Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM algemeen => Topic gestart door: ventive op 14 april 2014, 20:14:04
-
Hi All,
Wie kan mij helpen. Sinds ongeveer een week lijkt de mijn 212+ zo nu en dan uit de lucht te zijn. Hij draait nog wel, de lampjes branden allemaal goed. Alleen is de Synology niet meer benaderbaar, want hij is zijn IP adres kwijt. Ik heb hem standaard een vaste IP adres gegeven in mijn LAN.
Alleen een stroomonderbreking lijkt te helpen. En dan doet hij het weer een aantal dagen. Het heb er o.a. een IP Camera aan hangen, en in de tijd dat hij Out is, worden er geen filmpjes op weggeschreven.
De facto lijkt de Synology nu dus niet meer stabiel,.... :o
PS: Nog wat achtergrond: een tweetal weken geleden is hij waarschijnlijk gehackt (CPU constant 99% en blauw knipperend lampje voor de standby) Ik heb via de standaard procedure uiteindelijk de Synolgy voorzien van DSM5.0 En pas dgn geleden kwam daar nog een update overheen. Dus de DSM is helemaal up-to-date.
Wie heeft er enig idee? Gaarne advies,...
Kees
-
Heb je misschien een dhcp server in je netwerk (je router waarschijnlijk) die in dezelfde reeks IP nummers uitgeeft als het fixed nummer dat je aan je NAS hebt gegeven?
Met andere woorden heb je misschien last van twee keer hetzelfde IP adres in je netwerk?
-
Ja, dat komt voor. Ik zal het IP adres vd NAS aanpassen en buiten de uit te geven DHCP-reeks plaatsen. Maar dat was tot nu toe nooit een probleem. Ik lees elders op dit forum dat er meerdere mensen zijn bij wie de NAS ineensuit het netwerk verdwijnt. Mogelijk een bug in de nieuwste firmware begrijp ik.
Maar goed: ik ga iig even met jouw tip aan de gang. Tnx!
Mvrgr,
Kees
-
Helaas, vanmorgen was de NAS weer uit de lucht. De DHCP reeks is aangepast. De router geeft geen IP nr meer uit dat gelijk is aan het vaste nr van de NAS. Maar toch is hij wederom uit de lucht,...
Wie oh wie weet raad?
:S
-
Kun je hem nog wel pingen als het probleem zich voordoet?
Heb je al en geprobeerd hem te vinden met DS assistant?
-
Ik krijg het gevoel dat dit een HW of een Netwerk probleem is.
Misschien dat de NIC van de NAS of UTP-kabel een probleem heeft.
Heb je de syslog al eens bekeken of je daar rond die tijd een probleem ziet ?
Of /var/log/messages bekeken ?
Dit zou je kunnen doen met WinSCP:
WinSCP:
1 - Zorg ervoor dat SSH-Service aan staat: Configuratiescherm > Terminal.
2 - Download: http://winscp.net/eng/download.php
3 - Installeer WinSCP
4 - Start WinSCP klik op nieuw
5 - Bestandsprotocol: SCP
6 - Adres doelcomputer: <NAS-IP>
7 - Poortnummer: 22
8 - Gebruikersnaam: root
9 - Opslaan
10 - Inloggen (Password van je admin)
En browse naar /var/log en open de messages file met notepad.
Zie voorbeeld bijlage.
Levert dit niets op dan:
Om te beginnen zou ik de UTP kabel vervangen.
Lost dit niets op dan zou ik de de NAS proberen uit te sluiten door deze direct aan een PC te hangen met een gewone UTP kabel (Beide apparaten moeten dan wel een VAST IP adres hebben.
(Dus je camera is dan ook buiten bedrijf voor de duidelijkheid).
Zorg ervoor dat je PC dus verbinding heeft met je NAS m.a.w. je kunt de NAS benaderen via de browser.
Je zou dan een ping kunnen starten op je PC naar je NAS en de uikomst opslaan in een file zodat je kunt terugkijken.
Op je PC start cmd op en geef in:
ping -t <ip-adres NAS> > ping.txt
<enter>
Dus b.v.:
ping -t 192.168.1.20 > ping.txt
Kijk dan, wacht af, of het probleem terug komt door af en toe in ping.txt te kijken of te browsen naar je NAS.
Komt het probleem terug dan zit er een probleem in je NAS mag ik aannemen.
Het vervelende is wel dat het probleem soms optreedt dus, helaas, moet je het geduld opbrengen om deze test te doen.
-
Hi All,
Via DS Assistant is hij iig niet meer te vinden, pingen levert ook niets op. Normaal kan ik via de browser altijd direct inloggen op NAS, door zijn netwerk IP adres in te typen.
Is er iets bekend over een veiligheidsprobleem met DSM 5-02?
Gr,
Kees