Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM algemeen => Topic gestart door: JanSr op 09 december 2014, 20:06:47
-
Hoe bericht ik een gebruiker hoe hij toegang krijgt tot zijn gegevens op mijn File Station?
Gebruiker aanmaken, rechten instellen en dergelijke is zo gebeurd.
Maar dan?
Wat mail je zo iemand, bijvoorbeeld?
In de Help File zoek ik vergeefs.
-
Wil je dat iemand ook op de NAS terecht kan? Of is het alleen downloaden van het document voldoende?
-
[attachimg=1]
-
Dank voor je antwoord. Dat veldje krijg je alleen bij het aanmaken van een gebruiker.
Waar vind ik die link bij bestaande gebruikers?
Al flink zitten zoeken, maar niet gevonden.
Een work around zou kunnen door het account te verwijderen en op nieuw aan te maken, maar dat lijkt mij nogal een omweg.
-
Wil je dat iemand ook op de NAS terecht kan? Of is het alleen downloaden van het document voldoende?
Ik ben begonnen met het sturen van een bestandskoppeling, zoals ik dat gewend was. Op mysterieuze wijze werkt dat niet meer, zie de vele vragen daar over, het Gofile mysterie.
Meestal wil ik niet meer dan een groot bestand sturen. Als work around voor het Gofile probleem dacht ik dus "even" iemand als gebruiker toe te laten op dat mapje. Hij en ik zijn de link kwijt. Zo kom je van de ene in de andere puzzel.
-
Puzzelen en fora lezen houd je van de straat.
-
Ik weet veel leukere dingen.
-
Als je gebruiker op deze manier toegang wilt geven dan moet je in grove lijnen het volgende doen:
- Een gebruiker definieren die toegang heeft tot Filestation
- Filestation van buiten je netwerk toegankelijk maken door de poort voor Filestation vanuit je router te forwarden naar je NAS.
- Dan kan de gebruiker vanaf interet op de webpagina van FileStation komen en daarop inloggen.
-
- Een gebruiker definieren die toegang heeft tot Filestation GEDAAN
- Filestation van buiten je netwerk toegankelijk maken door de poort voor Filestation vanuit je router te forwarden naar je NAS. GEDAAN, DSFile werkt naar behoren, eerdere bestandskoppelingen ook
- Dan kan de gebruiker vanaf interet op de webpagina van FileStation komen en daarop inloggen. Daarvoor heb je een link nodig. Die krijg je bij de aanmaak van de gebruiker. Daarna onvindbaar (voor mij). Gebruiker en ik zijn de link kwijt
Situatie nu:
-Gebruiker zonder link. Wegdoen en opnieuw aanmaken? Of is die link nog ergens te vinden?
-Bestandskoppeling werkt nog steeds niet, vroeger wel, ik heb intussen slechts nieuwe versies geïnstalleerd. Ik verander niets, omdat ik de consequenties niet overzie, blij als iets werkt.
-
@ Birdy
Het wordt steeds gekker.
Even een nieuwe gebruiker aangemaakt om te zien hoe die gebruikerslink werkt.
Op het betreffende e-mail adres kwam tot heden GEEN bericht binnen. Dus ook geen link.
-
Kan jouw NAS überhaupt mail versturen?
Dat stel je in volgens deze help: https://help.synology.com/dsm/?section=DSM&version=5.1&link=AdminCenter%2Ffile_user_create.html (https://help.synology.com/dsm/?section=DSM&version=5.1&link=AdminCenter%2Ffile_user_create.html)
Bij gebruiker aanmaken staat dat bij e-mail versturen waar dat moet.
-
Ook dat was al ingesteld.
Als ik nu een testmail wil versturen krijg ik:
535 5.7.0 Authentication Rejected (Login incorrect) [7327]
Zucht.
Hoe verder?
-
Je haalt twee dingen door elkaar: DS File is niet hetzelfde als FileStation
De FileStation die je binnen DSM gebruikt kun je als webtoepassing naar buiten brengen. Dat stel je in het configuratiescherm van DSM in bij Externe Toepassingen.
De andere gebruiker kan dan via een webbrowser FileStation op je NAS openen en inloggen en dan files up- en downloaden. Welke dat zijn kun je dan per gebruiker instellen door rechten toe te kennen.
-
Klinkt alsof je NAS geen verbinding met het internet heeft.
Kijk eens of je DNS goed staat en probeer anders eeens 8.8.8.8 als DNS server in te voeren.
Kijk ook even of je default gateway goed staat(moet het adres van je router zijn).
-
DSFile is een appje op mijn iPhone.
Daarmee heb ik toegang tot al mijn bestanden. Dat werkt vanaf het begin. Weigerde nooit.
Dat "bewijst" dat mijn NAS van buiten bereikbaar is, want ook via het 3G telefoonnet heb ik toegang.
Voor dat ik allerlei zaken ga veranderen dus eerst graag even helderheid over waar het foutje kan zitten.
-
Dat je NAS bereikbaar is zegt niets over het feit of hij zelf wel het internet op kan.
De simpelste manier om dat te controleren is via het controle panel naar "Update en Restore" te gaan.
DSM zal dan het internet op gaan om te kijken of er een update is.
Lukt dat niet dan zal hij dat daar melden.
-
Ik neem aan dat je bedoelt Bijwerken en Herstellen. Dat werkt.
Zeer regelmatig krijg ik updates (daar is deze ellende mee begonnen).
Versie vandaag: DSM 5.1-5004 Update 2
-
Ja dat het gewerkt heeft snap ik wel. De vraag is of het nu nog werkt. Heb je gekeken?
En ik heb het opgegeven om de standaard Engelse namen te proberen te vertalen in dat kromme Nederlands. Mijn NAS interface staat op Engels en de meeste mensen snappen het best als ik die termen gebruik.
-
Ja, uiteraard heb ik gekeken. En dat werkt. Vandaar die nieuwste versie.
-
Meestal wil ik niet meer dan een groot bestand sturen.
Of Apple Mail gebruiken met Yosemite. Bij grote attachments, worden ze een maand in de cloud gezet en de attachment wordt in een link veranderd. :P
Ziggo heeft ook zoiets voor grote attachments, maar volgens mij werkt dat dan alleen als je de mail via hun webmail verstuurt.
Bij beide systemen mag het attachment een paar GB groot zijn.
Maar back on topic: wij willen dit natuurlijk via onze eigen nas doen.
-
Of Apple Mail gebruiken met Yosemite. Bij grote attachments, worden ze een maand in de cloud gezet en de attachment wordt in een link veranderd. :P
Moeten betrokkenen wel Apple's Cloud willen gebruiken.
-
Het blijft tobben. Ik doe kennelijk iets fundamenteels fout.
WAAR vind ik de link die een nieuwe gebruiker ooit kreeg bij aanmaak?
Het mailtje naar een nieuwe gebruiker ziet er nu zo uit:
http://Intern IP adres:5000/ (http://192.168.178.92:5000/) en dan inlognaam, wachtwoord. Lijkt mij logisch: Je zou dan toegang moeten krijgen tot het hoofdscherm met de vraag voor inlognaam en wachtwoord.
Maar ik krijg dan vanaf mijn iPhone de melding dat de server niet reageert (trouwens ook niet indien daar het externe IP adres staat).
Hoe zou die link er dan wel uit moeten zien?
Voor de helderheid, lees even terug wat ik nu allemaal al aan heb staan en zo.
(Met mijn DSFile appje bereik ik alles op mijn NAS)
-
GEVONDEN!
Het moest een simpele oorzaak hebben:
Een hele stomme fout, in mijn geval.
Ik kocht een nieuwe NAS, zette die samen met mijn oude in het netwerk, om de gegevens over te pompen. De oude ging weg, maar alle Port Forwarding instellingen stonden nog op de oude. Omgezet naar nieuw en klaar.
Probleem over.
Wel een aanbeveling (ook voor mij): iets eerder wijzen op de router instellingen.
-
Ok. Maar het was dus ook verstandiger geweest om hier te melden dat je je NAS net door een nieuwe vervangen had. Want dat was toch wel essentiële info. De zelfde "fout" die je maakte is al eerder door anderen gemaakt, maar als je niet verteld dat je met een vervanging bezig bent worden wij ook op het verkeerde been gezet.
-
Ja, jonge vriend, je hebt gelijk.
Ik ben net zelf tot de slotsom gekomen dat een mens dit soort kleinigheden over het hoofd ziet.
Wee mij, domme lul.
-
Zo jong ben ik niet hoor. Maar ik heb het voordeel dat ik al meer dan 30 jaar ervaring met computers en hun nukken heb. Maar je hebt in ieder geval weer een boel bijgeleerd over de NAS. :)
-
- Filestation van buiten je netwerk toegankelijk maken door de poort voor Filestation vanuit je router te forwarden naar je NAS. GEDAAN, DSFile werkt naar behoren, eerdere bestandskoppelingen ook
Keek je dus met DSFile op je oude NAS ;)