Auteur Topic: steeds herstarten om met internet te verbinden  (gelezen 3157 keer)

Dit onderwerp bevat een als beste antwoord gemarkeerd bericht. Klik hier om er direct naartoe te gaan.

Offline Pjottert

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 10
steeds herstarten om met internet te verbinden
« Gepost op: 27 oktober 2015, 08:22:37 »
Beste,

de grens is bereikt, na een keer of 15 te moeten herstarten omdat de NAS geen verbinding met internet maakt stel ik maar weer eens een vraag op het forum. Laatste keer was geen succes omdat ik werd verweten de handleiding niet gelezen te hebben. Dus als je geen geduld hebt met een noob, reageer dan vooral niet s.v.p. :D

probleem

Om de 1 รก 2 dagen heeft de NAS (212j) geen verbinding meer met internet. versie DSM 5.2-5592 Update 4. oplossing is harde reset, dan heeft ie weer een paar dagen verbinding.

De oplossingsrichting is wellicht vast ip adres maar lees zojuist dat dit lastig is icm ziggo? daarnaast heb ik al me al vele keren verdiept in mijn apparaten een vast ip adres geven maar dat is simpelweg te lastig voor mij. (noob-uitleg is welkom  :D). Heb cisco modem.

Ik kan wel mijn nas benaderen via alle apparaten in het thuisnetwerk (mediaspelers, pc's, playstations etc).
Het is me nooit gelukt het voor elkaar te krijgen vanaf extern in te loggen dus daar kan ik niks over zeggen. lijkt me wel vet dat te kunnen (noob-uitleg is welkom  :D)

Wie kan me de juiste richting wijzen? of woon je in de buurt van amersfoort en wil je een paar knaken verdienen om een en ander goed in te stellen bij mij? ben er een beetje klaar mee namelijk  :x


edit: ik krijg de vette letters niet normaal

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1381
  • -Ontvangen: 7983
  • Berichten: 44.003
  • Alleen een PB sturen als hier om gevraag wordt.
    • Truebase
Re: steeds herstarten om met internet te verbinden
« Reactie #1 Gepost op: 27 oktober 2015, 08:29:06 »
Citaat
edit: ik krijg de vette letters niet normaal
Zijn nu normaal.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.2-72806-1
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-1   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.1-65374                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Offline Pjottert

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 10
Re: steeds herstarten om met internet te verbinden
« Reactie #2 Gepost op: 27 oktober 2015, 08:33:07 »
 :D

Stephan296

  • Gast
Re: steeds herstarten om met internet te verbinden
« Reactie #3 Gepost op: 27 oktober 2015, 08:35:57 »
In het cisco modem is ipadres reservering niet mogelijk (dacht ik)
Mocht je er een goede router tussen zetten dan is het geen probleem.
Het feit dat de verbinding om de 2 dagen wegvalt is wel apart.
Ik woon op 40 minuten rijden van jou.
Mocht zich niemand anders melden dan wil ik je wel helpen.

Offline Hofstede

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 1455
  • Berichten: 6.095
Re: steeds herstarten om met internet te verbinden
« Reactie #4 Gepost op: 27 oktober 2015, 08:38:19 »
Mogelijk is het probleem niet je NAS maar je router. Probeer, als het probleem zich weer eens voordoet, de router te herstarten en kijk of dat het probleem ook verhelpt.

Stephan296

  • Gast
Re: steeds herstarten om met internet te verbinden
« Reactie #5 Gepost op: 27 oktober 2015, 08:44:39 »
@Hofstede mogelijk een ipadres conflict zou ook nog kunnen, een herstart zou dit inderdaad op kunnen lossen. (blijft vreemd dat het om de 2 dagen plaats vindt)

Offline Hofstede

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 1455
  • Berichten: 6.095
Re: steeds herstarten om met internet te verbinden
« Reactie #6 Gepost op: 27 oktober 2015, 08:55:40 »
Of een probleem met de DHCP lease. Want er is geen vast IP-adres ingesteld op de NAS.

Gemarkeerd als beste antwoord door Pjottert Gepost op 27 oktober 2015, 09:59:45

Ben(V)

  • Gast
Re: steeds herstarten om met internet te verbinden
« Reactie #7 Gepost op: 27 oktober 2015, 09:28:25 »
Een cisco modem/router kan prima vaste ip-adressen uitgeven.
Ik neem aan dat het een Cisco 3925 is?

Een probleem met een dhcp lease kan het ook niet zijn, dat kan alleen voorkomen als de Nas opstart en uit het verhaal lijkt het alsof de Nas gewoon aan staat als het gebeurt.

Het klinkt inderdaad als een ip conflict, maar alle apparatuur op dhcp staat is dat niet mogelijk.
Kan eigenlijk alleen als er op dat moment dat het gebeurd een device met een vast IP adres op het lan komt.
Heb je soms een slimme buurman die via wireless op jouw netwerk komt?

Acties voor TS.
  • Kijk in je cisco router wat de dhcp range is (tabje "Lan Setup")
  • Controleer welke ipadressen zijn uitgegeven door je router(tabje Status, Local Network, DHCP Client Table)
  • Controleer in je NAS welk IPadres die gekregen heeft en of de gateway goed staat(moet het ipadres van je router zijn)
  • Controleer of je NAS het juiste DNS adres gekregen heeft(in de cisco vind je dat bij tabje status,gateway)
  • Controleer de connected devices in de cisco als het weer gebeurt(tabje Setup,Lan setup,connected devices summary)
  • Geef je NAS een fixed ipadres in je Cisco(tabje Setup, Lan setup,Pre-Assigned DHCP Adresses).

Als het gebreurt doe dan een ipscan voor je hele netwerk om te kijken welke ip adressen gebruikt worden.
Google even naar zo'n programaatje, er zijn er velen.

Offline Pjottert

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 10
Re: steeds herstarten om met internet te verbinden
« Reactie #8 Gepost op: 27 oktober 2015, 09:59:27 »
MOD: Onnodige citaat is verwijderd, lees even.
En zeker niet binnen een citaat reageren, maakt e.e.a. niet erg leesbaar, heb het leesbaarder gemaakt ;)

Citaat
Ik neem aan dat het een Cisco 3925 is?
klopt

Citaat
Een probleem met een dhcp lease kan het ook niet zijn, dat kan alleen voorkomen als de Nas opstart en uit het verhaal lijkt het alsof de Nas gewoon aan staat als het gebeurt.
klopt

Citaat
Heb je soms een slimme buurman die via wireless op jouw netwerk komt?
buurman is een nut case :-)

Citaat
Acties voor TS.
ik heb onderstaand gecontroleerd nadat ik zojuist weer rest heb gedaan, waarna er weer succesvol verbonden wordt met internet. onder elke stap mijn reactie

Citaat
Kijk in je cisco router wat de dhcp range is (tabje "Lan Setup")
ik zie nergens ' dhcp range'  staan in dat tabblad. zie alleen vinkje staan bij ' dhcp servider: enable'

Citaat
Controleer welke ipadressen zijn uitgegeven door je router(tabje Status, Local Network, DHCP Client Table)
tabel gevonden. weet niet goed wat ik daar moet controleren. zie wel staan dat ze vandaag al vervallen, misschien ligt het daar aan?

Citaat
Controleer in je NAS welk IPadres die gekregen heeft en of de gateway goed staat(moet het ipadres van je router zijn)
waar vind ik het ip adres in de NAS? de gateway staat wel goed

Citaat
Controleer of je NAS het juiste DNS adres gekregen heeft(in de cisco vind je dat bij tabje status,gateway)
hoe doe ik dat? in dat tabje in de cisco staat niet veel:
DNS IPv4 1:   xxxxx(kan het kwaad deze getallen te tonen of trekken criminelen dan mijn bankrekening leeg :lol:)
DNS IPv4 2:   xxxxx
DNS IPv4 3:   0.0.0.0

Citaat
Controleer de connected devices in de cisco als het weer gebeurt(tabje Setup,Lan setup,connected devices summary)
Geef je NAS een fixed ipadres in je Cisco(tabje Setup, Lan setup,Pre-Assigned DHCP Adresses).
ah daar kan ik wat mee. heb nu het ip adres (dat een half uur geleden is toegewezen) overgetypt nadat ik het mac adres van de NAs daarboven heb getypt. lijkt goed te gaan.

Citaat
Als het gebreurt doe dan een ipscan voor je hele netwerk om te kijken welke ip adressen gebruikt worden.
Google even naar zo'n programaatje, er zijn er velen.
Ik kijk het zo even aan en laat weten of t idd lag aan statisch ip (DHCP?) adres

Ben(V)

  • Gast
Re: steeds herstarten om met internet te verbinden
« Reactie #9 Gepost op: 27 oktober 2015, 12:15:00 »
In anderstaand plaatje zie je de instelleing voor DHCP van jouw router.



De dhcp range vind je door eerst naar "Starting Ip adress" te kijken en vervolgens naar "Maximum users of DHCP Users:"

Het eerste is het ip adres waarmee die de Cisco begint uit te delen en het tweede is het maximaal aantal ip adressen dat hij kan uitgeven.

In het plaatje staat voor dat aantal 2 en als dat de default is dan is dat zeker verkeerd, want dan kan hij maar twee ip adressen uitgeven.

Ik zou zeggen kies een strategie voor je ip adressen.
Wat ik zelf doe is het volgende.
192.168.0.1 tot 192.168.0.9 reserveer ik voor devices in de infrastructuur (router, managed switches, accesspoints etc)die ik in het device zelf een vast ip adres wil geven.
192.168.0.10 tot 192.168.0.99 gebruik ik als dhcp range.
192.168.0.100 tot 192.168.0.254 reseveer ik voor devices(printers, Nas, mediaplayer, zonnepanelen etc) die ik zelf een vast IP-adres geef door middel van een macadres ipadres koppeling in de router.

Aangezien in jouw router de vast ipadressen (macadres - ipadres koppeling) ook uit de dhcp range komen kun je de laatste range laten vervallen.

Om het evenn concreet te maken, zet je start adres op 192.168.0.10 en "Maximum users of DHCP Users" op bijvoorbeeld 200.
Als je een ipadress koppelt aan z'n macadres is het misschien handig om daar dan vanaf 192.168.0.100 mee te beginnen, dan zie je aan het ipadres meteen of het een fixed ipadres is op een vanuit de dhcp pool.

Ter info:
De leasetime van een dhcp ip-adress is een zwakke manier om te proberen devices hetzelfde ipadres te laten houden.
Als je een device uitzet dan blijft dat ipadres gereserveerd voor dat device totdat de leastime verlopen is.
Is eigenlijk alleen bedoelt voor als je een PC of zo even reboot dat hij niet ineens een ander ipadres krijgt.
Als een device aan blijft staan houd hij ten alle tijden hetzelfde ipadres ongeacht leasetimes.


 

Namen films verdwijnen steeds

Gestart door EdKo66Board Plex Media Server

Reacties: 1
Gelezen: 1372
Laatste bericht 16 april 2014, 18:52:18
door thecell
Pc zet steeds bestanden terug op NAS.

Gestart door Jan01Board Cloud Station & Drive

Reacties: 4
Gelezen: 1018
Laatste bericht 17 augustus 2019, 19:59:45
door Briolet
Cloudstation verliest steeds connectie

Gestart door KlaasjanBoard Cloud Station & Drive

Reacties: 11
Gelezen: 6699
Laatste bericht 21 juli 2012, 12:27:40
door jimmie
Audio Station start steeds opnieuw met indexeren

Gestart door johan.voBoard Audio Station

Reacties: 1
Gelezen: 1463
Laatste bericht 01 september 2016, 14:36:27
door johan.vo
tweede verbinding steeds verbroken

Gestart door nieuwsgierBoard Surveillance Station

Reacties: 1
Gelezen: 914
Laatste bericht 23 oktober 2016, 21:47:04
door Birdy