Auteur Topic: DSxxx is onjuist uitgeschakeld - kan het email bericht vertraagt worden?  (gelezen 872 keer)

Offline wideko

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 11
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 57
  • Bezige bij
L.S.,
Vannacht een algehele stroomstoring gehad in het dorp. Uitschakelen bewust meegemaakt, was nog wakker. Inschakelen na reparatie niet  :S
Na het terugkeren hebben beide NASsen (een DS212+ en een DS1817+) netjes een bericht klaar gezet om te versturen, er komt echter maar één bericht als email binnen. Vermoedelijk is de DS1817 te snel weer in de lucht om het bericht daadwerkelijk te kunnen versturen.
Netwerk: Ziggo Modem (bridged) - Synology RT2600ac router - Asus 1108N switch - Synology DS1817+ en DS212+.

Is het mogelijk dat het bericht in de DS1817 wordt vertraagd, zodat dit 'pas' wordt verstuurd als het netwerk weer beschikbaar is?
Gewoon een minuut (of twee) vertragen ..of.. vertragen totdat het 'bekend'is dat het netwerk weer 'live' is?

Spanning is volgens mij net na 02:00 uur teruggekeerd.
Net een instelling aangepast, zou dat de oorzaak kunnen zijn dat de mail niet was gestuurd?

In de bijlagen de meldingen voor beide, de mail van alleen de DS212, een deel van het logboek en de setting van de DS1817 gewijzigd.

gr.
Willie
  • Mijn Synology: DS1817+
  • HDD's: 8x WD40EFRX
DS1817+ (actief)
DS212+ (actief)
DS107+ (staat nog steeds aan)

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 180
  • -Ontvangen: 2680
  • Berichten: 16.581
Re: DSxxx is onjuist uitgeschakeld - kan het email bericht vertraagt worden?
« Reactie #1 Gepost op: 22 december 2020, 14:25:43 »
Citaat
Is het mogelijk dat het bericht in de DS1817 wordt vertraagd, zodat dit 'pas' wordt verstuurd als het netwerk weer beschikbaar is?

Die optie is niet aanwezig.

Sterker, bij mij gaat het bij elke opstart van de nas mis. Ik gebruik een eigen mailserver op de nas en in het opstart log krijg ik altijd een melding dat de mail niet verzonden kon worden. Ik neem aan dat dit komt doordat de mailserver zelf nog niet opgestart is. (Ik zou het kunnen testen door een keer een extern mail adres te gaan gebruiken)



Lijkt me ook een configuratie keuze want de nas zou ook meermaals kunnen proberen om mail te versturen en dan pas na 3 pogingen een foutmelding geven.

Edit: Ik heb even in het systeemlog gekeken. Daar staat veel meer detail van de bootup (Paginas vol)
Voor de mail kun je zien welk proces dit doet (synoncmsg):
2020-12-11T16:48:07+01:00 xx synoncmsg: smtp.c (948) Failed to connect to localhost:465
2020-12-11T16:48:07+01:00 xx synoncmsg: mail_smtp_error_call_back.c (42) Failed to send email. (Failed to connect to localhost:465)

Ik gebruik nu 'local host' als de mailserver. Vroeger was het mijn domeinnaam. Maar dan luidde de melding dat hij niet met dat domein kon verbinden. Of zelfs dat hij de domeinnaam niet kon resolven. (Waarschijnlijk omdat de DNS server nog niet gestart is).

Wat dat betreft zitten er nog veel fouten in DSM met betrekking tot het opstart proces. De timing is nog steeds niet goed doordacht.

Maar goed. Het vertragen van dit soort mailtjes zal niet lukken tenzij je het hele opstartproces herschrijft.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline wideko

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 11
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 57
  • Bezige bij
Re: DSxxx is onjuist uitgeschakeld - kan het email bericht vertraagt worden?
« Reactie #2 Gepost op: 22 december 2020, 15:10:20 »
Wat ik dan vreemd vind is dat de DS212 wel een mail stuurt en de DS1817 dit niet voor elkaar krijgt.
Mail wordt bij mij gewoon naar 'buiten' gestuurd, naar hotmail en gmail. De DS212 naar beide, de DS1817 alleen gmail.

gr.
Willie
  • Mijn Synology: DS1817+
  • HDD's: 8x WD40EFRX
DS1817+ (actief)
DS212+ (actief)
DS107+ (staat nog steeds aan)

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 180
  • -Ontvangen: 2680
  • Berichten: 16.581
Re: DSxxx is onjuist uitgeschakeld - kan het email bericht vertraagt worden?
« Reactie #3 Gepost op: 22 december 2020, 15:13:17 »
Jouw ds212 is gewoon trager met de opstart. Maar die conclusie had je toch al zelf getrokken in je eerste post?
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline wideko

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 11
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 57
  • Bezige bij
Re: DSxxx is onjuist uitgeschakeld - kan het email bericht vertraagt worden?
« Reactie #4 Gepost op: 22 december 2020, 15:18:50 »
 :o
Tja...
Zou het nut hebben dit bij Synology te melden?
Nu heb ik nog 'geluk' dat de DS212 nog aan staat en krijg ik tenminste nog een bericht. Van belang als je niet thuis bent, maar altijd leuk om te zien dat de NAS weer tot leven komt en waarom. Als de 212 niet meer gebruikt wordt, had ik er niets van gemerkt dat de stroom uitgeschakeld was. Behalve dan die knipperende wekker  :lol:
  • Mijn Synology: DS1817+
  • HDD's: 8x WD40EFRX
DS1817+ (actief)
DS212+ (actief)
DS107+ (staat nog steeds aan)

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 180
  • -Ontvangen: 2680
  • Berichten: 16.581
Re: DSxxx is onjuist uitgeschakeld - kan het email bericht vertraagt worden?
« Reactie #5 Gepost op: 22 december 2020, 15:24:31 »
Ik gebruik de hartbeat van de Synology DDNS server. Als de nas een paar minuten niet meer gezien wordt, dan stuurt Synology een mailtje "connection lost". En als hij weer online is krijg ik hierover ook een mailtje. (Dit laat ik natuurlijk naar een externe mailadres sturen en niet naar de mailserver op de nas zelf.  ;) ).

Ik weet dan ook dat de nas even 'afwezig' was. Dat kan dan de nas zelf zijn, of de internetverbinding naar de nas.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline wideko

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 11
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 57
  • Bezige bij
Re: DSxxx is onjuist uitgeschakeld - kan het email bericht vertraagt worden?
« Reactie #6 Gepost op: 22 december 2020, 15:28:13 »
Die hartbeat is bij mij op de router actief. En ja, gisteren ook gemeld met ongeveer een half uur vertraging.
  • Mijn Synology: DS1817+
  • HDD's: 8x WD40EFRX
DS1817+ (actief)
DS212+ (actief)
DS107+ (staat nog steeds aan)

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 180
  • -Ontvangen: 2680
  • Berichten: 16.581
Re: DSxxx is onjuist uitgeschakeld - kan het email bericht vertraagt worden?
« Reactie #7 Gepost op: 22 december 2020, 15:39:11 »
Daar zit inderdaad vertraging in. Ik dacht dat hij iets van 10 minuten offline moet zijn voordat hij ook echt als afwezig gezien wordt. 30 minuten herken ik niet.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac