Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM algemeen => Topic gestart door: Klusvogel op 01 februari 2015, 10:43:39
-
Hallo Allemaal,
Ik kreeg vandaag de melding dat ik mijn DSM moest updaten (DSM 5.1). Ik kreeg uiteraard de melding dat ik het systeem niet mag uitschakelen tijdens de procedure en vervolgens kreeg ik de voortgangsindicator. Deze stond na een uur echter nog steeds op 54%. Ik dacht dat de pagina mogelijk was blijven hangen, dus ik heb hem afgesloten (niet het systeem uiteraard) en opnieuw geopend.
Ik zie dan het normale startscherm met de mededeling dat het systeem naar behoren werkt.
In het configuratiescherm zie ik nog steeds een melding staan dat DSM moet worden geupdate. Als ik klik op controleren of er updates zijn, krijg ik de melding dat het systeem bezet is.
Wat kan ik nu het beste doen? Ik begon met de update ruim 3 uur geleden.
Gr. Remo
PS: wat ik vergeet te vermelden, is dat ik mijn NAS dus wel gewoon kan benaderen en de bestanden kan gebruiken.
-
Nu blijkt dat ik ook Sabnzb en Surveillance station niet kan benaderen.
Herstarten van het systeem lukt niet, want hij zegt dat hij een DSM-update aan het uitvoeren is.
-
Ik zou een ticket aanmaken bij Synology.
-
Ik zal eens kijken hoe dat in zijn werk gaat.
Wat gebeurt er als ik het systeem gewoon reset (stekker er uit)?
Gr. Remo
-
Die vraag kan niemand voor je beantwoorden.
Kun je via SSH inloggen? Mogelijk kun je dan zien welke processen er nog lopen en ze mogelijk netjes stopzetten.
-
Ik zal eens kijken hoe dat in zijn werk gaat.
Synology Ticket:
https://myds.synology.com/support/support_form.php?lang=nld
Of als je DS is geregistreerd of wilt registreren en dan een ticket:
https://myds.synology.com/support/register.php?lang=nld
Of als je wilt bellen:
https://www.synology.com/nl-nl/company/contact_us
-
Bedankt weer voor jullie hulp zover!
Ik heb een mail gestuurd naar Synology.
Ik weet niet hoe ik via SSH moet inloggen. Vrees dat ik daar te weinig computerkaas van heb gegeten ::)
Net gaf DSM aan dat er geen internetverbinding was toen ik wilde kijken hoe het met de update stond, maar hij heeft het al weer veranderd in systeem bezet ;D
-
Ik weet niet hoe ik via SSH moet inloggen.
Hier staat de procedure (http://www.synology-forum.nl/algemeen/nas-benaderen-met-ssh-winscp-putty/) echter, als poort 22 (Terminal) niet openstaat op je NAS, dan gaat het niet werken.
-
Als ik binnen het configuratiescherm op Netwerk klik, staat daar dat de verbinding verbroken is.
Is er misschien iets anders aan de hand?
Is misschien de internetverbinding uitgevallen tijdens het updaten, waardoor hij nu blijft hangen?
-
SSH poort 22 staat op ingeschakeld. Ik ga de link die jij (Birdy) hebt gegeven even lezen.
-
Als ik binnen het configuratiescherm op Netwerk klik, staat daar dat de verbinding verbroken is.
[attachimg=1]
-
Ja, die en nee ik gebruik geen tunnel.
Die kan ik dus negeren? :oops:
-
Yep.
-
Sorry voor de late reactie. Was even druk met werk.
Ik ben ingelogd via Win SCP. Ik kan alle mappen etc. zien van de NAS, maar hoe kan ik de lopende processen bekijken en evt. uitschakelen?
-
Dat kan niet met WinSCP, hiervoor PuTTY gebruiken en het commando
top
gebruiken.
Ik weet niet hoe ik via SSH moet inloggen. Vrees dat ik daar te weinig computerkaas van heb gegeten
Dan zou ik maar oppassen met je idee om processen te stoppen in CLI. ;)
Zou je niet beter gewoon even wachten op Synology Support ?
-
Ok, ik zal putty ook nog downloaden en installeren
-
Synology weet niet wat het probleem is en wil dat ik ze toegang op afstand geef om in mijn Nas te kijken.
-
Ik heb Putty geinstalleerd en in het commandoscherm top ingevoerd.
Ik krijg dan de regel: top@ <ip adres nas> password:
Als ik dan het wachtwoord van de nas invoer dan krijg ik : acces denied
En vervolgens een melding "fatal error"session has closed (of zoiets).
-
Dan heb je de PuTTY procedure niet goed opgevolgd, je moet n.l. eerst even inloggen voordat je top doet.
-
Synology weet niet wat het probleem is en wil dat ik ze toegang op afstand geef om in mijn Nas te kijken.
Vind je dat een probleem ?
-
Ja, daar ben ik niet happig op.
-
Als je het niet vertrouwd moet je het niet doen.
Ik heb het laatst wel gedaan, ze loste het probleem keurig op.
Is voor Synology dagelijks werk, ze onderzoeken echt niet al je bestanden.
-
Ik heb opnieuw ingelogd met Putty.
Ingelogd met Root en pas later commando Top gegeven.
Dit is wat ik dan krijg:
-
Als je het niet vertrouwd moet je het niet doen.
Ik heb het laatst wel gedaan, ze loste het probleem keurig op.
Is voor Synology dagelijks werk, ze onderzoeken echt niet al je bestanden.
Nee, ze zullen vast niet door al mijn bestanden gaan neuzen, maar ik zal al niet snel een bekende door al mijn files laten gaan, laat staan een vreemde. Misschien een beetje paranoïde, maar dat is geen optie.
-
Toch doen ze niets anders als het probleem oplossen.
Stel je voor dat ze misbruik van de situatie maken, einde bedrijf toch?
En ze geven precies aan hoe ze binnenkomen, welk ip adres enzo.
Met DSM 5.1 zelfs met een of andere "veiligheidssleutel".
Ik had een MariaDB probleem, keurig opgelost.
-
Het is misschien niet heel verstandig wat ik gedaan heb, maar ik was het een beetje beu.
Ik heb de stekker uit de Nas getrokken en hem opnieuw opgestart. Na twee updates van DSM en een van Surveillance station, werkt het geheel weer zoals het hoort.
In ieder geval heel erg bedankt voor het meedenken!!
Gr. Remo