Zo, bijna weekend, vanmiddag weer verder met m'n NAS probleem.
Andere HD uit een PC gesloopt en in de NAS gezet: powerled blijft nu netjes blauw (constant) en de statusled knippert oranje. Volgens de handleiding betekent dat: geen of beschadigd volume. NAS is overigens nog steeds niet te vinden met synology assistent...
Eigenlijk hetzelfde resultaat als wanneer ik opstart zonder schijven. Wat ik ook probeer, ik krijg geen contact met de NAS, de assistant kan niets vinden, hoe vaak ik het ook probeer.
Ik denk dat er iets mis is met het moederbord en niet met de schijven. Vooral door het feit dat de NAS niet meer te vinden is door de assistent, wat ik ook probeer. Ook zonder schijven zou de NAS te vinden moeten zijn. Ik denk dat ik de NAS, zonder schijven, terugstuur via Coolblue naar Synology. Tenzij iemand nog de gouden tip heeft.
Ik hou jullie op de hoogte!
13.45 uur: synology assistant geinstalleerd op m'n Macbook, daar wordt de NAS wel gevonden!! Geeft als status aan dat de NAS bezig is met starten van services. Cunc;lusie is dat het systeem niet meer opstart... Nu weer even terug naar de andere HD... wordt vervolgd..
13.55 uur: nu weer niets te vinden... met of zonder schijven, maakt geen verschil... De logica ontgaat me nu volledig.
14.00 uur: na een kop koffie en weer een andere schijf erin gezet wordt deze wel gevonden na een keer of 5 zoeken. Hij is nu de DM aan het installeren op de nieuwe schijf en het lijkt weer te werken. De conclusie is dan toch dat de eerste HD defect is. Ik heb een paar maanden geleden ook een van de schijven moeten vervangen, weet alleen niet meer welke van de 2 dit is geweest. Ik denk dat ik maar nieuwe schijven ga bestellen en dan overnieuw beginnen.
Ik had seagate schijven, 2 x Barracuda van 3 Tb elk. Ze zijn dus 2 jaar meegegaan. Is er een beter alternatief of is 2 jaar een normale levensduur?