Nog even terug naar het vorige voorbeeld waarbij de e-mail uiteindelijk verstuurd werd, nu is de maillog gefilterd op alle logging die op dat ene bericht van toepassing is:
Basalt> cat maillog |grep 839B49304021
Dec 19 22:05:06 Basalt postfix/smtpd[15936]: 839B49304021: client=NAAM_VAN_MIJN_PC[IP_VAN_MIJN_PC], sasl_method=PLAIN, sasl_username=MAIL_NAAM
Dec 19 22:05:06 Basalt postfix/cleanup[15944]: 839B49304021: message-id=<em12b3f503-e888-4e81-9ca4-7758a557c776@carbon-1>
Dec 19 22:05:06 Basalt postfix/qmgr[8763]: 839B49304021: from=<MIJN_EMAIL_ADRES>, size=1615, nrcpt=1 (queue active)
Dec 19 22:05:33 Basalt postfix/smtp[15953]: 839B49304021: to=<MIJN_EMAIL_ADRES>, relay=smtp.ziggo.nl[212.54.42.9]:587, delay=27, delays=0.24/0.16/26/0, dsn=4.4.2, status=deferred (lost connection with smtp.ziggo.nl[212.54.42.9] while performing the EHLO handshake)
Dec 19 22:12:43 Basalt postfix/qmgr[8763]: 839B49304021: from=<MIJN_EMAIL_ADRES>, size=1615, nrcpt=1 (queue active)
Dec 19 22:12:59 Basalt postfix/smtp[17308]: 839B49304021: to=<MIJN_EMAIL_ADRES>, relay=smtp.ziggo.nl[212.54.42.9]:587, delay=473, delays=458/0.4/15/0.07,
dsn=2.0.0, status=sent (250 OK id=1ii36R-0001CH-1k)
Dec 19 22:12:59 Basalt postfix/qmgr[8763]: 839B49304021: removed
Interessant is "delays=458/0.4/15/0.07" in de op-een-na-laatste regel, dat betekent:
458 = time before queue manager, including message transmission
0.4 = time in queue manager
15 = connection setup including DNS, HELO and TLS;
0.07 = message transmission time.
De eerste poging had delays=0.24/0.16/26/0, waarbij de connection setup dus 26 seconden duurde, maar mislukte.
Ik heb nog wat verder gekeken, maar ook met een langere connection setup van 30 seconden kan het wel goed gaan, het is dus niet een kwestie van een te korte timeout.
Ik denk dat deze connection setup de tijd is tussen CONNECTED(00000003) en de rest van het verhaal.
Bij Briolet (en bij mij via gmail) is dat altijd heel snel.
In de maillog tot op 2 december is bij succes (status=sent) de connection setup altijd onder de 1 seconde.
Vanaf 5 december is het ineens tussen de 10 en 30 seconden (een enkele keer wel onder de 1 seconde).
Alhoewel dat op zich geen probleem hoeft te zijn, lijkt het wel een indicatie dat er ergens (bij Ziggo?) iets mis is.
Hoe zou ik dit het beste kunnen aankaarten bij Ziggo?