Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM algemeen => Topic gestart door: Carla op 19 oktober 2014, 11:06:12
-
Goede morgen,
Sinds vrijdag is het laden van de dsm (hoop dat ik het goed schrijft) traag tot gewoon gewoon niet openen.
Dus het adres 192.168.2.3:5000/webman/index
Via de assistent wordt de nas gewoon gevonden. Maar zeg ik verbinden dan opent hij een webpagina en blijft maar zoeken en zoeken.
Heb al een paar keer herstart, stroom eraf gehaald. Afgelopen nacht geheel uitgelaten.
Maar wederom....blijft hij verbinden.... verbinden....
Gisteren kwam ik een keer in het scherm, maar als je dan file station aan klinkt gaat dat weer heel lang verbinden verbinden enz enz.
Via de verkenner kan ik ook niet bij de NAS komen.
Hoe krijg ik dit opgelost. Om weer gewoon bij mijn bestanden te komen.
alvast bedankt!
Carla
-
Probeer dit is:
https://192.168.2.3:5001
Waarschijnlijk geeft je browser dan de melding dat het niet veilig is. Dan moet je aangeven dat je toch door wilt of in chrome aanklikken op Geavanceerd en dan vervolgens dat je door wilt gaan.
-
Ik krijg deze melding( en heb firewall uitgezet):
Kan geen verbinding maken
Firefox kan geen verbinding maken met de server op 192.168.2.3:5001.
Misschien is de website tijdelijk niet beschikbaar of overbelast. Probeer het over enkele ogenblikken opnieuw.
Controleer uw netwerkverbinding als u geen enkele pagina kunt laden.
Verzeker u ervan dat Firefox toegang heeft tot het web als uw computer of netwerk is beveiligd door een firewall of proxyserver.
-
Probeer het eens in Internet Explorer of Chrome. Weet niet hoe het met een onveilig certificaat werkt bij Firefox.
-
Via de assistent wordt de nas gewoon gevonden.
In Assistant , wat staat er onder Status ?
-
In chrome en internet explorer doet hij niets.
Chrome geeft Foutcode: ERR_CONNECTION_REFUSED/deze webpagina is niet beschikbaar.
IE doet ook niets.
Status in de assistent is GEREED
-
Doe eens de volgende reset op je NAS:
2. Het wachtwoord van de administrator en de netwerkinstellingen opnieuw instellen (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/tutorials/493#t2)
-
Oke,
Raak ik hierbij niets kwijt aan bestanden?
-
Het enige wat die reset doet:
Na het opnieuw instellen van uw Synology NAS ziet uw systeemconfiguratie er als volgt uit:
Het admin-wachtwoord zal leeg zijn.
De guest-account zal uitgeschakeld zijn.
DHCP zal ingeschakeld zijn op IP, DNS, Gateway en andere netwerkinterfaces.
JumboFrames zal uitgeschakeld zijn, en MTU zal ingesteld zijn op 1500.
Beheerpoort zal opnieuw ingesteld worden op 5000/5001.
De standaardinstellingen van PPPoE zullen worden teruggezet.
IP automatisch blokkeren zal uitgeschakeld zijn. De geblokkeerde IP-adressen zullen niet worden gewist.
Link Aggregation zal uitgeschakeld zijn.
Firewallregels zullen uitgeschakeld zijn. De regels zullen niet worden gewist.
Dus, je raakt je gebruikers bestanden niet kwijt.
Zelf ook een aantal keren getest en door andere leden uitgevoerd met succes zonder data verlies.
-
Done, maar na 4 sec indrukken gebeurde er niets, pas toen ik losliet na een paar seconden piep.
Assistent zegt ready.
IP adres geeft hij aan 192.168.2.31 ipv 3 op het einde
Dubbelklik en dan start het langzame laden weer.
Uiteindelijk zonder ww daar.
Klik ik op configuratiescherm om daar ww te wijzigen...en dat is nu aan het laaaaden....snik
-
Doet hij dit ook op een andere computer/tablet/mobiel?
-
En probeer eens een andere Netwerk kabel en/of een andere poort op de Switch/Router.
-
Hoeveel oplag ruimte heb je nog vrij? Wanneer u schijven bijna vol zijn geeft dat ook bovenstaande problemen.
-
Hoi Allen,
Dank voor jullie hulp en meedenken.
Gisterenavond nog de server herstart.
Vanavond een ander netwerksnoer gepakt en een andere poort op de kpn experiabox genomen.
Openen van de site gaat langzaam maar met min of 2 a 3 ben ik er
Maar als ik dan kies voor filestation gaat hij alleen maar laden.
Inmiddels al 20 min, maar hij opent nog niets.
Na 5 min opnieuw geklikt, maar ook niet geladen nog.
Via mijn tablet via videostation (ip even aangepast van 3 naar 31 op het einde) en filestation.
Geen verbinding te krijgen.
Via tablet via chrome...staat nu al een tijdje te laden.
Ondertussen diverse poorten geprikt in de experiabox, maar hetzelfde resultaat.
Soms geeft de assistent ook geen server gevonden
https://www.dropbox.com/s/qvoz5s8aa1vbee4/NASCR.docx?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/qvoz5s8aa1vbee4/NASCR.docx?dl=0)
https://www.dropbox.com/s/zdrsjv0kk6yfs30/syno%20assistent.docx?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/zdrsjv0kk6yfs30/syno%20assistent.docx?dl=0)
Even de assistent op de server geplakt.
Ik kan niet zien hoeveel ruimte ik nog heb nu.
Volgens mij nog genoeg.
Carla
-
Ga nu richting hardware denken (de NAS zelf of HD).
ALS je nog ergens een HD hebt liggen klein of groot, maakt niet uit, die je mag overschrijven.
Hang die dan aan je PC of externe behuizing (USB eSATA) of, in je PC (PC eerst uit).
Ga in Windows naar Disk Management en verwijder de partitie(s) op die HD.
Zet die HD in je DS en installeer DSM (download de laatste versie hier (http://global.download.synology.com/download/DSM/5.0/4493/DSM_DS112+_4493.pat), die draai je nu ook)
Kijk daarna of het nog steeds traag is.
-
Mocht je erin kunnen komen. Kijk even voor een smart status van de harde schijven. Kun je eventueel de cijfers in een screenshot posten van alle schijven?
Dit kun je vinden via: Opslagbeheer->HDD en dan integriteitsinfo.
-
Helaas die heb ik niet. :'(
Gaat goed dit jaar.
Vorig jaar april dure mediaspeler gekocht...afgelopen april kapot.
En vorig jaar april deze nas server...
Ik zie op de site dat hij wel 2 jaar garantie heeft bij coolblue.
Dus als er geen andere opties zijn....
Gok dat ik dan ook alles kwijt ben. Foto's, films, muziek?
Carla
-
Zoals gezegt, kijk even naar de integriteitsinfo van je schijven. Post ze eventueel hier zodat we kunnen kijken of er iets op het eerste oog mis is met de harde schijven.
-
Ga ik nu naar kijken, zag je posting pas na mijn posting.
Hij is aan het laden om op de nas te komen
-
Oke. Daarnaast kun je de schijven in dezelfde volgorde terugprikken wanneer je een nieuwe of gerepareerd model hebt ontvangen van Synology. Dan kun je ze migreren naar de nieuwe/gerepareerde nas en ben je niks kwijt. Maar kijk eerst even of de schijven nog wel goed zijn.
Edit: Ik zie net dat je een ds112 hebt en dus 1 schijf. Het kan goed zijn dat de schijf stervende is. Backup voor de zekerheid de belangrijke bestanden.
-
Een volgende optie is nog herinstallatie van de firmware na een dubbele reset. Dan moet je wel je instellingen opnieuw doen maar je data is er nog gewoon.
Je kunt de schijf ook nog in een PC stoppen en testen met het testprogramma van de leverancier. Dan weet je of de schijf of de NAS defect is.
-
Ik was net bijna bij de hdd info en toen verbrak de verbinding.
Ben met vol goede moed verbinding aan het trachten te maken.
-
Hij laat niets zien, het grijze kan ik niet aanklikken.
https://www.dropbox.com/s/rwdi7zl1y7b3jvy/hdd.docx?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/rwdi7zl1y7b3jvy/hdd.docx?dl=0)
Telkens vliegt ook de verbinding met het netwerk eruit.
-
Overigens ben ik maar een huis-tuin-keuken gebruiker.
En niet heel technisch...
Als ik er niet uitkom...forum en google.
-
Dit heb ik nog niet eerder gezien. Maar het probleem lijkt mij dus de harde schijf. Normaliter hoort daar de schijven te staan die erin zitten.
Kijk anders even in de diskstation of er stof in zit en blaas hem even uit. Haal je hdd eruit en stop hem erop nieuw in nadat je de sata slot even schoon geblazen hebt. Hierna nog hetzelfde probleem? Dan zou ik proberen de bestanden eraf te halen en eventueel een test te doen aan een computer of daarna gelijk op te sturen naar Seagate.
-
Het enige wat je nu nog kunt proberen is om de schijf in een PC te testen met testsoftware. Dan kun je ook de SMART data uitlezen.
-
Zo aan het plaatje te zien is het scherm nog niet geheel opgebouwd met de juiste informatie waarschijnlijk omdat het niet vooruit te branden is.
Dus je kunt nog niet zeggen dat het een HD probleem is want er is geen info te zien.
[attachimg=1]
-
Ik vrees dat ik niet zo technisch en handig ben om de schijf in mijn laptop te proppen...
Wat ik al zei, ik ben een huis tuin en keuken gebruiker.
Werkte voorheen met losse harde schijven en een android spelertje.
Partner (inmiddels ex) met apple en apple tv.
Diverse bestanden wie had welke film.
Dus vorig jaar voor xtreamer ultra en nas server gekozen.
Die speelde alle bestanden
Na scheiding heb ik hem "meegekregen" omdat het mijn ding is en ik alles instelde, installeerde, uitzocht enz.
En hij alleen films keek die automatisch opgenomen waren.
Maar ja zo technisch ben ik niet om een schijf te testen.
Ik zal nog even pogen die schijf eruit te halen en dan stop ik voor vanavond.
Ben al weer een aantal uurtjes bezig sinds zaterdag.
Dank voor jullie geduld in iedergeval
Carla
-
Birdy,
Hij laadt verder niet. Het blijft stil als hij daar is.
En dan ineens komt de melding dat de netwerkverbinding eruit is.
Carla
-
@Birdy: Dat hij geen info vind kan goed zijn doordat hij de hdd niet goed kan benaderen. Juist die 3 info's die hij mist hebben met de HDD te maken.
-
Zoals ik eerder aangaf: Het zou nog een probleem kunnen zijn met de swap partitie, waardoor DSM te weinig geheugen heeft.
Daarom zou ik nog proberen om DSM opnieuw te installeren via de dubbele reset.
-
@Carla
Heb je een PM gestuurd.
-
Ik heb inmiddels de server opengeschroeft.
Schijf eruitgehaald. Er zat eigenlijk alleen een klein beetje stof op de ventilator.
Dus die heb ik schoongemaakt.
Schijf weer teruggezet en dicht geschroeft.
Uitkomst nog steeds traag.
Optie van dubbele reset zou nog kunnen.
Maar dat is dan voor morgen.
En anders terug naar Coolblue ...garantiewerk voor nas en schijf .
Lees net dat schijf ook 2 jaar garantie heeft.
Films en muziek overleef ik wel.
Waren toch te veel films en die muziek gebruikte ik niet.
Foto's , een groot deel heb ik denk ik wel op dropbox/harde schijf en anders moet het zo zijn.
Carla
-
Inmiddels de opslag zichtbaar gekregen in de pilot
Volume 1 : normaal
Gebruikt: 602,49 gb
beschikbaar : 2143,75 gb
Zoals je ziet nog heel veel ruimte.
-
Nou.....je schijf is in ieder geval goed. ;)
Dan heb je OF een netwerk probleem OF de DS (hardware) heeft een probleem.
Vandaar dat ik even een ander HD opteerde maar goed, die heb je dan niet.
Dan zou ik de HD verwijderen en dan maar teruggaan naar Coolblue OF kijken of je een HD kunt lenen om te testen zoals eerder aangegeven.
-
De ruimte die je daar ziet is alleen voor data. De swappartitie en de systeempartitie zijn voor jou onzichtbare volumes op de schijf en die kunnen wel vol zitten.
Lukt het om via DSM de telnet optie aan te zetten? Mogelijk kun je via een telnet sessie zien wat er precies aan de hand is.
Als dit allemaal te moeilijk voor je is zou ik er toch voor kiezen om de dubbele reset uit te voeren, vooral omdat je schijf nog goed lijkt ( ik weet het, herhaal mezelf :) ).
Let op: NIET de reset via DSM zelf uitvoeren, maar met behulp van de resetknop.
-
Dat het volume als normaal staat wil niet altijd wat zeggen. Kun je misschien nog de integriteitsinfo posten mocht je daar bij kunnen nu?
-
@JSSL lukt niet, hij laadt niet meer dan net. Dat blijft grijs.
Soms lukt het zelfs niet om contact te krijgen via de assistent.
Morgen maar een dubbele reset uitproberen.
Er zal vast een handleiding zijn hoe alles er weer op te krijgen.
Nu ga ik stoppen. Kan geen webman meer zien na 4 uur zoeken/starten/snoertjes enz.
Dank voor jullie hulp nogmaals.
Carla
-
https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/tutorials/493
Punt 3
-
Het wordt een retourje Coolblue vrees ik.
Reset gedaan. Kreeg ik via assistent installatieprogramma.
Onderbrak hij doordat hij de connectie verbrak.
Weer assistent, toen ging hij verder, dsm geinstalleerd.
Alles vinkte hij af, bij schijven formateren kwam een tekentje verboden (?) te staan.
En bij het laatste onderdeel bleef hij hangen denk je dat je er bijna bent....dat hij alles doorstaan heeft...
https://www.dropbox.com/s/98tkm2tsv1vzhrg/Doc2.docx?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/98tkm2tsv1vzhrg/Doc2.docx?dl=0)
Hierna nog een keer geprobeerd met dezelfde uitkomst.
Assistent vind hem wel. Maar verbinden lukt niet meer. Blijft laden om bij het inlogscherm te komen.
Gok dat het dus aan de server ligt en niet aan de schijf gezien de verbinding die er telkens uitgaat.
Maar dat mag coolblue uitzoeken.
2 jaar garantie op server en schijf.
Iedereen hartelijk dank voor jullie hulp en meedenken.
Carla
-
Graag gedaan en succes met Coolblue.
Laat je het nog even weten ?
-
Doe ik!
Zal wel proces van een paar weken worden.
Ik weet niet hoe snel synology is.
-
Nou het ging best snel.
Zaterdag opgestuurd en vandaag kreeg ik een berichtje dat hij weer onderweg naar mij is.
Het lag aan de harde schijf. Bad sectors.
Dus er zit nu een nieuwe harde schijf in. Zat binnen de garantie nog.
Wel alle opslag kwijt. Maar dat zij zo.
Films gaan we gewoon opnieuw starten.
Muziek...gebruikte ik eigenlijk niet ivm spotify.
En de foto's moet ik her en der vandaan plukken en zal soms wat kwijt zijn.
Foto's dan voortaan maar op 2 plaatsen bewaren.
Mijn oude draagbare schijf maar herinrichten.
Komende tijd weer wat te doen ;-)
-
Dus toch HD, zonde dat je nu wel alles kwijt bent, backups dus vanaf nu ;)
-
Zo'n vermoeden had ik al. Meestal dit soort gekke reacties hebben te maken met een manke HDD. Coolblue heeft altijd een goede service naar mijn ervaring. Mooi dat het zo opgelost is en inderdaad zoals Birdy al aangeeft, vergeet de back-up niet! Succes met je nieuwe schijven!