Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM algemeen => Topic gestart door: Timmeh op 05 september 2014, 11:17:54
-
Hallo,
Vergelijkbaar met een ander topic (http://www.synology-forum.nl/firmware-algemeen/foutmelding-system-failed-to-find-upnp/msg114024/) krijg ik sinds kort de melding "SYSTEM:\\011System failed to find UPnP-supported gateway [intern ip-adres router]". Volgens mij is het begonnen na de laatste update van DSM (DSM 5.0), maar dit weet ik niet zeker. Behalve deze melding werkt alles wel zoals het hoort (DS214j is intern en extern bereikbaar en lijkt normaal te functioneren). De eerste melding (via mail) van deze foutmelding kreeg ik gisteren (4 september) en sindsdien heb ik nog 5 mailtjes met deze foutmelding gehad. Ik heb UPnP in mijn router uitgeschakeld.
Weet iemand wat ik kan doen om de oorzaak van deze foutmelding aan te pakken?
Alvast bedankt!
-
Volgens mij staat het antwoord op je vraag al in je vraag zelf:
Ik heb UPnP in mijn router uitgeschakeld.
Dus snap ik je vraag eigenlijk niet.
EDIT: tenzij je nooit UPnP gebruikt hebt om je poorten in te stellen. Dan is dit zeker een onterechte foutmelding.
Overigens dacht ik dat ik UPnP zelf ook al 3 jaar uit had staan in mijn router. Totdat ik er afgelopen weekend achter kwam dat UPnP na elke stroomonderbreking weer aan gaat, zonder dat de settings dat aangeven (Ubee 3200 EVW)
-
Bedankt voor je reactie. Ik bedoel dat ik mijn UPnP al jaren uit heb staan in mijn router en nu ineens verschijnt die foutmelding. Ik heb handmatig in mijn router een aantal poorten open gezet voor SSL, HTTP en DNS en ook dit heb ik al heel lang. Dus waar komt die foutmelding ineens vandaan? En waarom met zo'n gek, variabel, interval? Dit zijn alle foutmeldingen die ik tot nu toe heb ontvangen:
6-9-2014 6:11 SYSTEM System failed to find UPnP-supported gateway [internal ip].
5-9-2014 23:33 SYSTEM System failed to find UPnP-supported gateway [internal ip].
5-9-2014 20:54 SYSTEM System failed to find UPnP-supported gateway [internal ip].
5-9-2014 18:35 SYSTEM System failed to find UPnP-supported gateway [internal ip].
5-9-2014 18:08 SYSTEM System failed to find UPnP-supported gateway [internal ip].
5-9-2014 16:59 SYSTEM System failed to find UPnP-supported gateway [internal ip].
5-9-2014 13:07 SYSTEM System failed to find UPnP-supported gateway [internal ip].
5-9-2014 10:28 SYSTEM System failed to find UPnP-supported gateway [internal ip].
4-9-2014 21:16 SYSTEM System failed to find UPnP-supported gateway [internal ip].
4-9-2014 18:39 SYSTEM System failed to find UPnP-supported gateway [internal ip].
4-9-2014 18:13 SYSTEM System failed to find UPnP-supported gateway [internal ip].
4-9-2014 15:58 SYSTEM System failed to find UPnP-supported gateway [internal ip].
4-9-2014 9:50 SYSTEM System failed to find UPnP-supported gateway [internal ip].
3-9-2014 14:15 SYSTEM System failed to find UPnP-supported gateway [internal ip].
-
Als ik zelf op UPnP zoek, vind ik:
Algemeen
Niveau,Logboek,Datum en tijd,Gebruiker,Gebeurtenis,
Information,Systeem,2014/06/23 13:42:05,Briolet,System successfully restarted UPnP media service.
Information,Systeem,2014/06/23 13:11:37,Briolet,System successfully restarted UPnP media service.
Information,Systeem,2014/06/23 13:05:26,Briolet,System successfully restarted UPnP media service.
Information,Systeem,2014/04/15 16:56:08,Briolet,System successfully restarted UPnP media service.
Information,Systeem,2014/04/13 20:00:26,Briolet,System successfully restarted UPnP media service.
Information,Systeem,2014/04/13 19:58:57,Briolet,System successfully restarted UPnP media service.
Information,Systeem,2014/04/13 19:57:15,Briolet,System successfully restarted UPnP media service.
Information,Systeem,2014/04/13 19:56:57,Briolet,System successfully restarted UPnP media service.
Information,Systeem,2014/04/13 19:56:51,Briolet,System successfully enabled UPnP debug log.
Maar dat betreft hier een ander soort UPnP en niet richting router. Ik ben wel benieuwd wat dat 'debug log' is en of dat ook in gewone log zichtbaar is.
In jou geval zou het kunnen dat je toch ooit eens ingesteld hebt een poort via UPnP te forwarden, maar dat het nooit gewerkt heeft omdat UPnP uit stond. En dat de meldingen er nu alleen zijn omdat het vroeger niet gelogd werd. Maar dat is weer strijdig met het oude bericht van hetzelfde fenomeen uit je link.
Hoewel daar geklaagd werd over deze melding terwijl UPnP juist aan stond in de router.
-
De regel "System successfully enabled UPnP debug log." komt niet in mijn logs (via Log Center) voor.
Het zou kunnen dat ik ooit een poort via UPnP geforward hebt, dat weet ik niet meer. Ik begrijp nog steeds niet waar ineens die logberichten vandaan komen en/of hoe ik ze kan stoppen. De poorten die ik in mijn router heb geforward, heb ik ook via de UI van de router geconfigureerd en niet via Control Panel > External Access > Router Configuration, maar dat zou niet mogen uitmaken. Kan ik in de NAS nog ergens UPnP configureren?
-
…Control Panel > External Access > Router Configuration, …
…Kan ik in de NAS nog ergens UPnP configureren?
Als je ze daar niet tussen hebt staan, dan snap ik ook niet waarom DSM met die melding komt. Zelf ben ik ook wel eens met die instellingen aan het spelen geweest en heb twee forwards aangemaakt:
[attach=1]
Alleen kan ik ze niet meer weghalen omdat mijn nas op DHCP staat en het scherm door bovenstaande melding geblokkeerd wordt. Gelukkig staan de forwards uit in dat menu. Ik snap ook niet hoe ik ze aan heb kunnen maken. Misschien dat je in DSM 4.3, of een eerdere dsm 5 versie, wel bij dat menu kon komen met de nas op dhcp. (Ik heb de nas nog nooit statisch ingesteld gehad)
-
In mijn NAS staat DHCP uit en heeft een statisch ip.
-
Ja, Ik heb dit probleem ook.
Is ontstaat bij de laatste update naar 5.1-5004.
het vervelende is dat na deze update er geen verbinding meer lijkt te zijn met de update server.
Ik krijg foutmeldingen bij de poging om DSM te updaten en de andere packages worden ook niet meer bijgewerkt. Gevolg: Cloudstation is buiten bedrijf en dat is zakelijk gezien niet handig.
UPnP stond op deze router al jaren uit en nooit problemen maar ook na het aanzetten van UPnP is er geen verbetering.
[attachimg=1]
[attachimg=2]
-
Kijk bij de netwerk settings in de NAS eens bij de dns entry.
Meestal is een fout daar de oorzaak dat de NAS niet het internet op kan.
-
UPnP stond op deze router al jaren uit en nooit problemen maar ook na het aanzetten van UPnP is er geen verbetering.
Ik zie het probleem niet helemaal. Als je vroeger UPnP uit had staan, waarom is het dan belangrijk dat je het nu wel kunt gebruiken. Ik zou het gewoon uit laten en de forwards met de hand instellen zoals eerst.
Gevolg: Cloudstation is buiten bedrijf en dat is zakelijk gezien niet handig.
CS heeft niets met UPnP te maken, dus daar moet je het probleem elders zoeken. Heeft de nas een ander IP gekregen?
-
Even een paar dingen uit elkaar halen.
Upnp in je router heeft als functie dat het Upnp protocol door je router wordt geforward.
Tenzij je dat bewust wilt is het niet verstandig dit open te zetten in je router.
Upnp protocol is niet al te secure en er zijn maar weinig mensen die hun Upnp server willen delen met het internet. Dus tenzij je dat wilt gewoon lekker uitzetten in je router.
Upnp zoals Synology dat bedoelt, is het door je NAS laten zetten van port forwarding in je router.
Dat gaat niet altijd goed want lang niet alle routers ondersteunen dit.
Vermoeddelijk komt daar die foutmelding vandaan.
-
Bij mij is het probleem inmiddels niet meer aanwezig. Ik heb niks bijzonders gedaan, behalve de nieuwste updates geïnstalleerd van DSM (inclusief reboots).
-
Citaat
Gevolg: Cloudstation is buiten bedrijf en dat is zakelijk gezien niet handig.
CS heeft niets met UPnP te maken, dus daar moet je het probleem elders zoeken. Heeft de nas een ander IP gekregen?
het feit dat het CS buiten bedrijf is, heeft te maken dat DSM de laatste update van CS niet kan installeren en dat daarom CS helemaal niet draait.
Dat heb ik inmiddels opgelost door CS handmatig te downloaden en te installeren.
DS werkt goed behalve dat het geen updates kan ophalen voor de software.
-
Ik had (opeens) ook het probleem dat mijn NAS extern niet meer bereikbaar was na installatie van DSM DSM 5.1-5004 (althans niet eerder tegengekomen/geconstateerd)
Lijkt erop (ben er nog niet helemaal uit) dat als je iets doet in Control panel/External Acces/Router configuration en/of Control panel/Security/Firewall en/of Control panel/External Acces/Advanced er in sommige situatie je in router configuration de boodschap krijgt dat de router geconfigureerd moet worden en alle externe access wordt geblokkeerd ondanks dat in je router alles goed staat.
Dit is met name als je zit in te stellen (in DSM) welke processen wel of niet mogen starten, bereikbaar zijn via welke netwerkkaart en/of via de firewall.
Dan gebeuren er (voor mij) gekke dingen. Het is dan vereist kortstondig dat op de router UPNP wordt ingeschakeld zodat DSM de poorten kan instellen, hierna werkt alles weer (extern) en kunnen de UPNP poorten weer verwijdert worden op je router.
Ik weet dat dit een beetje verwarrend verhaal is, maar ik ben er zelf ook nog niet uit wat door wat komt en of dit een bug is of omdat ik niet snap wat er nu (verplicht volgens DSM) gebeurd.
Wordt wellicht vervolgt in een apart topic