Synology-Forum.nl
Overige software => Data replicator & overige backupsoftware => Topic gestart door: gsm op 18 augustus 2024, 11:13:09
-
MOD: Dit bericht komt hier vandaan (https://www.synology-forum.nl/hardware-vragen/kan-ds110j-na-verhuizing-niet-meer-vinden-in-lan/).
Gisteren een andere 1TB HDD er in geplaatst en alles geïnstalleerd en de DS110J draait maar tergend langzaam.
Vannacht een backup laten maken van mijn HDD in de PC en dat doet die met 3,3MiB/sec.
Het ging altijd sneller, wat kan de oorzaak zijn ?
-
En hoe is die PC met het netwerk verbonden?
Via WiFi kan het erg langzaam gaan als de WiFi slecht is.
Verbindt die PC in ieder geval met een goede kwaliteit ethernet kabel (evenals de verbinding van de NAS zelf in het netwerk).
Verder zullen vele kleinere bestanden ook minder snel gaan dan bijv. grote video-bestanden.
-
Alles zit net zoals in ons vorige woning het zelfde aangesloten met de zelfde kabels en switch.
In de switch zit de PC en de NAS
Het enige wat er gewijzigd is dat is de HDD, waarschijnlijk was dat de oorzaak van het probleem in het andere topic.
Hij is nu op 43% en de snelheid is nu 7,1
-
Afgelopen week getest en het werkt goed.
Alleen nu blijkt dat de 1TB te klein is geworden en ik heb een nieuwe WD20EURX schijf gekocht maar helaas de verkeerde want ik dacht dat die in de comptabiliteitslijst stond maar niet dus.
Is dat de reden dat ik foutmelding 38 in assistant krijgt ?
-
Is dat de reden dat ik foutmelding 38 in assistant krijgt ?
https://kb.synology.com/nl-nl/DSM/tutorial/I_received_error_message_No_Hard_Disk_Found_or_error_38_during_DSM_installation
https://community.synology.com/enu/forum/17/post/72032
https://kb.synology.com/nl-nl/search?query=%22foutcode%2038%22&services%5B%5D=Synology_Assistant
-
Bedankt maar de eerste had ik al gevonden en ik ga hem straks maar even in de PC aansluiten om te zien of die daar wel goed werkt.
De 2e link geeft als oorzaak de voeding maar die is goed want de huidige 1TB harde schijf werkt goed, daar heb ik pas de DSM op geïnstalleerd.
De 3e link is een link naar de 1e link en naar een uitleg hoe de DSM te installeren en daar stopt het bij mij
-
Tja, je komt zelf met de vraag wat die foutmelding 38 inhoudt.
Kennelijk niet zelf opgezocht, anders hoef je die vraag niet te stellen.
Dus geef ik je links waar het een en ander over die foutmelding staat beschreven. Niets meer, niets minder.
Dat je inmiddels wel die informatie hebt gevonden kan niemand weten zonder een extra bericht van jezelf.
-
Even de vraag terug lezen ;)
Ik vraag of de comptabiliteit de reden is van de foutmelding :!:
-
Dat antwoord vind je toch gewoon in de meegeleverde links die zijn gegeven??
Er zijn meerdere opties /oorzaken die deze foutmelding kunnen veroorzaken.
Kwestie van de gegeven informatie "zelf" goed teruglezen. De opties met jou situatie vergelijken, en je weet het antwoord.
-
Nee daar vind ik het niet want dan had ik het niet gevraagd.
Link 1 :
Methode 1 kan ik niet uitvoeren want ik heb geen extra HDD meer in voorraad.
Maar ik heb pas een 1TB HDD er in gezet en daar heb ik de DSM op geïnstalleerd en dat werkt goed maar ik kom aan 1TB te kort.
Methode 2 nvt want de DS110J heeft maar 1 sleuf.
Methode 3 moet ik nog doen.
De oplossing van link 2 was de adapter maar die is goed want zoals gezegd ik heb pas op de 1TB de DMS geïnstalleerd en die werkt goed en er wordt elke nacht een nieuwe backup daarop gemaakt
Link 3 levert 2 oplossingen aan maar de eerste oplossing is dezelfde als die van link 1 en de 2e oplossing is hoe de DSM moet worden geïnstalleerd en of ik het nu via de browser doet of via assistant het maakt geen verschil.
Find.synology.com vind geen NAS maar asiststant wel en ook is die bereikbaar via het lan adres in de browser.
In de 2e oplossing wordt wel geadviseerd om de comptabiliteitslijst te raadplegen en dat had ik niet goed gedaan en mijn nieuwe 2TB HDD staat er niet in, foutje van mij en vandaar de vraag kan dat de oorzaak zijn dat die de DSM niet wil installeren.
Maar dat weet je denk ik niet anders had je wel een simpel antwoord gegeven op mijn vraag.
-
Met tevens ook een verwijzing die ik heb gegeven naar een onderwerp op de Engelstalige Synology community,
zijn er diverse opties meer beschreven, allemaal gerelateerd aan "error 38".
https://community.synology.com/enu/forum/17/post/72032
In het kort komt het erop neer dat er géén communicatie is tussen moederbord en de harddisk.
- Of dat komt door een fout in het moederbord.
- Vervuilde of slechte contacten van de harddisk met het NAS harddisk slot (die brede zwarte stekker).
Bedenk daarbij dat een NAS net een "stofzuiger" is, waarbij in de loop van de tijd nogal wat stof het innerlijk van de NAS vervuilt.
(Met kwastje en "echte" stofzuiger schoonmaken. Erna met een wattenstaafje of penseeltje nat gemaakt met "contactspray",
de contacten nog eens extra vrij maken van mogelijk gecorrodeerd vuil van die contacten).
- Een slechte power adapter, die niet meer genoeg "piek" belasting geeft om schijven op te starten.
- Een harddisk die niet compatibel is met de NAS, en om die reden niet is uit te lezen / connectie wordt geweigerd.
Allemaal zaken die oorzaak kunnen zijn van een "error 38" melding. Zul je dus stap voor stap moeten doornemen en "wegstrepen".
Als je dat allemaal hebt nagegaan, kom je vanzelf bij een punt uit, wat als enige oorzaak nog overblijft wat is gerelateerd aan de fout.
(Als de fout al niet helemaal is opgeheven na alle stappen te hebben gecontroleerd en uitgevoerd aan maatregelen).
Maar dat weet je denk ik niet anders had je wel een simpel antwoord gegeven op mijn vraag.
Natuurlijk kan ik daar geen antwoord op geven wat voor jou van toepassing is. Ik heb jou systeem niet hier "om uit te testen".
Welke van de opties geldig is. (Als ik dat al zou willen testen). Dat kun je alleen zelf bepalen.
-
Sorrie maar je heb mijn verslag dan niet goed gelezen.
Er zit geen fout in het moederbord want ik heb pas een 1TB hdd geplaatst en daar de DMS op gezet en die werkt goed
Ook kan er geen sprake zijn van vervuilde contacten want de 1TB werkt goed
Ook de adapter werkt naar behoren
Dit alles staat al beschreven dus blijft er één punt over en dat was mijn vraag : comptabiliteit
Dat kan het dus zijn en dan is JA het juiste antwoordt geweest en hadden we hier niet zoveel hoeven te schrijven.
-
...dus blijft er één punt over en dat was mijn vraag : comptabiliteit
Precies. Dus het antwoord staat er gewoon bij. Die conclusie had je dus zelf kunnen maken.
Overigens zo'n comptabiliteitslijst is zeker niet altijd compleet.
Met name bij een NAS model welke al 14 jaar oud is, juist erg grote kans dat die lijst "incompleet" is.
Zul je dus ook de nodige aanbevolen tests voor moeten doen wil je het echt zeker weten.
Vandaar dat ik een vraag over die set-up zelf nooit op voorhand met "JA" zou kunnen beantwoorden.
Ter oriëntatie.
Die WD20EURX harde schijf staat niet in de lijst van "compatibel" harde schijven.
Maar ook niet in de lijst van beslist NIET compatibel harde schijven voor een DS110j.
Ofwel helemaal niet vernoemd.
-
Ik zeg hallo!
Als iemand hier op het forum om hulp vraagt, is het niet zo hulpvaardig om enkel linkjes te delen naar een mogelijk antwoord. Kans is groot dat iemand zelf al gezocht heeft naar een oplossing van het probleem (met google of hier op het forum). Ik snap wel dat een ervaren forum gebruiker problemen eerder gezien heeft en hier op wil attenderen, maar het is altijd fijner als je gewoon even direct hulp biedt in plaats van iemand door te verwijzen.
-
Het is ook nooit goed.
Degene mag blij zijn dat er überhaupt iemand de moeite neemt gericht naar info te zoeken waar expliciet die foutmelding aan bod komt.
Zowel bij informatie van Synology, als een uitgebreid onderwerp aan ervaringen van gebruikers zelf op het Engelstalige forum.
Het heeft niet zoveel zin om al die informatie "met knip en plak" dan hier neer te zetten.
Voor de rest is het dan echt "zelf" uitzoeken wat voor degene van toepassing is.
Omdat er teveel variabelen zijn in een "persoonlijke" set-up, en tekortkomingen aan betrouwbare informatie van een gebruikte HD,
wat niet door een ander kan worden beantwoord. Dan alleen door degene zelf door alle opties na te lopen.
-
Voor iemand van 70+ vind ik zelf dat ik mijn best doet om eerst zelf een oplossing te vinden al is het hoofdzakelijk op dit Nederlands talig forum want het Engelstalig forum gaat mij vaak boven de pet.
Als ik er niet uit kom dan stel ik hier de vraag en ik bedankt altijd voor advies en oplossingen.
Is het teveel moeite dan moeten ze niet reageren en dat begrijp ik dan ook en dan moet ik het zelf verder uitzoeken.
In mijn geval was de simpele vraag kan de comptabiliteit de oorzaak zijn en als daar een ja of nee op had gekomen dan heb ik een doel waaruit ik verder kan zoeken.
Er zijn niet zoveel variabelen in mijn situatie, NAS zit exact op de zelfde manier aangesloten als in ons vorige huis en de bestaande HDD was blijkbaar niet meer goed na de verhuizing, die heb ik vervangen door een andere HDD van 1TB en daar heb ik de DMS opgezet en draait perfect maar die blijkt te klein te zijn geworden en heb ik een nieuwe 2TB HDD gekocht waar ik het probleem mee heb.
-
Voor iemand van 70+ vind ik zelf dat ik mijn best doet om eerst zelf een oplossing te vinden
Gefeliciteerd. :geek:
Zelf ben ik ook 70+ hoor, en vind dat ik genoeg directe aanwijzingen heb gegeven die je kunt doornemen.
(Met name het verzamel onderwerp op het Engelstalige forum, biedt je ruime informatie wat gebruikers zelf hebben ervaren / doorgespit.
Vertalen naar NL? Gebruik de webbrowser Microsoft Edge, en je krijgt meteen een optie/menu om de webpagina te vertalen naar NL).
In mijn geval was de simpele vraag kan de comptabiliteit de oorzaak zijn en als daar een ja of nee op had gekomen.
Omdat de gebruikte schijf voor jou NAS model in het geheel niet voorkomt bij Synlogy in een lijst.
Niet bij de compatible lijst, niet bij de incompatible lijst.
Kan iemand die jou set-up niet heeft daar überhaupt een antwoord op geven, met JA of NEE.
Dat antwoord ga ik dus ook niet geven! Men mag dat antwoord ook niet bij een ander gaan afdwingen.
Het is jou probleem, niet van een ander. Zul je dus ook zelf de moeite erin moeten stoppen om die vraag beantwoord te krijgen.
Daar kom je alleen achter door het "zelf" met de extra opties en aanwijzingen die worden gegeven uit te testen.
En niet volgens een methode van "de ene schijf aangesloten en werkt" - "een andere niet",
meteen een conclusie trekken, dat het dan een "incompatible" schijf zou zijn? Dat is IMO te simpel beredeneerd.
Zul je ook de andere opties aan testen moeten inzetten, om er meer zekerheid over te krijgen.
Als ik zo simpel bij de eerste beste foutmelding direct spullen aan de kant zou zetten, en af zou gaan op antwoorden van anderen.
Zou het merendeel van de systemen die ik hier met succes heb draaien, al aan de kant hebben moeten schuiven.
Dat iemand anders niet zover wil gaan in het verder "door" testen, (en dan mogelijk tot andere conclusies komt en besluiten neemt),
is een keus aan degene zelf.
-
Voor iemand van 70+....
Zelf ben ik ook 70+....
Me too :lol:
-
Beste, ik wil toch nog iedereen bedanken voor de hulp en ik meen dit echt ik ben in de afgelopen jaren zeer goed geholpen.
Echter gezien de huidige manier van communiceren durf ik geen vragen meer te stellen en stop ik hier mee.
Ik ga nog even stoeien met de DS110J en lukt het me niet dan is dat jammer, dan blijft de huidige 1TB er in die het goed doet.
-
[ EDIT ]
Eerdere reactie maar weg gehaald. Laat maar...
Houd het voor dit onderwerp ook maar voor gezien.
-
Echter gezien de huidige manier van communiceren durf ik geen vragen meer te stellen en stop ik hier mee.
Daar was ik al bang voor...
-
Geen vraag maar wel een update, want het wel zo beleefd om ook dat te plaatsen.
De nieuw gekochte WD20EURX deed het niet en heb ik in de PC gedaan, daar werkt die goed.
Vorige week een nieuwe voor in de DS110J gekocht, de Toshiba DT01ACA300 want deze staat in de comptabiliteitslijst.
In de NAS gezet - DSM geïnstalleerd incl. alle updates en laten backuppen.
Totaal geen problemen, alles werkt perfect en nu met 3Tb HDD genoeg ruimte om alles te updaten