Synology-Forum.nl

Firmware => Synology DSM algemeen => Topic gestart door: montaldo op 17 maart 2016, 17:16:13

Titel: Inlogfout blauw knipperend lampje en groene lan let knippert
Bericht door: montaldo op 17 maart 2016, 17:16:13
Mijn NAS komt met een foutmelding als ik probeer in te loggen via de webinterface.

Het systeem is bijna klaar. Meld u later aan.

Ik kan wel gewoon de nas benaderen via de ftp en de schijven zijn op de computer ook nog steeds bereikbaar. Wat is hier aan de hand, iemand een idee? Het is wel onhandig als ik niet meer kan inloggen via het webinterface.
Titel: Re: Inlogfout blauw knipperend lampje en groene lan let knippert
Bericht door: Birdy op 17 maart 2016, 17:23:01
Geef even aan welke status ALLE ledjes hebben en wat is de status van je NAS in Assistant.

[attach=1]
Titel: Re: Inlogfout blauw knipperend lampje en groene lan let knippert
Bericht door: montaldo op 17 maart 2016, 17:39:32
De Stroom knippert blauw en de Voor-LAN poort knippert groen. Voor de rest brand er niets. De status in Assistant is starting services.

Dit is het afgelopen uur niet veranderd. Het gekke is dat ik alle functionaliteiten nog kan gebruiken. Zo doen de Mail server en dns het nog prima. Ik kan alleen niet inloggen op een of andere manier omdat hij met de melding "Het systeem is bijna klaar. Meld u later aan." komt.
Titel: Re: Inlogfout blauw knipperend lampje en groene lan let knippert
Bericht door: Birdy op 17 maart 2016, 17:52:07
Is dit plotseling of is er iets gebeurd vooraf of na een restart of........
Kan je wel met PuTTY of WinSCP inloggen als root?
Titel: Re: Inlogfout blauw knipperend lampje en groene lan let knippert
Bericht door: montaldo op 17 maart 2016, 18:01:19
Ik heb de boel geherstart omdat de package manager al 3 dagen bezig was om iets te installeren en dat kon ik niet annuleren. Maar hoe dit, ja het zou kunnen... Ik zag geen ander manier dan een herstart.

Ik kom er niet in met ssh btw. Hij authenticeert wel maar gooit me er gelijk weer uit.

Hoe fix ik dit, enig idee?
Titel: Re: Inlogfout blauw knipperend lampje en groene lan let knippert
Bericht door: Birdy op 17 maart 2016, 20:03:31
Denk dat je een dubbele reset moet doen dus, DSM opnieuw installeren.
https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General/How_to_reset_your_Synology_NAS#t3
Titel: Re: Inlogfout blauw knipperend lampje en groene lan let knippert
Bericht door: montaldo op 18 maart 2016, 12:33:44
Ik heb het even een nachtje laten rusten maar het systeem zit nog steeds in dezelfde deadlock dus ik heb besloten actie te ondernemen.

Online vond ik het volgende.

Citaat
If your DiskStation/RackStation shows either or all of the symptoms below, it is probably hacked:

- Power LED light blinks blue
- Cannot log in DSM. Error message: "System is getting ready..."
- Synology Assistant shows "Starting Services..."

Please refer to our announcement released on Feb. 14:

http://www.synology.com/company/news/article/437

You need to upgrade to DSM 4.3 3827 (or the latest version of DSM for your model) to patch this security vulnerability. There are currently three solutions to this issue:

[Solution 1] Use a spare disk - the original settings and the the volume will stay intact

- Remove all disks when power is off.
- Insert a spare disk to your DiskStation/RackStation, boot up and install DSM 4.3 3827(or the latest version of DSM for your model), then power off.
- Remove the spare disk, and insert the original disks back.
- Synology Assistant will show "Migratable" now. Please right click DiskStation in Assistant > Install.
- Install DSM 4.3 3827 (or the latest version of DSM for your model) on the original disks.


[Solution 2] Reinstall DSM - (If all services are running except logging on DSM GUI) some settings will be lost, but the volume will stay intact

Please follow the Sec. 3 of the tutorial below to reinstall DSM:
http://www.synology.com/support/tutorials/493#t3

Please ensure you Install DSM 4.3 3827 (or the latest version of DSM for your model)


[Solution 3] Boot up without disks and contact us

Please perform the following actions:
- Remove all disks and try to install DSM with Synology Assistant.
The process will stop at a point where telnet port 23 is enabled.
- Insert all disks back to DiskStation/RackStation while the power is still on.
- Make sure port 23 of your DiskStation is accessible from Internet.
(Port forwarding for port 23 must be set up properly.)
- Provide your WAN IP or DDNS name and admin's temp password to us. ( we will remove the 3rd-party )
- Once the DiskStation/RackStation can boot up properly, please manually Install DSM 4.3 3827 (or the latest version of DSM for your model) asap.

If you use [Solution1] or [Solution2], after installing the latest DSM with security fixing, please go to the shared folder "Homes" > "admin" to remove the file named ".profile" if any. This 3rd-party file will affect database working.


Upgrading to DSM 4.3 3827 (or the latest version of DSM for your model) is required to fix this issue. If you do not upgrade, the DiskStation/RackStation may be hacked again. We are sorry for your inconvenience.

Ik heb optie 1 geprobeerd, maar het eindigt in het zelfde stadium. Nadat ik mijn schijven er weer in druk en opstart ben ik back to square one. Optie 2 is gelijk aan wat @Birdy voorstelde dus dat ga ik nu maar proberen.

wish me luck...
Titel: Re: Inlogfout blauw knipperend lampje en groene lan let knippert
Bericht door: Birdy op 18 maart 2016, 14:48:51
wish you luck... :!:
Titel: Re: Inlogfout blauw knipperend lampje en groene lan let knippert
Bericht door: montaldo op 18 maart 2016, 14:50:32
Right, dus dat laatste uitgevoerd.

Data leeft nog, alleen al mijn andre shit is weg. Dus nu alle applicaties opnieuw downloaden en configueren.

Is er ook een manier om een image te maken voor de toekomst?
Titel: Re: Inlogfout blauw knipperend lampje en groene lan let knippert
Bericht door: Robert Koopman op 18 maart 2016, 15:46:38
Een aantal applicaties kun je ook laten meenemen in een backup.
MariaDB bijvoorbeeld. Heb ik onlangs getest.
Restoren op een andere NAS zonder MariaDB.
Tijdens de restore werd het pakket eerst gedownload en daarna de database teruggezet.
Alles werkte daarna als op de bron NAS.
Titel: Re: Inlogfout blauw knipperend lampje en groene lan let knippert
Bericht door: montaldo op 18 maart 2016, 15:48:22
maria db staat op het volume neem ik aan dus die heb ik nog wel. Het gaat me meer om de applicaties.

Is er een manier om een complete image van je nas te maken?
Titel: Re: Inlogfout blauw knipperend lampje en groene lan let knippert
Bericht door: Hofstede op 18 maart 2016, 19:40:33
Nee. Die is er niet.
Titel: Re: Inlogfout blauw knipperend lampje en groene lan let knippert
Bericht door: Stephan296 op 18 maart 2016, 20:19:25
Of je moet een clone van je harde schijven maken en ergens anders parkeren.
Dat lijkt me de enige optie tot het maken van een image....
Titel: Re: Inlogfout blauw knipperend lampje en groene lan let knippert
Bericht door: Hofstede op 19 maart 2016, 17:36:26
Maar da's wel erg omslachtig. Vooral als je database dagelijks wijzigt.
Titel: Re: Inlogfout blauw knipperend lampje en groene lan let knippert
Bericht door: Stephan296 op 19 maart 2016, 17:37:36
Hij vroeg om een mogelijkheid ;-)
Het is alles behalve praktisch dat ben ik met je eens.
Titel: Re: Inlogfout blauw knipperend lampje en groene lan let knippert
Bericht door: montaldo op 19 maart 2016, 18:38:08
Ja goed ik gebruik wel een replica service en amazon glacier om alles in de cloud te zetten. Maar goed het zou handig zijn als je een image kunt maken van dsm zodat als dit nog eens gebeurd ik die image erop knal en alles werkt weer.

En dan bedoel ik niet de instellingen exporteren want dat is enkel voor de users.