Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => NAS hardware vragen => Topic gestart door: Mescalino op 17 maart 2015, 18:20:02
-
Het probleem was dat mijn NAS DS411+ erg traag was en niet reageerde bijna.
Ik heb toen de powerknop even in gedrukt om hem uit te zetten. Na ;ang wachten gebeurde er niets enm moest de stekker er uit halen.
Na aanzetten ging hij continue piepen en het oranje lampje knippert bij status. De piep heb ik uit weten te zetten maar het lampje brand nog steeds.
Er ziten 4 schijven WD 3TB RED in (2 jaar oud), in RAID 5. Ik kan bij de bestanden maar windows verkenner geeft wel aan dat ik 8.04TB vrij heb van de 8,04TB.
Ik heb by synology een tyicket in gediend omdat dat geadviseerd werd volgens hun FAQ maar misschien dat jullie mij kunnen helpen met wat tips en hopelijke geruststelling.
Bijgevoegd een screenshot.
EDIT: PERL slurpt heel de dag al deze CPU hoeveelheid vanaf aanzetten. Lijjkt og hij zijn RAID config kwijt is en niet meer op kan bouwen of iets dergelijks.
-
Volume is gecrasht.
Wat staat er bij opslagbeheer, volume?
-
Ik heb een screenshot gemaakt en toegevoegd.
Zo te zien is hij met een controle ik zie hem net verspringen naar 91.41%
-
Sorry voor de dubbele post maar de controlle is nu klaar, zie screenshot.
-
Laat de Integriteitsinfo eens zien per schijf onder HDD/SSD.
Graag het scherm groot trekken zodat alles zichtbaar is.
-
lijkt allemaal goed....
-
:) Nu per schijf de Integriteitsinfo...
-
de 4 schijven
-
Nog 1 keer :)
Nu nog een screenshot van de SMART info van elke schijf.
-
Ben nu een test aan het doen voor ik die informatie kan laten zien. Zal naar verwachting 224 minuten duren. Heb gekozen voor de uitgebreide test.
-
Jammer, de SMART info was genoeg geweest.
Maar we wachten af .... :)
-
kon alleen maar een test doen en geen smart info aflezen zie screenshot.
Dit is wat synology zegt:
Hi Patrick,
Thank you for contacting Synology support.
From the image, the filesystem is not good. Suppose now you can't open the function Storage Manager, you could do:
You may follow the instructions below to run the command:
Enable Terminal Service in DSM
Open Telnet/SSH clients (such as PuTTY), Mac's Terminal, or Linux's Console, depending on which platform you are using.
Connect to DiskStation with Telnet/SSH:
Telnet /SSH192.168.xxx.xxx (DiskStation's IP address)
Log in with the root account and DiskStation admin's password.
https://www.synology.com/en-global/knowledgebase/faq/393
Run the command:
killall resize2fs && killall resize2fs
This issue should be caused by the sudden power failure without the protection of UPS or the disk error. As a concern to your data, we suggest that you could make backup to data asap.
Then check the hard disk(s) by:
● Take out the hard disk(s) from Synology NAS and connect it (them) to your PC, then use the diagnostic tools listed below to check if the hard disk(s) is fine:
[Samsung HDD: ES-tool]
http://www.samsung.com/global/business/hdd/support/utilities/ES_Tool.html
[WD HDD: Lifeguard]
http://download.wdc.com/windlg/WinDlg_124.zip
[Seagate HDD: Seatool]
http://www.seagate.com/www/en-us/support/downloads/seatools
[Hitachi HDD: Drive Fitness Test]
http://www.hitachigst.com/support/downloads/
● If you still can login DSM WebGUI ( If not, please just ignore this way ), please run the DSM built-in S.M.A.R.T tool to scan the disks.
If you would like to try a command repair, please enable the telnet function in DS, then telnet to your DS with the user root and the admin's password, then run the following commands to repair the filesystem. Before you do this, we still recommend you make backup for your important data first:
1. syno_poweroff_task -d
2. e2fsck -pvf -C 0 /dev/md2
After the command e2fsck is completed, please reboot your DS with the command "reboot" and check the result. If the result is still not good, we will suggest this:
1. Backup the important data as soon as possible
2. Delete the volume and recreate the volume, then restore data backed up
Hope this helps.
Best Regards,
Adair Hsu
Technical Support
Maar ik wacht even af op jullie reacties. Backupen zal nog een issue gaan worden....
-
De SMART info kun je onder Integriteitsinfo vinden.
Nu eerst maar wachten.
-
Ik hoop alleen dat ik op relatief eenvoudige wijze achter kom welke schijf er defect is, als er een defect is. Maar het feit dat mn lampje nog steeds oranje knippert stemt niet heel erg hoopvol...
Maar we wachten even af.
-
Dat kan ik begrijpen.
Wat ik echter niet zo goed begrijp is waarom Synology niet eerst voorstelt de SMART info te bekijken.
Daaraan is meestal snel te zien of er iets aan de schijf/schijven faalt.
Snel omdat in deze situatie er een risico bestaat.
Dan had je al direct kunnen beginnen met data veilig te stellen.
Op deze manier is het risico groter...
De schermen waar Normaal staat neem ik altijd met een korreltje zout.
Je kunt eventueel alsnog de test stoppen.
-
Ik kan alleen maar bevestigen wat @MMD zegt, stoppen met die test en S.M.A.R.T. info laten zien.
Je belast nu alleen maar onnodig de schijven, in deze fase.
-
test was op 40% dus heb hem maar even gestopt,
misschien zet ik hem wel aan voor ik naar bed ga.
Ik heb wel een redelijk kennis van pc's en netwerken en ook met contact met dat soort bedrijven voor support.
Zij hebben gewoon een standaard methode die ze meten afwerken, vandaar dat ik hier ook kom. Hier zitten mensen die dit wel eens eerder gezien of meegemaakt hebben alvorens ik met putty aan de slag moet.
Ik hoop dat alle 4 de schijven goed zijn en ik mijn data niet verlies. Synology zegt gewoon, backupen en gaan dan met de botte bijl hakken met een methode die waarschijnlijk altijd werkt of het nu nodig is of niet. Hier (op gebruikers forums) wordt over het algemeen wat subtieler omgegaan met methodes om iemand (mij in dit geval) te helpen.
Maargoed de screens zoals gevraagd. (ik zag geen rare afwijkingen).
-
SMART laat geen problemen zien, gelukkig maar.
Zou nu eerst proberen een backup te maken op een USB/Docking station.
Dan de voorstellen van Synology.
-
Vreemd......en dit laat DSM ook nog steeds zien ? (ook na een reboot).
[attachimg=1]
-
Dat is waarschijnlijk het gevolg van het stekker uittrekken zoals in de openings post geschreven.
-
Maar na de controle zou die status toch weer goed moeten zijn, of blijft er soms een bitje op staan ?
[attachimg=1]
-
Dat is een goede vraag...
Eerst maar eens wachten of @Mescalino nog een herstart heeft gedaan denk ik.
-
Omdat Synology dit op hun site schreef:
If the volume has crashed:
Do NOT touch or change anything on the system and please submit a Support Form.
En dat heg ik toen ook gedaan en vervolgens heb ik hier een topic geopend als soort van second opinion.
Maar jullie adviseren dus om hem te herstarten en vingers gekruisd te houden?
Backuppen wordt lastig want ik heb simpelweg de ruimte niet vandaar de NAS en een RAID5 oplossing. (en ja ik weet het NAS is geen backup :) )
-
Nee, zou nu nog niet herstarten.
Misschien heb je een kennis die je matsen kan met een USB schijf om een backup te maken, ik heb de indruk dat die data wel belangrijk voor je is.
Verder zou ik alle packages nog uitschakelen i.v.m. die perl processen of i.i.g. degenen die perl nodig hebben.
En daarna hetgeen Synology voorstelt of toch eerst nog een reboot en vervolgens kijken wat Volumebeheer laat zien.
-
ik moet zo naar mn werk maar zal hem vanavond wel herstarten en kijken wat er gebeurd.
-
Ik heb mijn NAS herstart, lampje is groen :)
Voor ik naar bed ga even de uitgebreide SMART test doen maar ik ben hoopvol dat alles goed is gegaan.
-
En status is niet meer: vastgelopen?
-
kijk maar ;D
-
Prima ;D
-
Toppie
-
yep, ik draai weer op volle toeren :)
Bedankt allemaal!