitgevoerd.
dit staat er op de plaats die u aangeeft.
  • Mijn Synology: DS214+
  • HDD's: 2x WD30EFRX

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1400
  • -Ontvangen: 8056
  • Berichten: 44.207
  • Beste mensen de beste wensen !
    • Truebase
Re: Beschadigd volume
« Reactie #3 Gepost op: 06 januari 2016, 21:28:12 »
Ok....je hebt RAID1 (Mirror/Gespiegeld) dus, als die betreffende HD echt onderuit/defect gaat dan heb je nog 1 HD waarop alles staat.
Nu is de vraag, wat is de uitkomst van die SMART-test ?


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-8   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-8
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-8   DS220+    DSM 7.2.2-72806-2
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-2   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.2-65567                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Offline Blauwoogje

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 4
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 10
Re: Beschadigd volume
« Reactie #4 Gepost op: 06 januari 2016, 21:35:31 »
Hoe kan ik dat terugzien?

EDIT: ik heb het volgens mij gevonden. Zie afbeelding.
  • Mijn Synology: DS214+
  • HDD's: 2x WD30EFRX

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1400
  • -Ontvangen: 8056
  • Berichten: 44.207
  • Beste mensen de beste wensen !
    • Truebase
Re: Beschadigd volume
« Reactie #5 Gepost op: 06 januari 2016, 21:43:11 »
Ok....dus, er is nog niets aan de hand lijkt zo.
Check nu:
Opslagbeheer > HDD/SSD > Integriteitsinfo > Kies de betreffende HD en laat zien S.M.A.R.T.-informatie (scherm zo groot maken zodat je alle info ziet)



CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-8   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-8
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-8   DS220+    DSM 7.2.2-72806-2
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-2   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.2-65567                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Offline Blauwoogje

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 4
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 10
Re: Beschadigd volume
« Reactie #6 Gepost op: 06 januari 2016, 21:47:55 »
Hierbij de gevraagde informatie!
  • Mijn Synology: DS214+
  • HDD's: 2x WD30EFRX

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1400
  • -Ontvangen: 8056
  • Berichten: 44.207
  • Beste mensen de beste wensen !
    • Truebase
Re: Beschadigd volume
« Reactie #7 Gepost op: 06 januari 2016, 22:09:36 »
Hier kun je zien dat je HD aan het verslechteren is en binnen niet al te lange tijd vervangen moet worden, dat is in feite ook wat in het mailtje bedoeld wordt:

ID1 staat op 393:
Deze waarde geeft aan hoe vaak de harde schijf bepaalde sektoren opnieuw heeft moeten lezen omdat het niet lukte bij de eerste keer.
De raw value is het effectief aantal leesfouten.

ID197 staat op 20:
Als een sector te onbetrouwbaar is, wordt het in een spare area geschreven.
Dit gebeurt echter niet direct, maar op geregelde tijdstippen (als de harde schijf koud is, is de kans groter dat de gegevens foutloos gelezen kunnen worden).
Als de sector correct gelezen en op een veilige plaats weggeschreven kon worden, dan wordt deze waarde verminderd en de reallocated sector count vermeerderd.
Je zou kunnen zeggen dat current pending sector count aangeeft hoeveel data op een transplantatie wacht.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-8   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-8
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-8   DS220+    DSM 7.2.2-72806-2
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-2   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.2-65567                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Offline Blauwoogje

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 4
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 10
Re: Beschadigd volume
« Reactie #8 Gepost op: 06 januari 2016, 23:02:37 »
Bedankt voor je reacties op dit moment.

Zie er op de harde schijven garantie als er zoiets gebeurd? daar ik deze begin 2014 heb gekocht?
of moet ik dan een nieuwe gaan aanschaffen op korte termijn? Of kan ik hier nog wat aan veranderen?
  • Mijn Synology: DS214+
  • HDD's: 2x WD30EFRX

Ben(V)

  • Gast
Re: Beschadigd volume
« Reactie #9 Gepost op: 06 januari 2016, 23:12:02 »
Op wd schijven zit meestal 3 jaar garantie.
Je kunt hem omruilen bij de winkel waar je ze gekocht hebt of rechtstreeks bij wd.
Dat laatste kan via hun website.

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1400
  • -Ontvangen: 8056
  • Berichten: 44.207
  • Beste mensen de beste wensen !
    • Truebase
Re: Beschadigd volume
« Reactie #10 Gepost op: 06 januari 2016, 23:17:20 »
Denk ook 3 jaar, kan je hier checken.

Citaat
Of kan ik hier nog wat aan veranderen?
Nee, dat kan niet.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-8   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-8
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-8   DS220+    DSM 7.2.2-72806-2
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-2   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.2-65567                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Offline Blauwoogje

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 4
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 10
Re: Beschadigd volume
« Reactie #11 Gepost op: 06 januari 2016, 23:47:25 »
Kan ik hem er zo uithalen, omruilen en de nieuwe terugplaatsen?
of moet ik dan nog bepaalde handelingen uitvoeren?
  • Mijn Synology: DS214+
  • HDD's: 2x WD30EFRX

Offline aboelen

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 7
Re: Beschadigd volume
« Reactie #12 Gepost op: 07 januari 2016, 15:41:55 »
Blauwoogje,

Je hebt RAID1 ingesteld wat inhoudt dat de beide harde schijven in je NAS exacte kopieën van elkaar zijn. Om de defecte schijf te vervangen moet je eerst checken welke schijf defect is (je wilt niet het gezonde been amputeren). Deze gegevens kun je lezen in je diskinfo. Voor zover ik kan zien betreft het je schijf met nummer 1. Als je zeker weet welk schijfnummer het is en je hebt een identieke of grotere HD van bij voorkeur dezelfde producent klaar liggen (Deze nieuwe schijf mag absoluut niet kleiner zijn, dus let op wat de werkelijke capaciteit is, de ene Tb is niet de andere aan effectieve ruimte!), zet je de NAS uit via het menu. De NAS sluit nu langzaam alle processen en zet de HD's in de parkeerstand.
Als de NAS helemaal uit is haal je hem van het lichtnet en het netwerk. Check welk slot, slot nr 1 is. De HD in dat slot is in jouw geval de manke poot. Trek die schijf eruit (dat zou bij de 214 zonder verder gereedschap moeten kunnen) en vervang de defecte schijf door de nieuwe. Deze plaats je terug in de NAS, sluit dan eerst de netwerkkabel aan en daarna de stroomadapter. Afhankelijk van je instellingen start de NAS zichzelf meteen op, of moet je hem opstarten met de aan/uit knop.
Ga, als de NAS is opgestart, naar het 'opslagbeheer' en geef daar aan dat de nieuw geplaatste schijf moet worden toegevoegd aan het volume/de diskgroep. De NAS zal de schijf koppelen en beginnen met het herinrichten van de RAID configuratie (en de integriteitscontrole). Afhankelijk van de omvang van de data, kan dit een paar uur duren. Gedurende die periode is het raadzaam de NAS te ontzien, geen zware schrijfklussen of backups dus. Je kun wel de data op de NAS gewoon benaderen.

Overigens kun je de 'defecte' HD in veel gevallen nog wel gebruiken. Een NAS vraagt relatief veel van de HD's (24/7 beschikbaarheid, etc.) en vereist stabiliteit en betrouwbaarheid. Een NAS zal daardoor kritischer zijn ingesteld dan bijvoorbeeld een externe USB schijf voor een maandelijkse Back-up. Je kunt de oude schijf in een externe schijfcase plaatsen en onder Unix, Windows of MacOS opnieuw indelen en formatteren. Bij dit herinrichten van de schijf worden bij de meeste moderne schijven alle probleemplekken (die eerder issues veroorzaakten op de NAS) gemarkeerd en verborgen, hierdoor is het resterende deel van de HD weer storingsvrij. Ik gebruik mijn oude schijven zo onder meer als extra Back-up van bijvoorbeeld mijn foto collectie. Eens per maand maak ik op die oude schijven Back-ups van verschillende datasets (foto's, films, boeken, muziek, etc.), waarna ze terug in de kluis van mijn buurman verdwijnen. Elke paar maanden doe ik een diskcheck om te zien of de schijven nog betrouwbaar genoeg zijn. Tot nog toe draaien ze probleemloos.

Succes!


Offline akatar

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 2
Re: Beschadigd volume
« Reactie #13 Gepost op: 10 oktober 2016, 16:58:57 »
Op wd schijven zit meestal 3 jaar garantie.
Je kunt hem omruilen bij de winkel waar je ze gekocht hebt of rechtstreeks bij wd.
Dat laatste kan via hun website.

is dat omruilen standaard van WD?
ik had 3 maanden geleden een schijf defect in mijn nas, toen ik mij melde mij coolblue moest ik de schijf inleveren in dan 2 a 3 weken wachten op reactie. maw, ik moest een nieuwe schijf kopen (durf niet met 1 schijf minder weken lang te draaien)
nu is deze schijf weer stuk, 3 maanden oud. en ook nu hetzelfde verhaal.

is dit standaard policy?
  • Mijn Synology: rs2416+
  • HDD's: 4 x wd 4tb nas

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1400
  • -Ontvangen: 8056
  • Berichten: 44.207
  • Beste mensen de beste wensen !
    • Truebase
Re: Beschadigd volume
« Reactie #14 Gepost op: 10 oktober 2016, 17:14:53 »
Standaard of niet, ik heb ooit ook een defecte WD HD gehad en dit rechtstreeks geregeld met WD on-line (RMA).


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-8   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-8
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-8   DS220+    DSM 7.2.2-72806-2
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-2   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.2-65567                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12


 

VERPLAATST: Schijf 1 beschadigd

Gestart door BirdyBoard Synology DSM algemeen

Reacties: 0
Gelezen: 770
Laatste bericht 15 augustus 2018, 11:35:15
door Birdy
Schijf beschadigd!! nieuwe erin maar schijf 1 blijft op beschadigd??

Gestart door DennisserBoard NAS hardware vragen

Reacties: 6
Gelezen: 2382
Laatste bericht 10 januari 2019, 11:13:34
door Birdy
Opslagpool 1 beschadigd

Gestart door DarkeyeBoard NAS hardware vragen

Reacties: 9
Gelezen: 815
Laatste bericht 15 februari 2023, 11:51:20
door Birdy
NAS geeft verkeerde schijf aan als beschadigd!?

Gestart door EdwinSBoard NAS hardware vragen

Reacties: 10
Gelezen: 2601
Laatste bericht 22 juni 2015, 18:38:20
door EdwinS
volume1 beschadigd

Gestart door daandjBoard NAS hardware vragen

Reacties: 10
Gelezen: 2025
Laatste bericht 16 oktober 2016, 22:16:09
door Hofstede