Auteur Topic: Harde schijf loopt vol  (gelezen 7853 keer)

Dit onderwerp bevat een als beste antwoord gemarkeerd bericht. Klik hier om er direct naartoe te gaan.

Offline mr cable guy

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 18
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 39
Harde schijf loopt vol
« Gepost op: 29 september 2015, 17:23:29 »
Hallo allemaal.

Ik zit met het volgende probleem.
Ik heb ds cloud geinstalleerd en dat ook op de laptop en hoofdpc thuis gedaan.
Bestanden gedeeld met ds cloud.
Vervolgens werd ik gisteren gewaarschuwd dat volume 2 vol raakt.
Dat vond ik heel vreemd, want op mijn volume 2 staan maar twee directory (gedeelde).
De rest van mijn bestanden staan allemaal op volume 1.
Bij thuiskomst is inderdaad volume 2 helemaal vol. DS cloud was gestopt omdat de schijf vol was.
Als ik in het package center kijk staat ds cloud geinstalleerd op volume 1
als ik kijk waar de bestanden stonden van ds cloud (dat is homes directory) staat deze (via configuratie gedeelde mappen) op volume 1.
Ik dus de bestanden van de laptop en main pc verwijderd uit de cloudStation directory op de NAS. Leverde geen ruimte op op volume 2.

Hmmm.

Mijn volume 2 wordt alleen gebruikt voor downloads.
kijk ik in opslag analyser zie ik dat volume 2 maar 82,17 % gebruikt (zie bijlage 1)
Kijk ik in opslagbeheer staat er 99% (ik heb de recylce bin leeg gemaakt) (zie bijlage 2)

Ik dacht misschien is er wat in de hoofd directory fout, maar heb daar niet zoveel (zeg maar geen) verstand van
Ik heb met putty gekeken  en ik zie wel dat er op 28 september wat staan, maar wat de betekend weet ik niet. (zie bijlag 3)

Mijn vraag dus.
Meerdere mensen hier last van bij het gebruik van DS cloud?
Hoe kan mijn volume 2 vol lopen terwijl ds cloud op volume 1 staat.
Wat kan de reden zijn dat volume 2 vol loopt en hoe kan ik bestanden die ik nu niet zie verwijderen en natuurlijk voorkomen dat het nog eens gebeurt  ;)

Alvast bedankt voor jullie hulp.

  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x wd60 & 1x wd80
Men hoeft niet iets goed te kunnen om iets goeds te kunnen doen.

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1381
  • -Ontvangen: 7983
  • Berichten: 44.003
  • Alleen een PB sturen als hier om gevraag wordt.
    • Truebase
Re: Harde schijf loopt vol
« Reactie #1 Gepost op: 29 september 2015, 17:39:51 »
In plaatje 3 doe je gewoon een dir in /root dus dat zegt niet zoveel en volgens mij weet je niet echt om te gaan met CLI, niet onvriendelijk bedoeld  ;)
Je kan beter WinSCP gebruiken en browsen naar volume2 en dan (verder) kijken of je iets vreemds kan ontdekken dat veel ruimte inneemt.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.2-72806-1
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-1   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.1-65374                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Offline mr cable guy

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 18
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 39
Re: Harde schijf loopt vol
« Reactie #2 Gepost op: 29 september 2015, 20:02:07 »
Dag Birdy,

Gaf ik ook toe, ik kon alleen WinSCP geheel niet aan de praat krijgen. Dank zij jou link wel, dus hartelijk dank daarvoor.
Inderdaad staat er een cloudstation in de dir met 1.557 GB aan ruimte... Dus daar zit alle ruimte.
Ik ga het gewoon helemaal verwijderen vai WinSCP,  tenzij je zegt dat je dat juist niet moet doen.

En dan maar eens opzoek waarom het dan toch op volume 2 wordt gezet, terwijl dc cloud op volume I staat en de homes directory waarin alles stond ook op volume 1 stond.

Maar in iedergeval top dat je me de link gaf om winscp te gebruiken, daarmee kan veel beter uit de voeten (of handen.. :) )
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x wd60 & 1x wd80
Men hoeft niet iets goed te kunnen om iets goeds te kunnen doen.

Offline Erwin1

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 64
  • -Ontvangen: 129
  • Berichten: 1.655
Re: Harde schijf loopt vol
« Reactie #3 Gepost op: 29 september 2015, 20:12:07 »
Ik zou het niet via winscp verwijderen!
De kans dat je problemen krijgt met files is dan wel groot. In cloudstation kun je de database van oude bestanden verwijderen, dan kun je meteen het aantal versie wat er wordt onthouden terug schroeven. Zo heb je minder kans dat hetzelfde nog eens gebeurd.
DS718+ | 2x WD RED 3 TB SHR
DS214 maar met pensioen

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1381
  • -Ontvangen: 7983
  • Berichten: 44.003
  • Alleen een PB sturen als hier om gevraag wordt.
    • Truebase
Re: Harde schijf loopt vol
« Reactie #4 Gepost op: 29 september 2015, 20:50:14 »
Je hebt 2 volumes, is het niet zo dat je zelf kunt bepalen in Coud Station op welke volume kunt opslaan ?
B.v. Home, Homes op volume1 en versies op volume 2 ?


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.2-72806-1
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-1   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.1-65374                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12

Offline mr cable guy

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 18
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 39
Re: Harde schijf loopt vol
« Reactie #5 Gepost op: 29 september 2015, 22:54:19 »
Ik heb ds cloud weer geactiveerd.
Ik heb het aantal maximum versies van standaard 32 terug gebracht naar 10
Verder heb ik alles uitgezet, behalve de homes map. (zie bijlage)

In de instellingen staat ook dat het volume I moet en niet 2.
Dus waarom dat gebeurt weet ik niet.
Als ik ds cloud deinstalleer, gaat de date niet weg neem ik aan.
Dus volgens mij moet ik alles van volume 2 alsnog handmatig verwijderen.
Of zie ik dat verkeerd.


  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x wd60 & 1x wd80
Men hoeft niet iets goed te kunnen om iets goeds te kunnen doen.

Gemarkeerd als beste antwoord door mr cable guy Gepost op 30 september 2015, 16:27:43

Offline Erwin1

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 64
  • -Ontvangen: 129
  • Berichten: 1.655
Re: Harde schijf loopt vol
« Reactie #6 Gepost op: 30 september 2015, 08:33:45 »
Inderdaad wel vreemd dat de data op schijf 2 wordt opgeslagen. Heb je altijd al 2 volumes gehad?
Als je DS cloud verwijderd wordt er gevraagd of je de databases ook weg wilt gooien, maar als ik mij niet vergis moet dat ook allemaal te realiseren zijn in de app zelf ;)
DS718+ | 2x WD RED 3 TB SHR
DS214 maar met pensioen

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 180
  • -Ontvangen: 2667
  • Berichten: 16.547
Re: Harde schijf loopt vol
« Reactie #7 Gepost op: 30 september 2015, 13:50:44 »
Ik heb het aantal maximum versies van standaard 32 terug gebracht naar 10

Of gewoon regelmatig de cloud prullenbak legen, want dat levert meer op dat het aantal versies terug te brengen. Zie sticky topic in het CloudStation-board.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline mr cable guy

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 18
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 39
Re: Harde schijf loopt vol
« Reactie #8 Gepost op: 30 september 2015, 16:26:36 »
Bedankt allemaal voor de reacties.
Uiteindelijk ds cloud helemaal verwijderd. en dat hielp, volume 2 zit weer op 71 %....

Denk nog even na of ik wel ds cloud ga gebruiken.... want het blijft vreemd dat het op volume 2 terecht komt toch?
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x wd60 & 1x wd80
Men hoeft niet iets goed te kunnen om iets goeds te kunnen doen.

Offline Erwin1

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 64
  • -Ontvangen: 129
  • Berichten: 1.655
Re: Harde schijf loopt vol
« Reactie #9 Gepost op: 30 september 2015, 16:32:59 »
Dat zou niet mogen, maar weet niet of je recent nog iets veranderd heb in je volumes..
DS718+ | 2x WD RED 3 TB SHR
DS214 maar met pensioen

Offline mr cable guy

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 18
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 39
Re: Harde schijf loopt vol
« Reactie #10 Gepost op: 30 september 2015, 17:46:05 »
Nee ik heb dat niet gedaan.
Ds cloud was geinstalleerd op volume 1
in de instellingen stond volume 1.
Ik had maar 23 gig van de laptop (main pc was op dat moment verwaarloosbaar nog geen 1gig).
Dat liep dus op naar 1,5 (en meer) terra op volume 2. Ds cloud liep er dus door vast (met de mededeling, maak ruimte vrij), volume 1 had toen nog 49% ruimte....
23 gig is bij mij nog geen 1,5 terra... en ik had het alleen maar in de cloud gezet, dus er kunnen geen meerdere versies van zijn, want er was nog niets veranderd..... :o


  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x wd60 & 1x wd80
Men hoeft niet iets goed te kunnen om iets goeds te kunnen doen.

Offline Erwin1

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 64
  • -Ontvangen: 129
  • Berichten: 1.655
Re: Harde schijf loopt vol
« Reactie #11 Gepost op: 30 september 2015, 21:09:40 »
Vreemd zeg, komt datzelfde bestand ook voor op volume1?
Mocht het probleem nu weer ontstaan, zou ik eens contact opnemen met Synology.
DS718+ | 2x WD RED 3 TB SHR
DS214 maar met pensioen

Offline hansiedown

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 14
  • -Ontvangen: 100
  • Berichten: 438
    • mijnweetjes
Re: Harde schijf loopt vol
« Reactie #12 Gepost op: 02 oktober 2015, 14:44:03 »
Inderdaad wel vreemd dat de data op schijf 2 wordt opgeslagen.
De locatie van de file revision histoy kan worden ingesteld in het tabblad Others/Ander van Cloudstation.
Ik heb geen idee wat er gebeurd als je dit later gaat veranderen naar een ander volume.
Mijn aanname is dat de file revision histoy wordt verplaatst.
  • Mijn Synology: DS1621+
  • HDD's: 6 x WD40EFZX
  • Extra's: 4Gb

Offline Birdy

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1381
  • -Ontvangen: 7983
  • Berichten: 44.003
  • Alleen een PB sturen als hier om gevraag wordt.
    • Truebase
Re: Harde schijf loopt vol
« Reactie #13 Gepost op: 02 oktober 2015, 14:55:35 »
Dat zou mijn aanname ook zijn anders zou die optie niet mogen bestaan als Cloud Station al werkende is.
Dat is hetzelfde als je een gedeelde map op die manier ook wordt gewijzigd, dan verhuist de map ook.


CS406      DSM 2.0-0731    DS508      DSM 4.0-2265      DS411+II  DSM 6.2.4-25556-7   DS115J    DSM 7.1.1-42962-5   DS918+    DSM 6.2.4-25556-7
DS107+     DSM 3.1-1639    DS411slim  DSM 6.2.4-25556   DS213J    DSM 6.2.4-25556-7   DS1515+   DSM 6.2.4-25556-7   DS220+    DSM 7.2.2-72806-1
DS107+     DSM 3.1-1639    DS111      DSM 5.2-5967-9    DS413J    DSM 6.2.3-25426-2   DS716+II  DSM 7.2.2-72806-1   RT2600ac  SRM 1.3.1-9346-12
BeeDrive   1TB             BeeServer  BSM 1.1-65374                                                                 MR2200ac  SRM 1.3.1-9346-12


 

Harde schijven verloren ruimte

Gestart door SylvesterBoard NAS hardware vragen

Reacties: 2
Gelezen: 1142
Laatste bericht 30 september 2016, 22:00:55
door Sylvester
Harde schijft flusht na upgrade naar 3.0

Gestart door AnonymousBoard Synology DSM 5.1 en eerder

Reacties: 5
Gelezen: 2567
Laatste bericht 05 november 2010, 23:10:04
door ovanheck
Harde schijven

Gestart door gobiuspictusBoard NAS hardware vragen

Reacties: 5
Gelezen: 1791
Laatste bericht 08 november 2014, 14:42:50
door Birdy
harde schijven overzetten

Gestart door krekelBoard NAS hardware vragen

Reacties: 2
Gelezen: 1689
Laatste bericht 09 november 2015, 07:21:40
door krekel
nas wachtwoord reset versleutelde harde schijven

Gestart door remhopsterBoard Synology DSM 6.0

Reacties: 8
Gelezen: 2810
Laatste bericht 27 januari 2017, 08:51:59
door remhopster