Auteur Topic: Alles kaput? -- diverse meldingen  (gelezen 692 keer)

Offline snakie_nl

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 14
Alles kaput? -- diverse meldingen
« Gepost op: 27 september 2021, 19:28:59 »
Helden,

Ik heb al jaren de DS415Play. Prima ding, 4 x 3TB WD schijven erin. Nooit iets aan het handje. 
Maaaar nu opeens allemaal gedoe sinds ik de NAS een keer verplaatst heb.  Kapotte schijf, vastlopers en dat soort sizzle.
Dan zegt die: vervang kapotte schijf enzo.

Volgens Log is schrijf drie een beetje gammel. Ikke schijf 3 vervangen.. Is het systeem weer boos. Nog bozer zelfs. Iets over opslagpool en schijf 1.
Ok dan maar schijf 1 vervangen voor 4 TD WD.  Maar:NAS Nog steeds boos.

Als ik dan weer herstart met de oude schijven kan ik alles weer herstellen. Maaaaar: Als ik dan nog een keer herstart is er weer een probleem.
Dan probeer ik weer hetzelfde met een nieuwe schijf en gaat het weer hetzelfde. Opslagpool kapot en dat soort gepiep.

Wat is jullie tip? Ik stop twee plaatjes erbij. Ik heb inmiddels alles gebackupped omdat ik ook soms mijn bestanden niet kan bereiken ben ik daar heeeeeel blij mee.
  • Mijn Synology: DS415play
  • HDD's: 4 x HDD (2TB)
  • Extra's: nope

Offline snakie_nl

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 14
Re: Alles kaput? -- diverse meldingen
« Reactie #1 Gepost op: 27 september 2021, 19:29:50 »
en dit is de lijst met meldingen
  • Mijn Synology: DS415play
  • HDD's: 4 x HDD (2TB)
  • Extra's: nope

Offline Hofstede

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 1457
  • Berichten: 6.103
Re: Alles kaput? -- diverse meldingen
« Reactie #2 Gepost op: 27 september 2021, 21:44:33 »
Als ik jouw eerste post goed lees heb je eerst schijf 3 vervangen en daarna schijf 1 terwijl het volume na wisselen van schijf 3 nog niet hersteld was.

Je hebt dus twee schijven van het volume gewisseld terwijl je maar maximaal 1 schijf per keer mag wisselen. Daarmee heb je dus effectief je volume en data om zeep geholpen. De oude schijven terugplaatsen helpt dan ook niet meer.

Je hebt nu wel een backup van data, maar de vraag is hoe betrouwbaar die data nog is.

Het enige dat je nu nog kan doen is het volume opnieuw aanmaken en een backup terugzetten.

Offline snakie_nl

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 14
Re: Alles kaput? -- diverse meldingen
« Reactie #3 Gepost op: 28 september 2021, 00:05:04 »
Nee, dat is dus het rare. Ik kan als ik dus alles weer 'herstel ' gewoon bij mijn data. Met alle 4 de oude schijven. Als ik in een van de slots een nieuwe lege schijf doe is er gezeik met de opslagpool. Kapot of zels vastgelopen
  • Mijn Synology: DS415play
  • HDD's: 4 x HDD (2TB)
  • Extra's: nope

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1399
  • -Ontvangen: 8046
  • Berichten: 44.176
  • Fijne feestdagen.......
    • Truebase
Re: Alles kaput? -- diverse meldingen
« Reactie #4 Gepost op: 28 september 2021, 08:26:42 »
Bovenstaande is dus normaal, nu moet je dus de Pool gaan repareren.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-8   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-8
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-8   DS220+    DSM 7.2.2-72806-2
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-2   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.2-65567                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Offline SpeedyG

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 6
  • -Ontvangen: 21
  • Berichten: 158
Re: Alles kaput? -- diverse meldingen
« Reactie #5 Gepost op: 28 september 2021, 11:09:27 »
Dus even NAS voor Dummies  ;)

Één schijf vervangen, daarna kiezen voor herstellen Pool.
Als de NAS daarmee klaar is (Duurt geruime tijd!!)
Dan pas eventueel een volgende schijf vervangen.

PS op het eerste plaatje lijkt het erop dat de NAS zelf de boel al hersteld heeft.
Hij is daar bezig met een scan van je Pool om te kijken of alles weer goed werkt.
Deze scan bij voorkeur ook ongestoord laten afwerken.

Anders misschien ook even plaatje posten van de status van je HDD's
(Opslagbeheer --> HDD in linker kolom)
DS414       4x4TB - WD40EZRX-00SPEB0
DS1815+   4x8TB - WD80EFZX-68UW8NO
                 4x8TB - ST8000NM0055-1RM112


 

Alles overzetten op nieuwe NAS met grotere HD's.

Gestart door macxboBoard Synology DSM algemeen

Reacties: 6
Gelezen: 1483
Laatste bericht 19 april 2019, 16:35:29
door Briolet
Download Station NZB levert alles dubbel

Gestart door voyager2014Board Overige software

Reacties: 12
Gelezen: 5063
Laatste bericht 04 maart 2014, 17:38:37
door Birdy
Alles wissen

Gestart door FozziebearBoard Synology DSM algemeen

Reacties: 4
Gelezen: 2903
Laatste bericht 08 oktober 2014, 19:43:29
door Fozziebear
Herstel: alles draait nu!

Gestart door KnorrBoard SABnzbd (usenet)

Reacties: 0
Gelezen: 3303
Laatste bericht 27 december 2007, 12:58:53
door Knorr
Oude nas met oud dsm 4 TB alles overzetten naar een nieuwe nas met 12 TB

Gestart door dadcyberBoard File Station

Reacties: 2
Gelezen: 1674
Laatste bericht 03 december 2019, 16:54:46
door dadcyber