Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: DavidCornelissen op 11 oktober 2015, 02:41:48
-
Hoi,
Ik heb een 415play gekocht die al eerder van iemand anders is geweest. Ik krijg echter bij het installeren gelijk een foutmelding dat ik mijn netwerk gegevens moet controleren. Zie screenshot voor de gegevens die er nu staan. Iemand enig idee wat er verkeerd gaat? Er zitten al harde schijven in en de status knop blijft oranje knipperen. Ik heb de reset geprobeerd (4sec knop op de achterkant indrukken), maar dat heeft ook niet geholpen. Als ik meer info moet aanleveren, laat me weten.
-
Installeren met behulp van de Synology Assistant?
-
Indien DSM nog niet is geïnstalleerd werkt een enkele reset niet volgens mij
Uit DSM help;
Opmerking: deze procedure is enkel van toepassing wanneer DSM is geïnstalleerd. Als DSM niet is geïnstalleerd, zal er niets gebeuren, maar zal het systeem wel een geluidssignaal laten horen. Zie het volgende gedeelte om DSM opnieuw te installeren.
Dubbele reset is nodig;
https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/tutorials/493
-
Het probleem zit dus in het installeren van DSM op je DS begrijp ik ?
Ik krijg echter bij het installeren gelijk een foutmelding dat ik mijn netwerk gegevens moet controleren.
Echter, je DS heeft een netwerk verbinding anders zou je geen IP gekregen hebben van de DHCP.
Maar, doe je de installatie via een PC via WiFi of bedraad, bedraad is n.l. wel aanbevolen.
-
De PC en de NAS zijn beide bedraad aangesloten. Ik denk nu echter dat de harde schijven voor de problemen zorgen. Synology assistant herkende mijn NAS namelijk niet meer. Vervolgens heb ik de harde schijven eruit gehaald en toen herkende SA zonder problemen mijn NAS, maar voor het installeren moeten de harde schijven er toch echt in. Als ik dat doe en vervolgens verder ga met installatie krijg ik weer de netwerk foutmelding. Ik denk dat de vorige eigenaar de schijven niet opnieuw geformatteerd heeft. Kan bovenstaande theorie van mij kloppen en hoe kan ik de schijven het beste formatteren?
-
HD('s) aan je PC hangen (USB/eSATA dock/ext.behuizing).
Dan de bestaande partities verwijderen met b.v. Windows Disk Management, formatteren is niet nodig.
-
Ik heb de partities weggehaald met EaseUS Partition Manager. Ik weet niet zeker of het goed is gegaan aangezien ik een foutmelding krijg op het eind. Ik heb deze even opgezocht en het lijkt alsof de partities wel weggehaald worden ondanks deze melding. Als ik naar de schijf kijk lijkt er ook geen partitie op te zitten, zie bijlage 'harde schijf partitie'
Wat ik wel vreemd vind is dat synology assistant mijn synology alleen herkent als ik er maar 1 schijf in heb zitten. Zodra ik een tweede toevoeg wordt mijn DS415 niet meer gevonden. Dus ik heb geprobeerd om te installeren met 1 schijf, maar ook dan krijg ik een foutmelding. Zie bijlage 'Foutmelding installeren'.
Iemand nog goede suggesties, want ik weet niet meer zo goed wat ik moet doen?
-
Foutcode 38 betekent dat er een communicatie probleem is tussen HD en Moederbord.
Doe eens een Moederbord test. (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/faq/366)
Het kan ook zijn dat de stroom adapter niet oké is of je hebt de verkeerde meegekregen van de verkoper.
M.a.w., de adapter geeft niet voldoende aan de NAS.
-
Ik heb de test gedaan en dit ging zonder problemen. Binnen de minuut was er een pieptoon en ook de power-LED is blauw.
-
Formatteer de schijven met een partition manager naar keuze en plaats ze in de nas
-
Ik heb via werk even een schijf geleend en erin gedaan en vervolgens kon ik de synology zonder problemen installeren. Nu wilde ik vervolgens de overige schijven erbij zetten. Zie bijlage 'situatie' voor de begin status. Vervolgens wil ik het volume uitbreiden via volume -> Beheren -> uitbreiden. Zie bijlage 'uitbreiding'. Je ziet dat er wel initialiseren staat. Dit gaat echter weg en vervolgens zit ik weer bij situatie 1. Gebeurd er nu nog iets op de achtergrond of kan ik de schijven niet toevoegen? Zie bijlage 'Overzicht schijven' voor wat ik zie bij HDD.
-
Ik weet niet wat je bereiken wilt.
Maar schijf 1 is 500gb en schijf 2 en 3 zijn 4TB.
In combinatie met shr krijg je maar 1TB tot je beschikking.
En is idd bezig met uitbreiden. Dus volgens mij rustig afwachten.
-
Hij is aan het testen omdat er problemen zijn met z'n 2e hands NAS.
Ik denk nog steeds dat de voeding/adapter niet goed is.
Mijn vraag is eigenlijk, heb je de NAS draaiend gezien met die HD's erin?
-
Hoi, ik heb de NAS niet draaiend gezien. Ik heb de NAS dus wel werkend nu. Dit lukte gelijk met de enkele schijf die ik van kantoor heb meegekregen. Vervolgens wil ik nu mijn eigen schijven erbij stoppen en als laatste stap de schijf van kantoor vervangen door mijn eigen schijf. Die van kantoor moet namelijk terug en is maar 500 GB terwijl mijn schijven 4TB zijn. Ik dacht dat er niks gebeurde, maar ik begrijp dat ik even geduld moet hebben. Ik wacht dus even af en ben ook benieuw of het lastig wordt om de schijf van kantoor te vervangen.
-
Ik vind het wel vreemd dat ik nergens kan zien dat het volume aan het uitbreiden is.
-
Staat toch bij het 2e plaatje?
-
Of wat bedoel je?
-
Inderdaad bij het 2de plaatje zie je dat de schijf aan het initialiseren is. Vervolgens gaat de situatie echter na ongeveer 5 minuten terug naar plaatje 1 en zie ik niks meer terug van schijf 2. Ook het volume is gelijk gebleven en als ik dan kijk naar schijven zie je de situatie zoals in plaatje 3.
-
Jij hebt shr, dus bij 2 schijven blijft het volume gelijk. Namelijk 453gb, dit omdat schijf 1 en 2 gelijk aan elkaar zijn qua data.
-
Maar ik heb er nu 3 schijven in zitten en als deze alle correct zouden zijn, moet dan bij bij 'HDD' de status niet normaal zijn? Dit is nu alleen het geval bij schijf 1. Schijf 2 en 3 hebben de status 'niet geïnitialiseerd'. Bij volume zie ik dus nergens een proces lopen dat er nog iets gebeurd.
-
Zou er idd zo uit moeten zien....
-
Ik neem aan dat je het op deze manier geprobeerd hebt?
https://help.synology.com/dsm/?section=DSM&version=5.2&link=StorageManager%2Fvolume_diskgroup_expand_add_disk.html
-
Dat is inderdaad het stappenplan dat ik gevolgd heb.
-
Misschien dat anderen kunnen aangeven hoe je via putty kunt kijken of er ergens nog iets bezig is?
Daar weet ik helaas te weinig van om je daarmee te helpen.
-
Laat nu weer eens een update zien van:
[attachimg=1]
-
Zie bijlage 'update volume'.
-
Dat is wel duidelijk, 1 volume met 1 HD en er loopt geen uitbreiding.
Voor de derde keer, ik denk dat er iets mis is met je stroomadapter waardoor die ander HD's niet genoeg stroom krijgen waardoor e.e.a. gewoon stuk loopt.
Tenzij, dat kan natuurlijk ook, je HD's niet helemaal oké zijn maar, dat kan je testen op je PC met de software van de HD fabrikant.