Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM algemeen => Topic gestart door: Silence op 07 juli 2022, 15:23:17
-
Hallo, hopelijk kan iemand mij helpen met het volgende probleem. Ik gebruik mijn NAS eigenlijk alleen maar als back-up schijf om hier een paar keer per jaar bestanden te backuppen. Vandaag wilde ik weer op mijn NAS gaan werken, maar ik krijg op geen enkele manier meer toegang. De bestaande situatie was zo dat de NAS op een switch was aangesloten, de switch was op een docking station aangesloten, en op het docking station was mijn laptop aangesloten. Via mijn laptop kreeg ik meestal via find.synology.com direct toegang tot mijn NAS, echter niet altijd. Vandaag is het drama en is het mij nog niet gelukt om toegang te krijgen. Uiteindelijk heb ik mijn NAS nu via een usb netwerkadapter rechtstreeks aangesloten op mijn laptop. Ook heb ik voor alle zekerheid een andere netwerkkabel gebruikt. Niks helpt, mijn NAS wordt simpelweg niet meer gevonden.
Wie-o-wie heeft hier ervaring mee en kan mij hiermee helpen? Alvast bedankt! Groeten, Patrick
-
Vandaag is het drama en is het mij nog niet gelukt om toegang te krijgen.
Dus je krijgt wel een login maar je krijgt geen toegang ? Of zo ?
Uiteindelijk heb ik mijn NAS nu netwerkadapter rechtstreeks aangesloten op mijn laptop.
Dat kan sowieso niet werken.
Maar goed, als de NAS aan staat, wat is dan de stand (kleur en status) van ALLE ledjes ?
[attachimg=1]
-
Dank voor je snelle reactie! :thumbup: Wanneer ik in de webbrowser find.synology.com ingeef en zoek, dan krijg ik de melding dat er geen DiskStation gevonden is in LAN. Dat had ik eerder ook weleens, maar na een paar keer zoeken, werd dan meestal mijn NAS uiteindelijk wel gevonden. Nu dus niet, ook niet na meerdere dingen uitgeprobeerd te hebben (nieuwe netwerkkabel, NAS opnieuw opstarten, NAS rechtstreeks op mijn laptop dmv een usb netwerkadapter).
Wat betreft de lampjes, STATUS en DISK 1 staand steady op groen, en LAN knippert af en toe, de kleur lijkt geel zijn, in ieder geval een fellere kleur dan de andere 2 lampjes.
Via CMD heb ik gekeken of het IP-adres van mijn NAS ertussen staat, maar dat is niet het geval.
Ik ben een behoorlijke leek op dit gebied, maar ik krijg het idee dat er iets is mbt het IP-adres van mijn NAS. Ik heb ergens gelezen dat iedere keer dat als ik mijn NAS opnieuw opstart, dat dan het IP-adres gewijzigd wordt? En dat je op je NAS een statisch IP-adres in kunt geven. Als dat helpt, wil ik dat natuurlijk graag doen, maar dan moet ik wel eerst op mijn NAS kunnen. ;)
-
Update, ik heb het probleem op kunnen lossen. Het IP-adres van mijn NAS was veranderd, ik heb het nieuwe IP-adres kunnen achterhalen en vervolgens zo toegang kunnen krijgen tot mijn NAS.
@Birdy , in ieder geval hartelijk dank voor jouw snelle reactie!
-
Stand van de ledjes zijn ok.
Ik heb ergens gelezen dat iedere keer dat als ik mijn NAS opnieuw opstart, dat dan het IP-adres gewijzigd wordt? En dat je op je NAS een statisch IP-adres in kunt geven. Als dat helpt, wil ik dat natuurlijk graag doen, maar dan moet ik wel eerst op mijn NAS kunnen.
Dat het IP-adres gewijzigd wordt, dat mag geen issue zijn, tenzij er een keer een fout statisch IP-Adres is ingegeven en buiten je netwerk valt....
Je kunt nog even Synology Assistant downloaden (https://www.synology.com/nl-nl/support/download/DS213?version=6.2#utilities) en daarmee de NAS te zoeken (laat SA een paar keer zoeken).
Als dat ook niet werkt en om in ieder geval zeker te zijn dat de NAS een juist IP-adres krijgt van de DHCP, doe even een Modus 1 Reset (https://kb.synology.com/nl-nl/DSM/tutorial/How_to_reset_my_Synology_NAS_7#t1) en probeer het daarna opnieuw.
-
Ok....zie net je update 8)
Het IP-adres van mijn NAS was veranderd, ik heb het nieuwe IP-adres kunnen achterhalen
Dan zou find.synology.com (http://find.synology.com) nog steeds je NAS moeten vinden, maar soms wil dat gewoon niet, kan ergens geblokkeerd zijn.
Vandaar mijn voorstel om Synology Assistant te downloaden. ;)