…Een rijdende auto zal met droog weer nergens condens vorming krijgen vanwege de rijwind -…
Dat is in zijn algemeenheid fout gedacht. Dit klopt alleen als de rijwind niet 100% verzadigd is met water. Omdat koude lucht weinig water kan opnemen, zit je bij koud weer veel sneller bij die 100% verzadiging.
Misschien realiseren mensen het niet altijd, maar de 100% verzadiging van lucht veranderd met de temperatuur. 's zomers trappen mensen hier soms in als het buiten warm en broeierig is. De lucht is dan 100% verzadigd en raakt oververzadigd als het een koelere woning binnenkomt. Hier condenseert het dan op koude plekken, zoals waterleidingen. Er zijn genoeg mensen die deze condens proberen op te lossen door nog meer te ventileren, wat bij verzadigde lucht juist averechts werkt.
Na even zoeken vond ik
deze calculator voor luchtvochtigheid. Alleen de eerste 5 velden zijn relevant.
Als je daar 5°C invult bij 100% vochtigheid, dan zie je dat de lucht 5,74‰ aan water bevat. Koel je dat af naar 0 °C (veld 4) dan zie je dat de lucht nu 36,7% meer vocht bevat dan het kan bevatten. Dit condenseert dan als water. (NB je moet bij deze calculator het blauwe veld aanklikken om de berekening te starten)
Vul je echter 80% in bij veld 2, dan zie je dat deze niet-verzadigde lucht, bij 5° afkoeling nog steeds 9,3% oververzadigd wordt en dus condens geeft.
Een auto is een goed voorbeeld van iets dat kouder kan worden dan zijn omgeving. Bij een wolkenloze nacht, reflecteert er geen warmte van de wolken naar de aarde, maar straalt de auto wel warmte uit naar het heelal. De bodem wordt nog vanuit de aarde opgewarmd, maar de auto staat geïsoleerd op wielen. Omdat de auto kouder is dan de omgeving, condenseert het vocht op je ruiten en moet je 's ochtends krabben. Zou je flink geventileerd hebben, dan zou de ijslaag alleen maar dikker geworden zijn.