Auteur Topic: NAS loopt vol?  (gelezen 28565 keer)

Offline SiJoNas

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 4
  • Berichten: 84
Re: NAS loopt vol?
« Reactie #30 Gepost op: 15 december 2014, 06:58:24 »
De reactie van Synology, hier ga ik vanavond mee bezig:


(1) enable telnet/SSH service on your DSM (Control Panel --> Terminal service --> enable the options).
 
 (2) use terminal software, (eg. putty ) to connect your DS via telnet / SSH , the account is "root", the password is the same one as admin (admin's password).
 
 (3) type the commands to have it calculate the usage of the folders,
 
     du -sh /volume1/*
 
 
 (if your volume is volume2, then change volume1 to volume2 )
 
 We would like to have the result. it might take minutes/hours if there are too many files on your volume.
 
 If you want to have a closer look on specific folder/subfolder, you could try this command,
 
 eg.
 
     du -sh /volume1/photo     
 
 
 or
 
     du -sh /volume1/@cloudstation
 
 If the folder @cloudstation is large, it will be the root cause. It is because Cloud Station will keep at least the original version of your files in Cloud Station folders, and also it will save the difference between versions of your Cloud Station files.
 
 If you want to release these space,  you could remove these version files by un-installing Cloud Station and check the option "remove the database" during the procedure. This will only remove the hidden version files, but it will not influence the current files under your Cloud Station folders.
DS214+, altijd up-to-date DSM
2 x 3TB WD30EFRX, Raid1
1 x 3TB WD30EFRX in Quickport voor onsite Backup
1 x C2 voor offsite Backup

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 180
  • -Ontvangen: 2667
  • Berichten: 16.546
Re: NAS loopt vol?
« Reactie #31 Gepost op: 15 december 2014, 10:05:09 »
Alleen jammer dat Synology het over "/volume1/@cloudstation" heeft en niet over de tmp folder. Die opslag in  "@cloudstation" is nml de reguliere opslag en daar is het verbruik legitiem. De "@cloudstation" folder kun je ook opschonen door regelmatig de cloud-prullenbak te legen.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline SiJoNas

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 4
  • Berichten: 84
Re: NAS loopt vol?
« Reactie #32 Gepost op: 15 december 2014, 18:33:42 »
Nou, ik heb bovenstaande gedaan. Zie de beide bijlagen. Die gaan zo ook naar Synology.
In klembord04 een algemeen lijst, in klembord03 de directories waar het imo om gaat. Het zijn schermkopieen, de lijst van kelmbord03 is veel langer.
DS214+, altijd up-to-date DSM
2 x 3TB WD30EFRX, Raid1
1 x 3TB WD30EFRX in Quickport voor onsite Backup
1 x C2 voor offsite Backup

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1381
  • -Ontvangen: 7978
  • Berichten: 43.980
  • Alleen een PB sturen als hier om gevraag wordt.
    • Truebase
Re: NAS loopt vol?
« Reactie #33 Gepost op: 15 december 2014, 21:27:35 »
Heb ik 1 woord voor: absurd
Waarom wordt dit niet opgeruimd ?
Zijn die files van vandaag en eerder (veel eerder) ?
Zo ja, dan is het een bug.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.2-72806-1
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806     RT2600ac  SRM 1.2.5-8227-11
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.1-65374                                                                 MR2200ac  SRM 1.2.5-8227-11

Offline RonaldBo

Re: NAS loopt vol?
« Reactie #34 Gepost op: 15 december 2014, 22:05:02 »
Bij mij idem: 695 GB aan files in de temp dir.... Is dit een bug of niet?!!
  • Mijn Synology: ds214play
  • HDD's: 2x 3TB

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1381
  • -Ontvangen: 7978
  • Berichten: 43.980
  • Alleen een PB sturen als hier om gevraag wordt.
    • Truebase
Re: NAS loopt vol?
« Reactie #35 Gepost op: 15 december 2014, 22:11:34 »
DAT weet natuurlijk alleen Synology, maar het lijkt mij wel.
Leg ook maar eens een Ticket in, dat helpt.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.2-72806-1
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806     RT2600ac  SRM 1.2.5-8227-11
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.1-65374                                                                 MR2200ac  SRM 1.2.5-8227-11

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 180
  • -Ontvangen: 2667
  • Berichten: 16.546
Re: NAS loopt vol?
« Reactie #36 Gepost op: 16 december 2014, 15:25:20 »
Zojuist kreeg ik een popup dat versie 3.1-3320 van cloud station beschikbaar is. Misschien dat die dit probleem oplost?
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline RonaldBo

Re: NAS loopt vol?
« Reactie #37 Gepost op: 16 december 2014, 22:33:16 »
Gisteren de nieuwe DSM versie geinstalleerd: DSM 5.1-5021. Daarna stond de teller weer op nul en had ik weer de werkelijke capaciteit van mijn NAS terug. Net gekeken: in de tmp map staat alweer 8,6 GB aan temp bestanden. Kan regulier zijn, maar ik zal het in de gaten houden hoe het verloop van de vrije ruimte is. Ga ook maar een ticket aanmaken, dan moeten ze er toch maar eens wat over zeggen bij Synology
  • Mijn Synology: ds214play
  • HDD's: 2x 3TB

Offline SiJoNas

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 4
  • Berichten: 84
Re: NAS loopt vol?
« Reactie #38 Gepost op: 17 december 2014, 19:02:16 »
Bij mij was ook het oorspronkelijke percentage terug, na het installeren van de update. Nu staat hij 1 % hoger. Ik hou het in de gaten.
Van Synology nog geen antwoord/reactie op mijn directorie-listings.
DS214+, altijd up-to-date DSM
2 x 3TB WD30EFRX, Raid1
1 x 3TB WD30EFRX in Quickport voor onsite Backup
1 x C2 voor offsite Backup

Offline SiJoNas

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 4
  • Berichten: 84
Re: NAS loopt vol?
« Reactie #39 Gepost op: 19 december 2014, 22:55:31 »
..... en daarna niet meer gestegen. Het percentage blijft al een sinds het vorige bericht stabiel.
Ik vermoed dat het probleem met de vorige update is opgelost.
Overigens heb ik van Synology nog geen reactie gekregen. Zou wel zo netjes zijn geweest.
DS214+, altijd up-to-date DSM
2 x 3TB WD30EFRX, Raid1
1 x 3TB WD30EFRX in Quickport voor onsite Backup
1 x C2 voor offsite Backup

Offline RonaldBo

Re: NAS loopt vol?
« Reactie #40 Gepost op: 21 februari 2015, 11:01:43 »
Nog eens terugkomend op deze discussie:
Ik heb het een tijdje aangekeken, allerlei discussiegroepen gezocht en kom tot de (voorlopige) conclusie dat het vollopen van de NAS te maken heeft met 2 zaken: 1) de dagelijkse backups van pc's en 2) het toenemen van de bestanden in de Cloud sync map "cloud-syncd.tmp.dir" onder de map "@tmp" onder de map "volume1". Deze map vult zich gestaag/dagelijks met verschilversies van je cloudstation (als ik het goed begrijp). Zie onderstaande schermkopie

Om de oorzaak van het vollopen van de NAS door oorzaak 2) wilt beperken dan zou je hieruit bestanden moeten verwijderen. Daarbij rijst de vraag: mag dat? Zijn er overbodige bestanden?
Verder heb ik geprobeerd dit te doen met WinSCP. Die lijkt het deleten uit te voeren (duurt bijna een uur), maar daarna staan nog steeds alle bestanden in deze map als voorheen. Het lukt mij dus niet bestanden uit de map "cloud-syncd.tmp.dir" te verwijderen.
Vragen: 1) mag je bestanden verwijderen uit de map "cloud-syncd.tmp.dir"? en 2) hoe kan je bestanden uit die map verwijderen?
Wie weet raad?
  • Mijn Synology: ds214play
  • HDD's: 2x 3TB

Offline Robert Koopman

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 272
  • -Ontvangen: 1801
  • Berichten: 10.983
    • http://www.dwvbb.nl
Re: NAS loopt vol?
« Reactie #41 Gepost op: 21 februari 2015, 11:38:29 »
Cloud Station staand standaard op 32 verschillende versies van bestanden bewaren.
Dat lijk mij persoonlijk wat erg veel....
Ik heb het nu op 1 of op 2 staan.
En natuurlijk goed nadenken wat je precies in de Cloud zet, grote blu-ray films zou ik niet doen...
Via Winscp zaken weggooien kan misschien de hele database van Cloud Station in de war brengen.
RS812+ : 3*WD60EFPX 6.2.4-25556 Update 7 SHR
RS814+ : 3*WD30EFRX 7.1.1-42962 Update 6 Btrfs

Offline RonaldBo

Re: NAS loopt vol?
« Reactie #42 Gepost op: 21 februari 2015, 11:55:30 »
dag Robert,
Mijn versies staat op max. 2, dus daar zit het niet in.
Verder heb ik alleen maar vrij kleine bestanden in de cloud staan, hoewel ... ook wat Outlook gegevensbestanden. Misschien moet ik die eens anders opslaan. Ga er eens naar kijken.
  • Mijn Synology: ds214play
  • HDD's: 2x 3TB

Offline Robert Koopman

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 272
  • -Ontvangen: 1801
  • Berichten: 10.983
    • http://www.dwvbb.nl
Re: NAS loopt vol?
« Reactie #43 Gepost op: 21 februari 2015, 12:19:42 »
Outlook gegevensbestanden lijken mij erg vaak te wijzigen, dat kon best ruimte gaan gebruiken.
Microsoft raadt ook af om deze bestanden op een netwerkdrive te zetten, misschien is een clooud opslag dan ook niet verstandig?

Ik heb alleen Office bestanden in de Cloud staan.
Bij elkaar is dat niet veel.
RS812+ : 3*WD60EFPX 6.2.4-25556 Update 7 SHR
RS814+ : 3*WD30EFRX 7.1.1-42962 Update 6 Btrfs

Offline koolenboer

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 12
  • -Ontvangen: 4
  • Berichten: 118
Re: NAS loopt vol?
« Reactie #44 Gepost op: 02 november 2016, 20:10:06 »
Ik wil even aansluiten op dit topic.
Bij mij loopt volume 2 van mijn DS415+ vol zonder enig herleidbare reden.
Wanneer ik het commando du -sh /volume2 loslaat via SSH op mijn nas krijg ik een hoop: " Permission denied" regels.
Hoe kan ik nu in godsnaam opsporen wat het HD aan het opslokken is?

du: cannot read directory ‘/volume2/lost+found’: Permission denied
du: cannot read directory ‘/volume2/@tmp/synopkg.tmp’: Permission denied
du: cannot read directory ‘/volume2/@squid/00’: Permission denied
du: cannot read directory ‘/volume2/@squid/01’: Permission denied
du: cannot read directory ‘/volume2/@squid/02’: Permission denied
du: cannot read directory ‘/volume2/@squid/03’: Permission denied
du: cannot read directory ‘/volume2/@squid/04’: Permission denied
du: cannot read directory ‘/volume2/@squid/05’: Permission denied
du: cannot read directory ‘/volume2/@squid/06’: Permission denied
du: cannot read directory ‘/volume2/@squid/07’: Permission denied
du: cannot read directory ‘/volume2/@squid/08’: Permission denied
du: cannot read directory ‘/volume2/@squid/09’: Permission denied
du: cannot read directory ‘/volume2/@squid/0A’: Permission denied
du: cannot read directory ‘/volume2/@squid/0B’: Permission denied
du: cannot read directory ‘/volume2/@squid/0C’: Permission denied
du: cannot read directory ‘/volume2/@squid/0D’: Permission denied
du: cannot read directory ‘/volume2/@squid/0E’: Permission denied
du: cannot read directory ‘/volume2/@squid/0F’: Permission denied
du: cannot read directory ‘/volume2/@autoupdate’: Permission denied
du: cannot read directory ‘/volume2/@database/mysql/mysql’: Permission denied
du: cannot read directory ‘/volume2/@database/mysql/test’: Permission denied
du: cannot read directory ‘/volume2/@database/mysql/performance_schema’: Permission denied
du: cannot read directory ‘/volume2/@database/mysql/Mantis@0020Support’: Permission denied
du: cannot read directory ‘/volume2/@database/mysql/@00aeKoolenboerSurvey’: Permission denied
du: cannot read directory ‘/volume2/@database/pgsql’: Permission denied
du: cannot read directory ‘/volume2/@database/.pgsql.1457788486’: Permission denied
du: cannot read directory ‘/volume2/@database/pgsql.32bit.1458933522’: Permission denied
1.1T   /volume2/
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 2x3TB + 2x5TB WD-RED
  • Extra's: 2GB RAM


 

Streamen loopt vast aan eind van willekeurige titels

Gestart door BillyBoard Audio Station

Reacties: 1
Gelezen: 1610
Laatste bericht 06 maart 2013, 21:53:48
door Billy
PC loopt bij Liveweergave van SS vast

Gestart door casperb71Board Surveillance Station

Reacties: 2
Gelezen: 785
Laatste bericht 16 oktober 2020, 20:46:39
door Birdy
SS verwijdert oude opnamen niet van HD dus HD loopt vol bij continu opnemen

Gestart door NASpopeBoard Surveillance Station

Reacties: 6
Gelezen: 2277
Laatste bericht 20 mei 2016, 20:51:09
door NASpope
Tijd Domoticz loopt een uur voor

Gestart door genexxaBoard Overige 3rd party packages

Reacties: 3
Gelezen: 2132
Laatste bericht 13 december 2016, 21:38:44
door Birdy
Spotweb: Retrieve.php loopt vast

Gestart door dirkjanvBoard Spotweb

Reacties: 4
Gelezen: 4432
Laatste bericht 09 oktober 2013, 14:58:45
door Birdy