Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Qnubbus op 25 mei 2012, 07:56:54
-
Hallo allemaal.
Ik heb een probleem met mijn DS211 (1jaar oud) voorzien van 2x 1.5TB HD154UI van Samsung. Deze zijn geconfigureerd in JBOD en is voorzien van de laatste DSM.
De server wordt gebruikt als mediaserver, ftp en als extra backup voor persoonlijke data.
Gisteren ontving ik de volgende berichten achter elkaar.
1)
Systeemvolume (Swap) op DiskStation bevindt zich in beschadigde modus. (Totaal aantal harde schrijven: 2; aantal actieve harde schijven: 1)
Start het systeem opnieuw op. Het systeem zal zichzelf automatisch herstellen na opstarten.
2)
Systeemvolume (Swap) op DiskStation bevindt zich in beschadigde modus. (Totaal aantal harde schrijven: 2; aantal actieve harde schijven: 1)
Start het systeem opnieuw op. Het systeem zal zichzelf automatisch herstellen na opstarten.
3)
Harde schijf 2 in de schijfgroep op DiskStation is defect en moet worden vervangen.
Schijven zijn uit de DS en onder windows getest met seatools(diversen testen) en geven geen problemen. Maar in de DS kan DSM de tweede schijf niet initialiseren..
Ik wil graag weten of dit nog te herstellen is en zoniet dan de vraag of er nog wat data van de schijven af gehaald kan worden.
Ik heb weinig tot geen ervaring met dit soort dingen.
Wie heeft er wat tips en suggesties.
Groeten Mike.
-
Hoi Mike,
Je kunt de CD van Ubuntu downloaden en vanaf de CD Ubuntu starten.
Met Ubuntu zul je waarschijnlijk alle data van de schijf af kunnen halen.
Als je NAS zegt dat er iets mis is met je schijf, is er iets mis met je schijf.
Meestal kun je op de website van de fabrikant aan de hand van het serie nummer controleren of er nog garantie op de schijf zit en deze omruilen voor een nieuwe.
Succes.
-
Hoi Mike,
Je kunt de CD van Ubuntu downloaden en vanaf de CD Ubuntu starten.
Met Ubuntu zul je waarschijnlijk alle data van de schijf af kunnen halen.
Als je NAS zegt dat er iets mis is met je schijf, is er iets mis met je schijf.
Meestal kun je op de website van de fabrikant aan de hand van het serie nummer controleren of er nog garantie op de schijf zit en deze omruilen voor een nieuwe.
Succes.
Bedankt voor de tip. Ik met ubuntu geprobeerd de schijven te benaderen maar geen succes.
Ik zal nog even verder moeten kijken.
-
Bedankt voor de tip. Ik met ubuntu geprobeerd de schijven te benaderen maar geen succes.
Ik zal nog even verder moeten kijken.
Heb je die schijven wel in je computer gedaan doen je dit probeerde?
Of heb je het met een externe behuizing o.i.d. geprobeerd?
Of heb je ze in je NAS gelaten?
-
Bedankt voor de tip. Ik met ubuntu geprobeerd de schijven te benaderen maar geen succes.
Ik zal nog even verder moeten kijken.
Heb je die schijven wel in je computer gedaan doen je dit probeerde?
Of heb je het met een externe behuizing o.i.d. geprobeerd?
Of heb je ze in je NAS gelaten?
Ik heb een oude PC in elkaar gezet Ubuntu op een 80Gb geinstalleerd en die twee Samsungs er aan gehangen. Wel zichtbaar in schijfgereedschap maar geen data kunnen bekijken. Op mijn W7 pc linux-reader bekeken ook geen succes. Schijven nogmaals getest met seatools..De 80GB is wel te zien in W7..
Ik heb tips gehad van Peter.de.groote ook geen succes. Ik ben bang dat de boel verloren is.
Ik heb een ondersteuningsverzoek gevraagd bij synology en ga daar op wachten.
Bedankt allen voor het advies.
-
Bedankt voor de tip. Ik met ubuntu geprobeerd de schijven te benaderen maar geen succes.
Ik zal nog even verder moeten kijken.
Heb je die schijven wel in je computer gedaan doen je dit probeerde?
Of heb je het met een externe behuizing o.i.d. geprobeerd?
Of heb je ze in je NAS gelaten?
Ik heb een oude PC in elkaar gezet Ubuntu op een 80Gb geinstalleerd en die twee Samsungs er aan gehangen. Wel zichtbaar in schijfgereedschap maar geen data kunnen bekijken. Op mijn W7 pc linux-reader bekeken ook geen succes. Schijven nogmaals getest met seatools..De 80GB is wel te zien in W7..
Ik heb tips gehad van Peter.de.groote ook geen succes. Ik ben bang dat de boel verloren is.
Ik heb een ondersteuningsverzoek gevraagd bij synology en ga daar op wachten.
Bedankt allen voor het advies.
Dat is balen!
Laat even weten wat het onderzoek met synology opleverd aub.
-
Hallo.
Synology ondersteuning heeft de volumes kunnen remounten maar er is blijvende schade aan de mount. Ik ben nu alles van de schijvan aan het afhalen en dan ga ik ze testen, en als ze heel zijn een nieuwe install op de DS doen. Waarbij ik eerst met DBAN de schijven helemaal op 0 zet.
Dit is een deel van het bericht van Synology.
We also noticed there are filesystem errors on this system, that might have been caused by improper shutdown.(naar mijn weten geen last van gehad)
For file system error, it is necessary to recreate the volume to obtain new file system to ensure data integrity, else it may likely to cause more data lost if continue use.
May 24 08:57:43 kernel: [321432.180000] EXT4-fs error (device md2): ext4_mb_generate_buddy: EXT4-fs: group 9370: 32676 blocks in bitmap, 2855
May 24 08:57:43 kernel: [321432.190000] pa c89a3f48: logic 164, phys. 307039780, len 92
May 24 08:57:43 kernel: [321432.190000] EXT4-fs error (device md2): ext4_mb_release_inode_pa: free 92, pa_free 91
May 24 08:57:43 kernel: [321432.200000] EXT4-fs error (device md2): ext4_mb_generate_buddy: EXT4-fs: group 9208: 32065 blocks in bitmap, 440 i
May 24 08:57:43 kernel: [321432.210000] pa c89a3f08: logic 13633, phys. 301735233, len 703
May 24 08:57:43 kernel: [321432.220000] EXT4-fs error (device md2): ext4_mb_release_inode_pa: free 703, pa_free 579
Voor de liefhebber..
Mike