Synology-Forum.nl

Firmware => Synology DSM algemeen => Topic gestart door: RogerS op 18 juni 2023, 10:08:33

Titel: Volume1 gecrashed hoe kan ik delen van services overzetten naar volume2
Bericht door: RogerS op 18 juni 2023, 10:08:33
Situatuie:
Synology 418Play met 16Gbyte aan RAM en docker draait erop. Docker gebruik ik o.a. voor Homeassistant en Adguard.
4 HD's van elk 8 Terabyte. Deze zijn verdeeld over twee storage pools en draaien beide in Raid1 (met data protectie) en maak gebruik van het BTRFS file systeem.
Alle data heb ik, middels Hyperbackup, deels lokaal op een externe HD en remote, op een oude Synology NAS gebackt up.

Nu is vanochtend Volume1 gecrashed. De storage pool1 heeft nog wel de status Healthy. En ik kan de diskmanager nog gewoon benaderen.

Nu schrijft Synology voor om, indien het nog kan om alle data te kopieren (wat eigenlijk niet nodig is omdat ik de backup's heb). Volume 1 weg te gooien en opnieuw aan te maken en de data terug te kopieren. Dat zal ik ook gaan doen maar.....

Op volume 1 staat onder andere de docker images en folders maar ook alle packages (Hyperbackup).
Als ik nu volume1 verwijder en weer opnieuw aanmaak, blijf Hyperbackup dan gewoon werken en zou ik de backup's dan kunnen terugzetten?
Ik zal wel van te voren alle docker containers stoppen.
Hoe aan te pakken zonder dat ik alle applicaties in docker en de Syno packages niet meer goed werken.
Titel: Re: Volume1 gecrashed hoe kan ik delen van services overzetten naar volume2
Bericht door: Birdy op 18 juni 2023, 10:19:11
De packages die op volume1 staan, moeten opnieuw geïnstalleerd of restored worden.
Als HyperBackup weer geïnstalleerd is, dan kan je de data restoren en ook eventueel de packages die in de backup zijn meegenomen, dan hoeven die niet opnieuw geformatteerd te worden.
De Docker Containers kan je exporteren en later weer importeren. (https://kb.synology.com/nl-nl/DSM/tutorial/How_do_I_back_up_Docker_containers)
Titel: Re: Volume1 gecrashed hoe kan ik delen van services overzetten naar volume2
Bericht door: RogerS op 18 juni 2023, 18:04:58
Alweer bedankt voor de snelle reactie.

Gelukkig heb ik van alles backup's. Van de docker omgeving heb ik alle folders gebackupt. Helaas lukt het niet meer om de dockers zelf te exporteren omdat het volume read-only is.

Gelukkig had ik ook een zeer recente backup van de Home Assistant en ik was al bezig om HA op een Intel NUC te gaan draaien. De intel NUC draaide al HAOS. Ik heb deze maar in de meterkast gezet en zowel ConBee II stick als RFXCom erop aangesloten. Naar een restore zat de configuratie op de Intel NUC. Helaas de ConBee II configuratie nog wat problemen mee gehad maar na een paar uurtjes "klooien" erken alle Zigbee devices weer. Een groot voordeel: nu heb ik geen serieel device meer aan de Synology NAS hangen en durf ik ook naar 7.0 te upgraden.

Zo nu de gecrashte volume verwijderen en weer aanmaken en dan alles gaan restoren. wat op volume 1 stond. De backup NAS heb ik opgehaald zodat het restoren wat sneller gaat.