Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: hschikhof op 13 februari 2021, 13:51:44

Titel: 3 jaar oude DS916+ start niet meer op
Bericht door: hschikhof op 13 februari 2021, 13:51:44
Kort geleden werd een nieuwe router bij mij thuis geïnstalleerd en uit voorzorg heb ik m'n NAS via de web-interface afgesloten. Ik weet dat dat niet nodig zou moeten zijn maar ik dacht "better safe than sorry". De NAS is tijdens de installatie van de nieuwe router niet van z'n plaats geweest. Toen ik een paar uur later de NAS weer aan wilde zetten en op de powerbutton drukte, gebeurde er niets. Ja, het power-lampje ging heel kort aan maar meteen weer uit. Ik hoorde binnenin de NAS wat gerommel en gezoem van draaiende schijven en ventilator, en het leek er op dat de NAS wel wílde, maar niet kón opstarten. Alsof hij niet door zijn boot-proces kon komen. De lampjes van de vier schijven gingen ook niet aan. Ik heb het apparaat lange tijd aan laten staan, in de ijdele hoop dat er na verloop van tijd toch enig teken van leven zou verschijnen, maar dat haalde niets uit. Er is zonder resultaat een nieuwe voeding aan gehangen. De NAS en de schijven zijn nu iets meer dan 3,5 jaar oud. De meest recente DSM is geïnstalleerd.

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak van het niet-opstarten kan zijn en hoe ik mijn NAS weer aan het werk kan krijgen?

Bij voorbaat dank voor je reactie.
Titel: Re: 3 jaar oude DS916+ start niet meer op
Bericht door: Birdy op 13 februari 2021, 14:04:36
Zo te lezen, geeft de power adapter problemen, te weinig stroom.
Probeer het eens zonder HD's.
Titel: Re: 3 jaar oude DS916+ start niet meer op
Bericht door: hschikhof op 18 februari 2021, 14:31:51
Dank voor uw reactie.

Met gebruik van een nieuw netsnoer leek het probleem verholpen te zijn, maar toen we een paar uur later opnieuw probeerden op te starten weigerde het apparaat wederom dienst te doen.
We hebben daarna de HD's uit de kast gehaald maar het resultaat was hetzelfde: de fans draaien maar power- of HD-lampjes branden niet. NAS gaat nu terug naar Synology voor onderzoek/reparatie.
Titel: Re: 3 jaar oude DS916+ start niet meer op
Bericht door: hschikhof op 02 april 2021, 21:35:19
Okejj... we zijn een flink aantal weken verder en ik ben geen steek opgestoken.

Zoals ik hierboven schreef, is mijn NAS op of rond de 18e februari naar Synology gestuurd ter reparatie. Vandaag kwam de NAS retour bij de winkel waar ik 'm gekocht heb, en Synology heeft er 6 weken voor nodig gehad om te besluiten dat-ie buiten de garantie valt (tsja, dat wist ik al) en voorts te besluiten om 'm niet te repareren, noch een indicatie van de kosten op te geven die met reparatie gemoeid zouden zijn. Is dit de gebruikelijke gang van zaken bij Synology? Wie heeft er soortgelijke, of juist hele andere, ervaringen?

Ik vind het te gek voor woorden dat een apparaat, dat gemaakt wordt om data veilig op te slaan, er 6 maanden na het verstrijken van de garantietermijn zomaar opeens mee ophoudt, en dat Synology dat kennelijk de normaalste zaak van de wereld vindt. Sorry als ik wat bitter klink, maar ergens klopt dit toch niet. Ik voel me behoorlijk belazerd.
Titel: Re: 3 jaar oude DS916+ start niet meer op
Bericht door: Hofstede op 02 april 2021, 21:42:06
Je hebt het in je eerdere post over een nieuw netsnoer. Mij is dus onduidelijk of je een wel of niet een nieuwe adapter hebt geprobeerd?
Zoals al eerder aangegeven door @Birdy zijn de verschijnselen die je noemt typisch voor een defecte voedingsadapter.
Titel: Re: 3 jaar oude DS916+ start niet meer op
Bericht door: Birdy op 02 april 2021, 21:49:25
IDD, zou dan toch eerst nog even een nieuwe adapter kopen (https://www.mobile-harddisk.nl/product/10565/synology-adapter-100w2.html), werkt dat niet, dan kan je deze retourneren.

En anders:
Ik heb iets gekocht, maar nu is het kapot. Wat zijn mijn rechten? (https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten)
Titel: Re: 3 jaar oude DS916+ start niet meer op
Bericht door: hschikhof op 08 april 2021, 22:20:01
Om een defect aan adapter en netsnoer definitief uit te sluiten heb ik een nieuwe adapter besteld zoals hier aangeraden. Met het netsnoer van mijn PC (dat al 5 jaar zonder problemen heeft gefunctioneerd) heb ik vandaag geprobeerd mijn NAS opnieuw op te starten maar helaas... exact hetzelfde resultaat als met de originele adapter en snoer. De LEDs gaan niet branden, en er klinkt iedere ca. 10 seconden een zachte tik uit een van de schijven. Het probleem zit dus in de NAS en niet in de stroomtoevoer ernaar toe.

Het lijkt me, zuiver theoretisch, mogelijk dat een van de schijven defect is, maar is RAID5 niet juist bedoeld om met 3 van de 4 schijven ongestoord door te kunnen werken?

Hoe nu verder? Een nieuwe DS916+ lijkt niet of moeilijk leverbaar te zijn in Nederland (volgens nl.hardware.info) en ik heb begrepen dat ik deze 4 schijven uitsluitend in een NAS van dezelfde serie kan terugzetten.

Zekerheidshalve heb ik een ondersteuningsticket bij Synology ingediend. Fingers crossed en afwachten.
Titel: Re: 3 jaar oude DS916+ start niet meer op
Bericht door: Briolet op 08 april 2021, 22:49:13
Het lijkt me, zuiver theoretisch, mogelijk dat een van de schijven defect is, maar is RAID5 niet juist bedoeld om met 3 van de 4 schijven ongestoord door te kunnen werken?

Dat is niet alleen theoretisch, maar ook praktisch mogelijk. Daar zijn voorbeelden van. Als één van de disks een storing op de sata bus veroorzaakt, hebben alle disks een probleem.
Titel: Re: 3 jaar oude DS916+ start niet meer op
Bericht door: Birdy op 08 april 2021, 22:57:44
Citaat
en ik heb begrepen dat ik deze 4 schijven uitsluitend in een NAS van dezelfde serie kan terugzetten.
Dat klopt, dan heb je het volgende dus al gelezen.
Hoe migreer ik gegevens tussen Synology NAS-modellen (DSM 6.0. en hoger)? (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/Backup/How_to_migrate_between_Synology_NAS_DSM_6_0_and_later)
Titel: Re: 3 jaar oude DS916+ start niet meer op
Bericht door: hschikhof op 09 april 2021, 11:11:03
Dat is niet alleen theoretisch, maar ook praktisch mogelijk. Daar zijn voorbeelden van. Als één van de disks een storing op de sata bus veroorzaakt, hebben alle disks een probleem.

Yikes... dat zou dan een heel ander probleem betekenen. Hoe zou ik kunnen vaststellen of de schijven nog intact zijn? Ze zijn in ieder geval tussen uit- en poging tot inschakelen van de NAS niet verplaatst of zo, dus het zou dan gaan om een spontaan defect aan een HD... :wtf:
Titel: Re: 3 jaar oude DS916+ start niet meer op
Bericht door: hschikhof op 09 april 2021, 11:13:03
Dat klopt, dan heb je het volgende dus al gelezen.
Hoe migreer ik gegevens tussen Synology NAS-modellen (DSM 6.0. en hoger)? (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/Backup/How_to_migrate_between_Synology_NAS_DSM_6_0_and_later)

Nee, die pagina nog niet, ik had het elders op het wereldwijdeweb gelezen. Maar dank voor deze tip!
Titel: Re: 3 jaar oude DS916+ start niet meer op
Bericht door: Birdy op 09 april 2021, 12:12:35
Zou toch nog het volgende doen, om te controleren of het moederbord defect is:
Controleer de status van het moederbord: (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General_Setup/Why_am_I_unable_to_install_my_Synology_NAS_and_why_is_my_power_LED_is_flashing_constantly)
Citaat
1 - Schakel uw Synology NAS uit.
2 - Verwijder alle aangesloten externe apparaten 1 en geïnstalleerde schijven 2.
3 - Schakel uw Synology NAS in.
4 - Controleer de status van de Power LED -indicator.
- De Power LED -indicator knippert continu : Als de Power -LED -indicator nog steeds niet reageert of de Power LED -indicator gedurende meer dan 20 minuten blijft knipperen, is het moederbord of de voeding mogelijk defect of beschadigd.
- De stroom -LED -indicator is statisch met een pieptoon : als u binnen drie minuten een pieptoon hoort en het stroom -LED -lampje is statisch, betekent dit dat het moederbord gezond is, maar de harde schijven of aangesloten externe apparaten 1 kan de oorzaak zijn.
Titel: Re: 3 jaar oude DS916+ start niet meer op
Bericht door: hschikhof op 09 april 2021, 13:49:18
Bovenstaande suggestie van Birdy geprobeerd (Controleer status moederbord) met zowel originele als nieuwe adapter maar zonder resultaat. Er gaat geen enkele LED branden, ook niet in de POWER-button, en er klinkt geen piep.
Titel: Re: 3 jaar oude DS916+ start niet meer op
Bericht door: hschikhof op 09 april 2021, 13:57:44
Via Support van Synology kreeg ik vanmorgen 2 suggesties om te proberen:

"Maak de voeding leeg:
• Koppel de NAS los van de voeding.
• Houd de aan / uit-knop 1 minuut ingedrukt.
• Laat de knop na een minuut los.
• Sluit de stroom weer aan en probeer te starten."
==> RESULTAAT: STATUS-LED brandt heel heel kort groen en gaat dan uit, er klinkt het geluid van harde schijven die gaan draaien, verder geen enkel piepje of ander geluid, geen enkele LED brandt, ook geen lampje in aan/uit-knop, iedere ca. 8,5 seconde een zacht gerommel in een van de harde schijven

"Het moederbord controleren:
• Verwijder alle schijven uit de NAS.
• Start de NAS (controleer of het netsnoer en het stopcontact correct werken).
• Als de blauwe LED oneindig knippert en er geen pieptonen te horen zijn, is het moederbord defect."
==>RESULTAAT: GEEN reactie van STATUS-LED, ventilatoren draaien, er klinkt geen enkel piepje of ander geluid, geen enkele LED brandt, ook geen lampje in aan/uit-knop

Hierop nog geen reactie ontvangen.
Titel: Re: 3 jaar oude DS916+ start niet meer op
Bericht door: hschikhof op 13 april 2021, 13:30:08
Reactie van Synology Support, gisteren maandag 12-04-2021 ontvangen:

"
Geachte klant,

Bedankt voor je feedback en voor je factuur.

Helaas lijkt uw NAS defect.

Na controle van uw factuur valt uw NAS helaas niet meer onder de garantie sinds 19/07/2020. We zullen het dus niet kunnen vervangen onder de garantie. U kunt echter nog steeds contact opnemen met uw reseller / distributeur / groothandel om erachter te komen of hij een specifiek aanbod toepast.

Houd er bovendien rekening mee dat sommige van onze kanaalpartners reparatieservice bieden, neem dan gerust contact op met Real Solution Haarlem via dit formulier https://www.rshaarlem.com/synology-benelux-repair-center/.

Ons officiële advies en de meest betrouwbare en aanbevolen oplossing is immers dat het plaatsen van uw harde schijven in een andere Synology NAS het systeem en uw gegevens automatisch zal herstellen.Volg deze tutorial:

https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General_Setup/How_to_migrate_between_Synology_NAS_DSM_6_0_and_later

U kunt ook gegevens van uw schijven herstellen door de zelfstudie te volgen:

https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/Storage/How_can_I_recover_data_from_my_DiskStation_using_a_PC


In de hoop dat dit nuttig kan zijn.

Beste wensen,
"

Er zit weinig anders op dan me tot Real Solution Haarlem te wenden - of zijn er forumleden die een ander herstelbedrijf aanraden (voorkeur voor Overijssel en omgeving)?

Dank aan ieder die de moeite heeft genomen mijn vraag te lezen en hierop te reageren.
Titel: Re: 3 jaar oude DS916+ start niet meer op
Bericht door: Birdy op 13 april 2021, 13:56:21
Zou eerst maar eens contact opnemen met de importeur:
https://www.rshaarlem.com/synology-benelux-repair-center/
en kijken wat de mogelijkheden zijn.
Titel: Re: 3 jaar oude DS916+ start niet meer op
Bericht door: hschikhof op 13 april 2021, 14:20:05
Ik heb zojuist het RMA-formulier op hun website ingevuld en verstuurd (die link werd immers genoemd in de reactie van Synology Support)!
Titel: Re: 3 jaar oude DS916+ start niet meer op
Bericht door: Birdy op 13 april 2021, 19:56:38
Ben benieuwd of een reparatie mogelijk is.🤞
Titel: Re: 3 jaar oude DS916+ start niet meer op
Bericht door: hschikhof op 14 april 2021, 11:14:56
Tsja, dat hoop ik ook maar ik hou rekening met het slechtste scenario, ook getuige de reactie die ik gisteren van RSHaarlem ontving:

"
Vervelend dat er problemen zijn, vrees dat het moederdefect is. Helaas ook direct het duurste onderdeel van de NAS, komt al gauw qua prijs in de richting van een nieuwe NAS.

Wat het zo duur maakt is dat er gewoonlijk qua hardware enkel een moederbord in zit met alles daarop vastgezet (CPU ed.). Als het moederbord wordt vervangen is dit dus in principe haast alle hardware.

Overigens heb ik deze case ook even neergelegd bij ons contactpersoon binnen Synology, als ik vanuit hen iets heb vernomen laat ik het direct weten.
"
Titel: Re: 3 jaar oude DS916+ start niet meer op
Bericht door: hschikhof op 21 april 2021, 21:22:43
Vorige week heb ik meermaals mail-contact gehad met Support van RSHaarlem en zij zijn er vast van overtuigd dat het moederbord kapot is. Een nieuw moederbord komt uit op een slordige EUR 650,00 - dat is nagenoeg even duur als een nieuwe gelijkwaardige NAS.

Wat me nog enige hoop geeft is dat ze me op donderdag 15 april jl. mailden "We hebben contact gehad met Synology, zij zullen per mail contact met u opnemen om e.e.a. voor te leggen." Wát Synology mij dan gaat voorleggen blijft vooralsnog in nevelen gehuld, want hoewel er sindsdien bijna een volle week verstreken is, heeft men mij nog niet weten te bereiken.
Titel: Re: 3 jaar oude DS916+ start niet meer op
Bericht door: hschikhof op 23 april 2021, 10:34:39
Gisterenmiddag bood Synology mij een DS920+ aan tegen 20% korting. Hoewel ik eigenlijk een iets genereuzer aanbod had verwacht heb ik hier dankbaar gebruik van gemaakt. Als nu ook mijn schijven probleemloos herkend worden en zonder data-verlies kunnen worden gelezen kan ik mijn NAS-loze periode eindelijk achter me laten.
Titel: Re: 3 jaar oude DS916+ start niet meer op
Bericht door: Birdy op 23 april 2021, 10:53:03
De HD's kan je gewoon overzetten dus: migreren (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/Backup/How_to_migrate_between_Synology_NAS_DSM_6_0_and_later).
Titel: Re: 3 jaar oude DS916+ start niet meer op
Bericht door: erlut op 23 april 2021, 13:21:21
Gisterenmiddag bood Synology mij een DS920+ aan tegen 20% korting. Hoewel ik eigenlijk een iets genereuzer aanbod had verwacht heb ik hier dankbaar gebruik van gemaakt.

Je hebt normaalgesproken recht op de dagwaarde, ook na het verlopen van de fabrieks- of wettelijke garantie. Je blijft recht houden op een deugdelijk product gedurende de verwachte economische levensduur. Van een NAS geldt een economische levensduur van 3 jaar, dus voor jou was dit helaas sowieso niet meer van toepassing (zie: https://www.technieknederland.nl/stream/richtlijnenafschrijvingsmethoden ).
Veel reparatie-centra of webshops noemen deze mogelijkheid niet, maar dit is wel een wettelijk recht. Goed om in je achterhoofd te houden dus voor andere gevallen :-)
Titel: Re: 3 jaar oude DS916+ start niet meer op
Bericht door: hschikhof op 24 april 2021, 13:17:32
De HD's kan je gewoon overzetten dus: migreren (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/Backup/How_to_migrate_between_Synology_NAS_DSM_6_0_and_later).
Dat overzetten was werkelijk een fluitje van een cent - de migratie-wizard was binnen een kwartiertje doorlopen waarna de nieuwe NAS weer tot mijn volle tevredenheid draaide. (Nou, misschien geen volle tevredenheid - er zijn nog wat randzaken die na migratie niet gaan zoals ik verwacht had, maar daar vind ik de komende dagen of weken hopelijk de oplossing voor.)
Titel: Re: 3 jaar oude DS916+ start niet meer op
Bericht door: hschikhof op 24 april 2021, 13:23:14
@erlut
Op dat document met termijnen was ik eerder in dit draadje al eens gewezen en inderdaad, de drie jaren die daarin genoemd worden zijn verstreken. Toch bevreemdt het mij dat het kennelijk binnen die norm zou vallen als je NAS iedere 42 maanden spontaan de geest geeft - een apparaat dat nota bene bedoeld is om data over een langere periode veilig te stellen. Maar goed, ik heb voor mezelf nu een streep onder dit gebeuren gezet, onder het motto "Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 verschillende dingen."