Synology-Forum.nl

Firmware => Synology DSM algemeen => Topic gestart door: hvanapeldoorn op 19 december 2016, 20:57:17

Titel: Geen toegang via webclient meer tot DS213
Bericht door: hvanapeldoorn op 19 december 2016, 20:57:17
Beste allen,

Sinds twee dagen krijg ik geen toegang meer tot met DS213. In de nacht is de verbinding verbroken met mijn synology.me en daarna weer hersteld. Maar ik kan op geen mogelijkheid meer inloggen via mijn webclient. En SSH staat volgens mij uit.
Want via het tooltje FING kan ik hem wel pingen en zien. Maar de SSH poort geeft hij niet weer.

Heb al een aantal keren een herstart gedaan zowel via het officieel uitschakelen als harde uitschakelen via stroom onderbreking. Maar dit hielp niets. Nog geen toegang. Daarnaast duurt het bijna twee tot 3 uur voordat hij helemaal weer in bedrijf is en synology.me weer een verbinding up geeft.

Synology Assiant ziet hem niet.

Heb ook een eerste reset gedaan. Zeg maar Password reset. Maar dit heeft ook niet geholpen.

Alle ledjes branden gewoon groen.  LAN led flikkers als een gek. En heel af toe wat schijf actie.

Moederbord test is ook goed.

Via NFS kan ik de schijven via de XBMC ook nog benaderen.

Maar als netwerkschijf niet.

Ik ben het dus ff kwijt, heeft iemand nog ideeën

gr

hendrik
Titel: Re: Geen toegang via webclient meer tot DS213
Bericht door: mchp92 op 19 december 2016, 21:58:03
Kun je er niet meer bij als netwerkschijf? Of niet meer via het web interface?0
Titel: Re: Geen toegang via webclient meer tot DS213
Bericht door: hvanapeldoorn op 20 december 2016, 13:14:10
@mchp92 dank voor je snelle terugkoppeling.

Beide is het geval. Ik de netwerkschijven niet meer benaderen en kan hem ook niet meer via de webinterfase benaderen.
Ik hoop dat mensen nog ideeën hebben.
Titel: Re: Geen toegang via webclient meer tot DS213
Bericht door: mchp92 op 20 december 2016, 13:51:24
Beide vanaf zelfde pc? Probeer eens een ander device
Titel: Re: Geen toegang via webclient meer tot DS213
Bericht door: hvanapeldoorn op 20 december 2016, 14:59:10
@mchp92,

Andere device zoals Ipad, of mobiele telefoon geven helaas ook geen reactie.
Aangezien de NAS ook niet reageert op reset knop heb ik het vermoeden dat hij vast loopt op een of andere manier.
Maar ik heb geen idee hoe de herstel knop hierin werkt.

gr,

Hendrik

Titel: Re: Geen toegang via webclient meer tot DS213
Bericht door: Robert Koopman op 20 december 2016, 15:18:12
Hoe heb je de schijven ingedeeld?
Misschien is er een schijf defect en heeft de NAS daarom moeite met opstarten.
Titel: Re: Geen toegang via webclient meer tot DS213
Bericht door: hvanapeldoorn op 20 december 2016, 16:07:10
@Robert Koopman

Als JBOD... Dus waarschijnlijk een van de schijven defect? Enige idee hoe ik dit buiten de nas om kan testen?
Titel: Re: Geen toegang via webclient meer tot DS213
Bericht door: Robert Koopman op 20 december 2016, 16:13:42
Met JBOD is het altijd oppassen met defecte schijven.
NAS uitzetten en de schijven eens testen met een PC.
De meeste schijffabrikanten hebben wel en of ander test programma.
Wie weet herken je zo of er een schijf defect is
Titel: Re: Geen toegang via webclient meer tot DS213
Bericht door: mchp92 op 20 december 2016, 20:03:54
Ik zou eerst vaststellen waar in de keten t issue zit.  Sluit je nas eens aan in netwerk van een kennis. Dan ff ip adres opzoeken en kijken of je dan wel kunt benaderen. Zo nee: probleem idd in je nas
Zo ja: probleem ws in je router, kabel of switch
Titel: Re: Geen toegang via webclient meer tot DS213
Bericht door: Birdy op 20 december 2016, 20:11:38
Want via het tooltje FING kan ik hem wel pingen en zien.
Dus, eigenlijk, zit het wel goed met het Netwerk.

Wat je ook kan doen, is de NAS rechtstreeks aan je PC hangen (UTP), de PC moet dan wel een vast adres hebben, de NAS hoeft niet perse een vast adres te hebben (weet ik inmiddels uit ervaring).
Titel: Re: Geen toegang via webclient meer tot DS213
Bericht door: hvanapeldoorn op 20 december 2016, 20:36:02
Alleen dank voor jullie reactie's

Netwerk is na mijn idee ook goed en zit het probleem niet na mijn idee.

Heeft iemand een link hoe het geheel werkt met UTP aansluiten op een PC? Gisteren wat lopen k... maar kreeg het niet voor elkaar.
Dus als iemand dat voor me heeft ga ik daarna testen.

Dan kan ik daarna nog proberen of met een van de test programma's van schijffabrikanten gaat werken.

Titel: Re: Geen toegang via webclient meer tot DS213
Bericht door: Birdy op 20 december 2016, 20:41:20
Citaat
Heeft iemand een link hoe het geheel werkt met UTP aansluiten op een PC?
Wat je ook kan doen, is de NAS rechtstreeks aan je PC hangen (UTP), de PC moet dan wel een vast adres hebben, de NAS hoeft niet perse een vast adres te hebben (weet ik inmiddels uit ervaring).
Weet niet wat ik meer moet zeggen dan: Laat Synology Assistant dan je NAS zoeken.

Of, bedoel je wat anders.
Titel: Re: Geen toegang via webclient meer tot DS213
Bericht door: hvanapeldoorn op 20 december 2016, 20:57:46
Hi Birdy,

Sorry misschien wat krom uit gedrukt. Gisteren wat jij zegt al uitgeprobeerd als ik je goed begrijpt. Gewoon UTP kabel van de NAS in me Laptop, Wifi uit. En Synology Assitance laten zoeken. Dat had geen resultaat.

Dus vandaar mijn vraag of er misschien ergens wat documentatie te vinden hoe wat zaken nog kan testen. Google gaf me namelijk niet veel soelaas. En ik jullie niet hoefte te vragen alles voor te kauwen.
Titel: Re: Geen toegang via webclient meer tot DS213
Bericht door: Birdy op 20 december 2016, 21:08:29
Ja, het is precies zoals je zelf aangeeft echter, je Laptop moet wel een IP-adres hebben (dus niet WiFi).
Zorg er nu voor dat je WiFi uitstaat, je Laptop even met UTP aan je netwerk hangen en kijken of je kunt internetten.
Zo ja, Laptop niet uitzetten, WiFi uitlaten, UTP kabel uit de router/switch halen, en die in je NAS steken en dan zoeken.
 
Titel: Re: Geen toegang via webclient meer tot DS213
Bericht door: mchp92 op 21 december 2016, 08:15:49
Netwerk is na mijn idee ook goed en zit het probleem niet na mijn idee.

Wil niet l*llig klinken, maar dit is nu net waar t vaak mis gaat e/o lang duurt voor t opgelost is. Als er een lastig verklaarbaar probleem is, is t gewoonweg niet goed genoeg om te stellen dat iets "naar mijn idee" goed is. Je moet t exact weten. Daarom is de "enige" route om (als je echt niet kunt duiden waar iets mis gaat) stap voor stap de keten af te pellen, en voor elke stap / schakel onomstotelijk vast te stellen dat t probleem daar niet zit. Of wel - maar dan heb je t (iig deels) gevonden. Is wel een kwestie van even stevig doorploeteren. Maar loont echt de moeite. Al was t maar omdat je daar ECHT veel van leert.
Titel: Re: Geen toegang via webclient meer tot DS213
Bericht door: hvanapeldoorn op 21 december 2016, 09:01:55
@mchp92,

Snap je punt. En weet ook dat je het goed bedoeld. Maar gisteren ook de oplossing van Birdy uitgeprobeerd.
Helaas zelfde resultaat hij is niet vindbaar in mij netwerk.


Toen een losse router van boven gehaald geconfigureerd (niet aangesloten op het internet). Router zit hem uit eindelijk wel op ip basis, maar is niet via de webclient benaderbaar. Ping etc werkt wel.


Heb het idee dat op een of andere manier DSM is vast gelopen of problemen heeft. Waardoor hij niet benaderbaar is via de webclient. Helaas staat SSH niet aan anders had mogelijk daar nog wat uit kunnen halen. Omdat de Webclient misschien te zwaar geworden is. 

Daarnaast reageert hij gewoon niet op de reset button. Dus ik ben bang dat enige manier is format van de schijven en opnieuw opbouwen... Of kan je ook alleen de DSM partie weg zetten.
Titel: Re: Geen toegang via webclient meer tot DS213
Bericht door: hvanapeldoorn op 25 december 2016, 15:02:57
Ok een paar dagen verder, ook contact gehad met Synology support. Het is 100% geen hardware probleem.

Het lijkt erop dat mij DSM OS op een of andere manier een crash heeft gehad. Ik heb een andere schijf erin gedaan en herinstall en dat deed hij perfect. Maar de oorspronkelijke schijven erin en er is niets meer mogelijk. Ook contact via NFS is/was niet mogelijk. Ik denk dat ik hierin een fout aanname heb gedaan.

Een reset via de reset button reageert hij niet op. Is er een manier om op een of andere manier een DSM reset te doen maar de data die erop staat te behouden?

Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet,

hendrik
Titel: Re: Geen toegang via webclient meer tot DS213
Bericht door: hvanapeldoorn op 26 december 2016, 21:35:46
Weer een update.

Ik heb de schijven omgewisseld. Dat gaf helaas geen oplossing. Toen de schijf van Bay 2 in Bay en zowaar hij start op zonder volume. Klopt want dat staat op de andere bay vermoed ik. Alles werkt is ook te benaderen etc etc. Alleen de reset knop werkt niet.

Daarna weer de schijven er in en de boel komt weer te voorschijn. Verder geen fout meldingen behalve dat de CPU op 93% draaid of meer draaid. Hij is dan even zichtbaar je kunt inloggen. Transmission sickrage etc doet het en weg is de netwerk connectie weer. Dus met eens schijf alles goed met twee schijven is hij niet meer benaderbaar.  Synology assitance geeft nu ook aan verbinding mislukt. In loggen niet meer mogelijk...

Ik ben het echt ff kwijt...Het lijkt wel een complete DSM crash alleen een reset via de reset button is niet mogelijk reageert hij niet meer op...
Titel: Re: Geen toegang via webclient meer tot DS213
Bericht door: Briolet op 26 december 2016, 22:00:43
…Dus met eens schijf alles goed met twee schijven is hij niet meer benaderbaar…

Één kapotte schijf kan ook de hele toegang tot de nas blokkeren doordat die defecte disk de communicatie met alle disks kan verstoren.
Titel: Re: Geen toegang via webclient meer tot DS213
Bericht door: Robert Koopman op 26 december 2016, 22:19:03
Daarom zei ik vele antwoorden geleden al om de schijven eens apart te testen.
Een defecte schijf in de NAS kan blijkbaar de hele boel zo ontregelen dat opstarten niet meer wil.
Titel: Re: Geen toegang via webclient meer tot DS213
Bericht door: hvanapeldoorn op 27 december 2016, 08:15:42
Had gisteren toen ik ff toegang had tot de webclient gekeken en toen geen smart error gezien.
Maar duidelijk ik ga de volledige controle van Seagate runnen om te kijken naar de problemen.

Titel: Re: Geen toegang via webclient meer tot DS213
Bericht door: hvanapeldoorn op 28 december 2016, 20:18:19
iemand ervaring met Seatools en koppeling met externe USB base?

Hij wordt herkent. Ik kan disk ook nog mounten met Paragon, maar Seatools ziet het totaal niet...Partion Mini ziet de volledige disk ook. Met alle verschillende parties erop.

Dus een check is me tot nu toe nog niet gelukt.. :( :(
Titel: Re: Geen toegang via webclient meer tot DS213
Bericht door: Birdy op 28 december 2016, 20:36:53
Citaat
iemand ervaring met Seatools en koppeling met externe USB base?
Jawel, even een test laten lopen op een MAXTOR HD:
Seatools is om je HD te testen. voor de volledigheid....

[attachimg=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]
Titel: Re: Geen toegang via webclient meer tot DS213
Bericht door: hvanapeldoorn op 28 december 2016, 20:43:09
@Birdy,

Het probleem is Seatools ziet mij harddisk helemaal niet maar andere ook niet.
Heb ze met twee verschillende bays aangesloten...Dus vast ergens wat fout.. Maar geen idee wat..

Seagate support hoe te contacteren is ook een raadsel..en google geeft na twee avonden ook weinig oplossing.
Daarom stelde ik de vraag hier. Misschien iemand nog een idee hoe je extern moet koppelen..

Heb alleen een laptop zeg maar.
Titel: Re: Geen toegang via webclient meer tot DS213
Bericht door: Birdy op 28 december 2016, 20:50:24
Je vroeg:
iemand ervaring met Seatools en koppeling met externe USB base?
en dat heb ik met je gedeeld. ::)

Citaat
Seagate support hoe te contacteren is ook een raadsel..en google geeft na twee avonden ook weinig oplossing.
Misschien hier beginnen (http://www.seagate.com/nl/nl/support-home/) ?
Titel: Re: Geen toegang via webclient meer tot DS213
Bericht door: hvanapeldoorn op 29 december 2016, 14:40:59
Birdy,

Denk dat we elkaar verkeerd begrijpen. Wat ik ook doe ik krijg de disken niet te zien in seatools. Ook geen Maxtor schijven.
Dit is het gene wat ik te zien krijg.[attachimg=1]

Dus helaas geen enkele harddisk behalve me interne disk van laptop. Dus vandaar mijn vraag.

En jouw andere reply lol...ja de site had ik al doorgespit. Maar zocht iets waar ik mijn vraag kon stellen mogelijk dat ze me nog tips konden geven wat ik fout doe in Seatools.
Titel: Re: Geen toegang via webclient meer tot DS213
Bericht door: Pippin op 29 december 2016, 15:02:45

Als je de mogelijkheid hebt kun je de HDD evt. ook rechtstreeks aan het moederbord van een PC aansluiten en dan uitlezen.
Titel: Re: Geen toegang via webclient meer tot DS213
Bericht door: hvanapeldoorn op 29 december 2016, 15:06:47
@MMD,

Helaas het is een laptop. Net ook Seatools geinstalleerd op de laptop van mijn vrouw met Window 7. Ik heb windows 10 helaas zelfde verhaal ook alleen maar de interne schijf zichtbaar. Of mij bay's zijn comptabel of ik doe iets anders fout.

Titel: Re: Geen toegang via webclient meer tot DS213
Bericht door: Birdy op 29 december 2016, 15:09:08
Je kunt niets fout doen dus, het ligt aan je bay's (Docks).
Titel: Re: Geen toegang via webclient meer tot DS213
Bericht door: Pippin op 29 december 2016, 15:10:07

Je hebt meerdere schijven geprobeerd in die docks lees ik, dan zou ik denken dat het aan die docks (gebruikte firmware/controller) ligt.
Titel: Re: Geen toegang via webclient meer tot DS213
Bericht door: Birdy op 29 december 2016, 15:35:39
Heb zelf een Orico 6518Series (DX voor paar tientjes) en nooit problemen gehad, zie ook mijn test.
[attach=1]