Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM algemeen => Topic gestart door: hehe op 27 februari 2015, 13:16:59
-
Hallo allemaal,
Ik ben in bezit van 1513+ met nieuwste updates.
Ik kon gewoon mijn films ed kijken tot er een paar weken terug een stroomstoring was hier in de stad.
Sindsdien als ik film kijk, welke dan ook, is er minstens 2 tot 5 keer een hapering van enkele seconden tijdens het afspelen.
het beeld bevriest dan alsof ik op pauze heb gedrukt en gaat daarna gewoon verder met de geluiden netjes in sync.
Als ik kijk naar de status wordt er bij opslagbeheer aangegeven dat het systeem gezond is...en alle schijven normaal zijn.
Wie weet hoe ik dit kan oplossen? Ik ben nieuw op het gebied van Nas en ben nog aan het leren...
Alvast bedankt
Henny
-
Via welke manier bekijk je jou films? Telefoon/Tablet/Mediaspeler/PC?
-
Heeft je router kuren?
-
Hallo,
@ Neless
Ik heb mijn acryan [mediaspeler] bedraad aangesloten op mijn netwerk met computers boven waar ook de NAS aanhangt.
Via de Ryan kijken we dan de films op tv.
Alles gaat al jaren perfect maar sinds de stroomstoring 2 weken geleden heb ik dit probleem.
Alsof iemand even op de pauzeknop drukt en daarna weer aanzet.
@ Richard
Mijn router werkt goed...net een nieuwe netgear nihgthawk...heerlijk ding btw.
Ik heb inmiddels toch een consistensiecontrole uitgevoerd maar ook die is netjes verlopen en noemt het systeem gebruiksklaar.
ik moet daarbij misschien even vermelden dat mijn systeem voor 96% vol is, maar het lijkt mij dat ik daar geen last van kan hebben omdat ik nog ruim 500G vrij heb.?!
Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen...iig hartelijk dank voor het meedenken!!! :)
-
Misschien dat je router na de stroomstoring ook een tikkie heeft gehad en van de wijs is. Vandaar de vraag of ie kuren heeft gehad. (Lijkt me inderdaad wel een gaaf ding.)
-
TEST:
- Zorg ervoor dat je Mediaplayer en NAS een vast adres.
- Koppel je NAS direct aan op je Mediaplayer met UTP.
- Probeer het dan nog eens.
- - Werkt goed ? Dan zit er een probleem in je netwerk.
- - Werkt niet goed ? Dan is het je Mediaplayer en/of NAS.
-
Aanvullend:
- - Of een slecht UTP kabeltje
Test UTP kabeltjes met een < UTP kabeltester > (http://www.allekabels.nl/isdn-kabel/6250/2231/netwerk-kabel-tester-aktie.html?gclid=CJOH-5PMh8QCFYnHtAodjF8A2A)
-
Hallo allemaal,
Super dat jullie meedenken...
@Birdy
Ik had de nas al rechtsreeks op de mediaspeler bedraad gekoppeld, zo keek ik altijd.
Hoe ik dat moet doen met een vast adres weet ik niet maar dat zal ik gaan uitproberen
Een van de andere dingen die me namelijk niet lukte was de standaard [video,muziek etc.. ] nas mappen kunnen openen. Dus ik heb zelf nieuwe mappen gemaakt waar ik wel bij kon.
Weet je toevallig waar ik daar wat uitleg over kan vinden ? Google heeft me niet zoveel geholpen mbt specifiekere informatie tot nog toe…
thnx
@Richard
Dat heb ik uit voorzorg allemaal al gereset. Maar met alle andere pc’s laptops en androids, en dat zijn er nog al wat…geen issues… maar ik blijf er alert op thnx!
@ Babylonia
Ik heb 4 jaar geleden nieuwe kabels getrokken, cat 6e kabels van een heel goed merk, waar ik nu ff niet op kan komen ,
Maar ik heb n kabeltestertje liggen dus het kan nooit kwaad…thx
-
Ik weet het weer... cat 6a van KOKA799 ;D
-
Stomme reactie misschien maar heb je al een reboot van alle apparatuur geprobeerd? Sinds de stroomstoring?
-
Hallo Erwin,
Zeker geen stomme reactie, dit had ik inderdaad meteen al gedaan uit voorzorg.
Ook de schijfcontroles etc...
thx
-
Stilstaand beeld kan op heel veel dingen wijzen ben ik bang. En stroomstoringen kunnen heel veel schade aanrichten op alles wat op een koperdraad aangesloten zit.
Om uit te sluiten of je router wel echt goed functioneert en tevens je Syno qua verbinding zou ik met een PC een ping starten naar het IP-adres van je router, één naar het IP-adres van je Syno en één voor zover mogelijk naar het IP-adres van je mediaspeler. Als je TV ook nog pingbaar is zou ik die ook doen.
<windows-toets>+<R> ping 192.168.1.14 -t<enter> er vanuitgaande dat dat één van de IP adressen is. Als het beeld nu stil staat, verandert er dan ook iets in de pings (request time out of hogere tijden)? Dan zit het in je netwerk. Afhankelijk van welke pings veranderen kun je bepalen waar het in je netwerk zit.
De mediaspeler zelf zou een klap gehad kunnen hebben. Heb je ook getest met een ander media dan via de Syno?
Eventueel zouden de disks in de syno een klap kunnen hebben gehad. Je kunt S.M.A.R.T. uitlezen om te kijken of ze fouten maken. Mijn advies zou zijn om voor het kijken van de film en na het kijken van de film een screenshot te maken en deze te vergelijken. Als ik helemaal radeloos zou zijn zou ik alle disks een full disk check geven met scan voor slechte sectoren.
-
@name
Bedankt voor je reactie.
Het pingen naar de nas en naar de router gaat perfect.
Het ip van mijn mediaspeler ken ik niet en de tv die staat aangesloten op de mediaspeler …maakt de tv dan toch gebruik van een IP ??
Pingen tijdens een “pauze” is niet te doen want het duurt maar een of twee seconden…
De nas is in orde en de schijven ook, die heb ik allemaal uitgebreid gecheckt.
Ik heb niet het idee dat het in mijn netwerk zit.
Mediaspeler is goed mogelijk … Ik zal eens kijken of ik de nas rechtstreeks op de tv kan aansluiten.
Wordt vervolgd
…
-
Het is ook mogelijk dat van een van de apparaten de adapter niet goed meer werkt die vinden een stroomstoring ook nooit zo fijn.
-
Is je harde schijf nog wel helemaal goed?
-
Beste Henny,
Voor 21/2 jaar ook gehad stroomstoring, films haperden ook
Uiteindelijk gevonden; routerpoort (Lan1) defect van de Netgear, andere poort gebruikt en werkte weer als vanouds
Destijds ook de router vervangen!
Nu heb ik er een UPS achterzitten,
Gr, Carolus09
-
@wolfpins
Dat is de moeite waard om idd even te bekijken...thnx
@carolus
Ik zal meteen een andere poort proberen, dankjewel :)