Auteur Topic: Beschadigd systeem volume  (gelezen 17928 keer)

Offline Martijndez

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 115
  • -Ontvangen: 191
  • Berichten: 1.186
Beschadigd systeem volume
« Gepost op: 24 september 2014, 22:27:46 »
Het is de goden verzoeken, vandaag een DS115j gekocht als ofsite backup en ja hoor ik heb problemen met mijn DS415play. Deze heeft 3 x 6tb RED schijven in SHR. Ik krijg de melding dat het bad sectors zijn op het systeem volume van disk 1. Het vreemde is dat smart geen rare uitslag geeft (volgens mij). DSM geeft ook aan dat de schijintegriteit gezond is. Voor de zekerheid nu een lange smart-test aan het runnen

Paar bijzonderheden;

1. In de afgelopen 4 weken  van 1, naar 2, naar 3 x 6tb schijven gegaan. Allemaal van een verschillende levarancier en productie datum. Met de uitbreiding van 2 x6tb naar 3 x6tb SHR was hij afgelopen weekend klaar na 6 dgn uitbreiden

2. DSM 5.1 staat geinstalleerd. Ik wilde downgraden door het version bestandje aan te passen wat werkte bij voorgaande versies. Nu dus niet en ik moest via de web assistent DSM5.1 weer installeren, lagere versie pakte deze niet.

Iemand een idee of zal ik DISK 1 maar RMA sturen? Zou dit eventueel aan de beta versie kunnen liggen gezien hij alleen rept over de systeempartitie?
DIY NAS, Core I3 3.8Ghz, 8gb DDR 1600, 6 x WD60EFRX, OpenMediaVault 2.*
DS115j, 1 x WD6400AACS met DSM 5.1

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 900
  • -Ontvangen: 1479
  • Berichten: 7.925
Re: Beschadigd systeem volume
« Reactie #1 Gepost op: 24 september 2014, 22:50:30 »
Nou ja, niet dat ik je echt kan helpen, maar wat je noemt bij punten 1 en 2 komt het bij mij over als juist de goden willen verzoeken. De 415 play moet ook pas net nieuw zijn. Waarom je dan in etappes in een kort tijdsbestek daar schijven in gaat plaatsen van verschillende leveranciers en niet direct meteen je 415play in de geplande setting installeert met drie gelijksoortige schijven (waarom niet meteen 4 ?), vind ik onbegrijpelijk.
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline Martijndez

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 115
  • -Ontvangen: 191
  • Berichten: 1.186
Re: Beschadigd systeem volume
« Reactie #2 Gepost op: 24 september 2014, 22:58:22 »
Punt 1 is gewoon een eigenschap van SHR. Ik begrijp dat het uitbreiden van volume heel wat vraagt aan een HDD. Maar een schijf met net aan 900 draai uren zou dit toch moeten kunnen. Het plaatsen van schijven van verschillende leverarancies (=dus verschillende batches) word juist aangeraden om een soort van wet van murphy te verkomen, immers hebben alle harde schijven ongeveer een vergelijkbare levensduur.

Wat betreft punt 2 is het natuurlijk wat geklungel en in het verleden behaalde resultaten bieden natuurlijk geen garanties voor de toekomst. Maar om wijzer te worden moet je nu eenmaal leren van gemaakte fouten.


DIY NAS, Core I3 3.8Ghz, 8gb DDR 1600, 6 x WD60EFRX, OpenMediaVault 2.*
DS115j, 1 x WD6400AACS met DSM 5.1

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 900
  • -Ontvangen: 1479
  • Berichten: 7.925
Re: Beschadigd systeem volume
« Reactie #3 Gepost op: 24 september 2014, 23:09:29 »
Sorry, met verschillende leveranciers dacht ik te begrijpen dat je mogelijk schijven van verschillende merken hebt gebruikt, maar het gaat alleen om spreiding van je producten uit een verschillende productiebatch. Maar dan nog vind ik die etappes bij punt 1 vragen om problemen. Begin eens helemaal met een schone lei, vers DSM installeren, formatteren indelen etc., alles volgens het boekje en kijk dan eens wat het oplevert.
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline Martijndez

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 115
  • -Ontvangen: 191
  • Berichten: 1.186
Re: Beschadigd systeem volume
« Reactie #4 Gepost op: 24 september 2014, 23:18:05 »
Bedankt voor het meedenken maar dit is voor mih geen pasende oplossing omdat dit zou betekenen dat ik 5tb aan data kwijt raak.

Wellicht moet ik mijn vraag concretiseren. Waarom greeft DSM enerzijds aan dat ik Volume problemen heb door schijf1 maar anderzijds aangeeft dat de schijfintegriteit in orde is een ook geen vreemde waardes aangift in de smart?
DIY NAS, Core I3 3.8Ghz, 8gb DDR 1600, 6 x WD60EFRX, OpenMediaVault 2.*
DS115j, 1 x WD6400AACS met DSM 5.1

Offline Babylonia

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 900
  • -Ontvangen: 1479
  • Berichten: 7.925
Re: Beschadigd systeem volume
« Reactie #5 Gepost op: 24 september 2014, 23:27:57 »
dit is voor mih geen pasende oplossing omdat dit zou betekenen dat ik 5tb aan data kwijt raak.

En die nieuwe DS115j die je vandaag hebt gekocht? Hoe groot is de capaciteit van die ene schijf die erin is gezet?
Mocht dat ook een 6 TB schijf zijn, kun je die 5 TB daar op parkeren, totdat je DS 415 Play op orde is.
DS213j   2x 6TB WD Ultrastar     -  DSM 6.2  -  glasvezel 1 Gbps  (Odido) ZyXEL EX5601 + RT1900ac (AP) + Apple Airport Express (bridge)
DS415+  4x 4TB HGST Deskstar  -  DSM 6.2  -  glasvezel 100/100  (KPN) + 2x "SupeWifi" + RT6600ax + RT2600ac + MR2200ac  -  NVDIA Shield TV Pro
DS920+  4x 4TB WD Red Plus     -  DSM 6.2         +         DS420j   4x 4TB WD Red Plus   -  DSM 7.2.2
             Ervaring met routers van  DrayTek, Fritzbox, TP-Link  -  switches Netgear, ZyXEL  -  Access Points TP-Link, Grandstream.....

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1381
  • -Ontvangen: 7969
  • Berichten: 43.956
  • Alleen een PB sturen als hier om gevraag wordt.
    • Truebase
Re: Beschadigd systeem volume
« Reactie #6 Gepost op: 24 september 2014, 23:39:28 »
Zou volume1 gewoon laten repareren, ik zie geen probleem op schijf 1 (S.M.A.R.T.) alhoewel, ik zie niet ALLE ID's in smartinfo.jpg dus, je moet even naar beneden scrollen.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.2-72806-1
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806     RT2600ac  SRM 1.2.5-8227-11
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.1-65374                                                                 MR2200ac  SRM 1.2.5-8227-11

Ben(V)

  • Gast
Re: Beschadigd systeem volume
« Reactie #7 Gepost op: 24 september 2014, 23:59:43 »
DSM maakt als hij geinstaleerd wordt standaard twee partities aan op elke disk.
Te weten een systeem partitie aan het begin van de schijf en een swap partitie aan het eind van de schijf.
Alle systeem partities van alle disken worden in een raid 0 set opgenomen. Idem met de swappartities.
Op die systeempartities wordt DSM geinstalleerd.
Wat jouw systeem nu zegt is dat de systeempartitie van disk 1 niet meer overeenkomt met de andere systeempartities.

Dat je smart info geen fout geeft zegt niet alles, die constateerd alleen iets als er schrijfactie niet goed gaat.

Uiteraard is een backup maken nu je eerste prioriteit.
Ik neem aan dat je geen optie gekregen hebt om die systeempartitie repareren?
Zo niet dan zou je die disk eruit kunnen halen en aan een pc hangen en die partities verwijderen. Je kunt dan meteen even de diagnose software van WD er op los te laten.
Daarna stop je hem terug en neemt hem weer op in je SHR. DSM zal dan ook de systeempartitie er weer op zetten.

Offline hansiedown

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 14
  • -Ontvangen: 100
  • Berichten: 438
    • mijnweetjes
Re: Beschadigd systeem volume
« Reactie #8 Gepost op: 25 september 2014, 10:42:52 »
Als het het systempartition betreft, zou je ook kunnen proberen om vanuit de Command line:
echo repair > /sys/block/md0/md/sync_action
uit te voeren.
Deze zou dan de raid 1 set van je systempartie moeten controleren en repareren.
Eventuel herhalen voor md1
(md2 zou je feitelijke partitie moeten zijn met je data)
 
Zie ook:
Volgens opgave van de help van synology dient dit op regelmatige basis gedaan te worden.
Feitelijk is dit het controleren of alle data van je SHR (comprised of three or more disks), RAID 5, or RAID 6 nog correct is.
Er is binnen de GUI geen mogelijkheid om dit te schedulen (bij mijn weten).
Er is uitsluitende de mogelijkheid om dit te starten vanuit Storage manager/Volume
 
Ik kwam toevallig een discussie hierover tegen op het engelstalige forum.
http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=19&t=65340&start=30
 
Vanuit de CLI (command line) kun je Data scrubbing starten door middel van:
echo repair > /sys/block/md2/md/sync_action
Dit is hetzelfde als wat je start vanuit de GUI
Er is ook nog een andere mogelijkheid nl:
echo check > /sys/block/md2/md/sync_action
 
Beide opties zijn wel te schedulen.
 
Een leuke is ook:cat /proc/mdstat
Deze geeft aan de voortgang van het proces, in mijn geval:
md2 : active raid5 sda5[0] sde5[4] sdd5[3] sdc5[2] sdb5[1]
      11702126592 blocks super 1.2 level 5, 64k chunk, algorithm 2 [5/5] [UUUUU]
      [=>...................]  check =  5.0% (148345984/2925531648) finish=1464.8min speed=31597K/sec

(bij mij duurt deze check nog wel een paar uurtjes dus.)
  • Mijn Synology: DS1621+
  • HDD's: 6 x WD40EFZX
  • Extra's: 4Gb

Offline Hofstede

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 1455
  • Berichten: 6.094
Re: Beschadigd systeem volume
« Reactie #9 Gepost op: 25 september 2014, 10:48:14 »
Volgens mij kun je die repair ook starten vanuit DSM met behulp van de Beheer functie in Opslag beheer.

Ben(V)

  • Gast
Re: Beschadigd systeem volume
« Reactie #10 Gepost op: 25 september 2014, 11:00:18 »
DSM geeft daar alleen de optie "Start data scrubbing".
Geen idee of hij dan ook de systeem partitie doet, maar hij is wel heel lang bezig omdat de data partities in ieder geval gedaan worden.
Een aparte optie voor alleen de systeem partitie is er niet dus even optie van hansiedown volgen lijkt me eenvoudiger.

Offline Martijndez

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 115
  • -Ontvangen: 191
  • Berichten: 1.186
Re: Beschadigd systeem volume
« Reactie #11 Gepost op: 25 september 2014, 14:36:42 »
Na een reboot kon ik onder beheer de schijf laten controleren. Deze staat nu al 15u lang de pariteits consitie controle aan het doen en is nu op ongeveer een kwart. Dit is ook echt alleen een controle denk ik en er wor dnog niet iets daadwerkelijks gerepareerd?
DIY NAS, Core I3 3.8Ghz, 8gb DDR 1600, 6 x WD60EFRX, OpenMediaVault 2.*
DS115j, 1 x WD6400AACS met DSM 5.1

Offline Hofstede

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 1455
  • Berichten: 6.094
Re: Beschadigd systeem volume
« Reactie #12 Gepost op: 25 september 2014, 14:38:36 »
Dat klopt. Maar die actie controleert alleen je data partitie en niet de systeempartitie en zal die dus niet herstellen.

Ben(V)

  • Gast
Re: Beschadigd systeem volume
« Reactie #13 Gepost op: 25 september 2014, 14:53:42 »
Dit is ook echt alleen een controle denk ik en er wor dnog niet iets daadwerkelijks gerepareerd?

Nee als er een fout gevonden wordt zal DSM proberen die data op een andere sector weg te schrijven.
Dus het wordt wel gerepareerd.
Ik betwijfel echter of ook de sytseem partitie gedaan wordt.

Offline Martijndez

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 115
  • -Ontvangen: 191
  • Berichten: 1.186
Re: Beschadigd systeem volume
« Reactie #14 Gepost op: 25 september 2014, 15:00:28 »
BEdankt voor het antwoord. Als de systeem partitie niet word gecontroleerd zou dit toch een manco zijn in DSM immers heeft DSM zelf ontdekt dat er problemen zijn met de systeempartitie?
DIY NAS, Core I3 3.8Ghz, 8gb DDR 1600, 6 x WD60EFRX, OpenMediaVault 2.*
DS115j, 1 x WD6400AACS met DSM 5.1


 

VERPLAATST: Schijf 1 beschadigd

Gestart door BirdyBoard Synology DSM algemeen

Reacties: 0
Gelezen: 750
Laatste bericht 15 augustus 2018, 11:35:15
door Birdy
Volumes beschadigd

Gestart door EstherBoard NAS hardware vragen

Reacties: 9
Gelezen: 2893
Laatste bericht 03 oktober 2014, 21:18:16
door Esther
Schijf beschadigd!! nieuwe erin maar schijf 1 blijft op beschadigd??

Gestart door DennisserBoard NAS hardware vragen

Reacties: 6
Gelezen: 2344
Laatste bericht 10 januari 2019, 11:13:34
door Birdy
NAS geeft verkeerde schijf aan als beschadigd!?

Gestart door EdwinSBoard NAS hardware vragen

Reacties: 10
Gelezen: 2553
Laatste bericht 22 juni 2015, 18:38:20
door EdwinS
Opslagpool 1 beschadigd

Gestart door DarkeyeBoard NAS hardware vragen

Reacties: 9
Gelezen: 619
Laatste bericht 15 februari 2023, 11:51:20
door Birdy