Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM algemeen => Topic gestart door: F1Online op 02 juni 2018, 08:09:32
-
gaarne assistentie :o
-
Je geeft wel erg weinig informatie.
Er zal weleen schijf defect zijn?
Deze vervangen en volume herstellen?
-
Bedankt voor de snelle reactie Robert
eerste bericht was even om te zien of er iemand wakker was
welke informatie heb je nodig ?
-
er zitten 4/3 TB green WD in
volume1 is degraded
ik denk dat SHR recovery loopt hoe lang duur dat ongeveer ?
-
ik heb volume1 vervangen door een goede WD 1 TB
dan start de nas ook niet op
-
oorspronkelijke 3TB terug geplaatst
status 4 groene leds
audible warning uitgeschakeld want ik werd gek van die piepjes
-
leven we nog mijnheer Koopman ? :idea:
-
Je geeft nog steeds geen enkel informatie.
Hoe is je NAS opgebouwd welke volumes heb je uit welke disken bestaan die.
Laat eens wat screenshots zien van de storagemanager, zowel volume(s) als HDD's.
-
En ik zie diverse soorten schijven voorbij komen.
Je onderschrift komt niet overeen met wat je in je berichten schrijft en er dan zomaar even een 1TB schijf inzetten werkt natuurlijk helemaal niet als je al grotere schijven gebruikt.
Kortom wat meer duidelijkheid en plaatjes in je vraag zal flink helpen.
-
Goede Morgen Ben
Mijn 411J heeft 4 slots waar 4 idententieke 3 TB WD green 3 TB schijven in zit in een grote storage pool met gegevens bescherming van 8 TB
-
hij staat nu denkelijk in recovery modus want ik kan nergens meer bij in de GUI
-
onderschrift aangepast heren
-
de zinnen met een vraagteken zijn mijn vragen, kunt u daar antwoord op geven
-
ik kan niks zien dus plaatjes zijn geen optie 8)
-
Je zegt dat je volume 1 vervangen hebt door een 1TB disk, maar je zeg ook dat je een grote storage pool heb waar ik dus uit concludeer dat je maar een volume hebt bestaande uit vier disken?
Je kunt dus een volume niet vervangen door een disk.
Je hebt dus een van die 3TB disken vervangen door een 1TB disk.
Welke disk heb je daar voor gekozen en waarom die disk?
Als dat een andere dan de defecte disk was heb je nu waarschijnlijk twee disken die als defect staan aangemerkt.
Waarschijnlijk is dat niet meer te recoveren.
Je kunt nog proberen de disken een voor een eruit te halen om te zien of hij nog op te starten is.
Dus NAS stoppen, eerste disk eruit en Nas weer starten.
Werkt het niet dan:
Nas stoppen, eerste disk terugplaatsen, tweede disk eruit en Nas weer starten.
Enz tot hij weer wil draaien of tot je alle disken gehad hebt.
-
dankjewel ben
Ik werk voor het eerst met een storage pool op deze NAS
in eerste instantie heb ik een schijf van 1TB opgeofferd, maar dat werkt dus inderdaad niet
in tweede instantie heb ik de orginele beschadigde 3TB er weer in gedaan
en de NAS weer gestart
de 4 led indicatoren voor de harde schijven zijn nu groen> dat lijkt OK
de status led knippert oranje
ik denk dus dat hij probeert te recoveren, kun je dit bevestigen en hoelang duurt dit ?
edit ik heb net op herstellen geklikt in de GUI die nu weer benaderbaar is
IK WIL WEL MIJN DATA TERUG :)
-
Good mornin
-
Recoveren duurt waarschijnlijk wel een dagje.
Je kunt nu dus DSM in dus, je kunt nu ook de gevraagde print screens laten zien van Storage Manager:
- Volume
- Disk Group
- HDD/SSD
-
Zie ondertussen dat je een print screen hebt geplaatst.
Zie dat je 1 HD niet in gebruik hebt ?
Dus, doe de rest van de print screens er ook eens bij.
-
[attachimg=1]
-
hoi Birdy ook jij in de loop >? :)
welke screenshots wilt u precies
-
zoiets heren ?
het begint er op te lijken
-
edit>status lanpjes all OK
we are recovering from major damage :D
-
Gaat goed komen, zo te zien.....
-
Maar wat een paniek allemaal.
Je bent meteen schijven gaan wisselen zonder te weten wat te doen.
Bij een volgende keer eerst eens rustig ademhalen en opzoeken wat je precies moet doen.
Op De Synology website en in de Help op de NAS staat wat te doen bij beschadigde volumes.
-
uhu
-
bedankt mijnheer koopman
kunt u goed nadenken als u verliefd bent :)
er staat data op
-
Waarom noem je mij nu steeds mijnheer?
285GB aan data zie ik.
Als het heel belangrijk is denk dan eens aan een goede backup.
Dan slaat de paniek wat minder hard toe bij eventuele schijfproblemen.
Want wat nu de oorzaak is van dit alles?
Daar zijn we nog niet achter.
Je gebruikt nu immers weer dezelfde vier schijven?
-
Sorry Robert
Ik had een redelijke backup oplossing bij de code42 organisatie,maar die is sinds het betaalde backup is niet meer beschikbaar
ik moet daar eerst geld betalen om die backup terug te krijgen
wat kunt je uit de synology stal aanbevelen als backup oplossing ?
overigens is er nog een vraag onbeantwoord . Hoe lang duurt het recoveren ?
-
Ik denk dat volume een langzaam aan aan vervanging toe is (:
-
Ik werk voor het eerst met een storage pool op deze NAS
Die naam is ook pas met DSM 6.2 geïntroduceerd. En als zijn voorganger niet bestond, is hij aangemaakt. Ik denk dus dat > 90% van de gebruikers er tot 1 week geleden niet mee gewerkt heeft.
-
waarom ik je mijnheer noem ?
een MVP verdient wat respect toch ?
:thumbup:
-
En zijn avatar laat zien dat het niet mevrouw is. ;)
-
maar om nou om 10:52 witte wijn te drinken gaat me wat ver
en de paniek ? die was er niet
"keep kalm, drink coffee"
liefst uit een bigelotti percolatore met dark roast normale koffie 8)
-
-
Die naam is ook pas met DSM 6.2 geïntroduceerd. En als zijn voorganger niet bestond, is hij aangemaakt. Ik denk dus dat > 90% van de gebruikers er tot 1 week geleden niet mee gewerkt heeft.
Die naam was vroeger "Disk Group" en als je een "Disk Group" had heet die nu "Storage Pool".
-
Maar goed, een recovery van een volume kan zo 24-36 uur duren.
Of dat ook geldt als er niet veel data op staat durf ik niet te zeggen.
Ondertussen is de NAS wel gewoon te gebruiken.
Zou alleen geen 100-en GB’s er bij opzetten, laat hem rustig werken.
-
overigens is er nog een vraag onbeantwoord . Hoe lang duurt het recoveren ?
Die had ik al beantwoord in Reactie #17 ;)
-
Ik zag in reactie #28 de vraag weer verschijnen, vandaar :)
-
Was ook eigenlijk voor TS bedoeld, paniek, chaos en niet lezen, waarschijnlijk :P
-
"keep kalm, drink coffee" liefst uit een bigelotti percolatore met dark roast normale koffie 8)
Misschien die toch maar eens overslaan. Neem bijvoorbeeld een beker thee.
Ga je niet als een F1 de grindbak in.
-
Hoi Robbedoes,
Ondanks de suggestie dat mijn nick iets met Formule1 rijden heeft te maken, is dat oorspronkelijk nooit de bedoeling geweest. Het komt van de FunctieToets F1, handig als je hulp nodig hebt binnen een Windows App. Verder ben ik vrijwel altijd wel ergens Online te vinden.
-
:oops: DUURT LANG
-
Weinig data op een nas maakt dus niets uit voor de hersteltijd van het volume.
-
Maakt idd niets uit, de gehele HD wordt gekopieerd naar de ander, daarna wordt er nog een integriteit check uitgevoerd en daar is die nu mee bezig.
Dus het schiet nu op.
-
hallo,
"you may stick a fork in me , cuz I'm done"
KLAAR :)
-
Getuige het plaatje bij je naam: jum... ik lust wel een konijnenboutje :P
-
Mooi zo :thumbup: