Synology-Forum.nl

Firmware => Synology DSM algemeen => Topic gestart door: marchelloh op 30 augustus 2014, 12:21:22

Titel: DS214play nieuw gekocht - foutmelding 'controleer netwerkinstellingen'
Bericht door: marchelloh op 30 augustus 2014, 12:21:22
Hallo,

ik ben sinds vanochtend de trotse eigenaar van een DS214play met 2 maal 4TB WD red schijven. Vanochtend de schijven in de DS geplaatst, de DS aan mijn Ziggo modem gehangen (EPC 3925) en geprobeerd de boel aan de praat te krijgen. Ik ben niet ver gekomen.

Op mijn Windows 7 PC (met vaste netwerkverbinding) de NAS opgezocht via http://find.synology.com. De NAS wordt dan gevonden. Vervolgens geprobeerd verbinding te maken met de NAS en dan komt de foutmelding 'Verbinding is mislukt. Controleer uw netwerkinstellingen'.

Op dit forum naar een oplossing gezocht. Het volgende gepoogd:
Virusscanner en firewall in Win 7 uitgezet. Geen resultaat.
De DS214play rechtstreeks aan de PC gehangen via UTP en de PC via wifi op het internet aangesloten. Geen resultaat.

Wat nu?

Alvast dank voor jullie hulp!
Titel: Re: DS214play nieuw gekocht - foutmelding 'controleer netwerkinstellingen'
Bericht door: Tien op 30 augustus 2014, 12:27:08
Die http://find.synology.com heeft bij mij echt nog nooit gewerkt.
Hoe branden de lampjes op je NAS?
Je kan ook even via de site van Synology de assistant downloaden, die doet het een stuk beter.
Titel: Re: DS214play nieuw gekocht - foutmelding 'controleer netwerkinstellingen'
Bericht door: Briolet op 30 augustus 2014, 13:06:29
Die http://find.synology.com heeft bij mij echt nog nooit gewerkt.

Hier krijg ik ook altijd de melding de melding: "Geen dskstation gevonden in LAN". En dat terwijl er bij mij helemaal geen problemen met het intern of extern benaderen van de nas zijn.
Ik denk dat er syntax errors in hun code staat omdat ik de foutcode:"[Warning] Viewport argument value "1.0;" for key "initial-scale" was truncated to its numeric prefix. Note that ';' is not a separator in viewport values. The list should be comma-separated. (find.synology.com, line 7)" krijg.

Ik zou ook gewoon de assistent gebruiken die op de CD staat of via de website (http://www.synology.com/nl-nl/support/download) gehaald kan worden.

Of kijk in de DHCP lijst van de router op welk IP de nas zit en type dat IP in, in de browser.
Titel: Re: DS214play nieuw gekocht - foutmelding 'controleer netwerkinstellingen'
Bericht door: marchelloh op 30 augustus 2014, 13:13:43
Dank voor de snelle reacties.

De lampjes branden alsvolgt:
LAN, Disk 1 en Disk 2 zijn groen en knipperen niet
Status is oranje en knipper.

Ook de Synology assistant werkt niet, het programma zegt dat er geen DSplay gevonden is. Find.synology vind 'm wel maar krijgt daarna netwerk foutmeldingen.

Er is geen CD meegeleverd met de DS214play.

In de bijlage 3 screenshots die wellicht helpen!
Titel: Re: DS214play nieuw gekocht - foutmelding 'controleer netwerkinstellingen'
Bericht door: Tien op 30 augustus 2014, 14:26:09
Assistant moet je downloaden
Titel: Re: DS214play nieuw gekocht - foutmelding 'controleer netwerkinstellingen'
Bericht door: marchelloh op 30 augustus 2014, 14:28:32
Ja, gedownload, geinstalleerd en vervolgens laten draaien. Dat geeft het resultaat van het derde screenshot in de bijlage van mijn vorige post.
Titel: Re: DS214play nieuw gekocht - foutmelding 'controleer netwerkinstellingen'
Bericht door: Birdy op 30 augustus 2014, 14:52:40
Mijn ervaring met Synology assistant is dat deze niet in 1x de DS kan vinden dus, een paar keer op zoeken klikken wil wel eens helpen.
Titel: Re: DS214play nieuw gekocht - foutmelding 'controleer netwerkinstellingen'
Bericht door: marchelloh op 30 augustus 2014, 15:09:39
Ook dat werpt niet veel vruchten af. Wellicht zegt dit nog iets: als ik inlog op mijn modem (EPC 3925 Cisco - van Ziggo), dan is het apparaat wel te zien (hij staat in de lijst als diskstation).
Titel: Re: DS214play nieuw gekocht - foutmelding 'controleer netwerkinstellingen'
Bericht door: Ben(V) op 30 augustus 2014, 15:11:18
Ik denk toch dat je windows firewall de zaak tegen houd.

Als ik even naar je laatste screenshot kijk is er iets raars aan de hand.
Een DS214play heeft helemaal geen twee ethernet poorten terwijl ik er daar toch twee zie staan.

Edit @Birdy. Plaatje kwam binnen toen ik aan het schrijven was.
Titel: Re: DS214play nieuw gekocht - foutmelding 'controleer netwerkinstellingen'
Bericht door: Birdy op 30 augustus 2014, 15:13:51
Volgens mij is het plaatje toch duidelijk ?
Titel: Re: DS214play nieuw gekocht - foutmelding 'controleer netwerkinstellingen'
Bericht door: marchelloh op 30 augustus 2014, 15:22:06
Ik heb 4 ethernetpoorten op het modem.

Op 1 poort zit mijn PC (192.168.178.11). De PC is bedraad verbonden via TP link / wifi extender en mijn electriciteitsnetwerk naar het modem.

De tweede poort is de DS214play (diskstation)

Op de andere twee poorten zijn mijn PlayStation 3 en mijn Ziggo TV kastje aangesloten. Ik denk dat deze twee geen naam hebben meegekregen, ook omdat ze nu uit staan.

Voor de zekerheid nog een ipconfig gedraaid, zie bijlage.

Ik ben een absolute nitwit op netwerk gebied, dus alle hulp is welkom!
Titel: Re: DS214play nieuw gekocht - foutmelding 'controleer netwerkinstellingen'
Bericht door: Birdy op 30 augustus 2014, 15:22:40
Probeer:

1 - je DS met een andere UTP kabel, waarvan je zeker weet dat die goed is, aan te sluiten.
als dat ook niet lukt dan:
2 - met dezelfde kabel als .1 op een andere poort waarvan je ook zeker weet dat die werkt.
Titel: Re: DS214play nieuw gekocht - foutmelding 'controleer netwerkinstellingen'
Bericht door: Ben(V) op 30 augustus 2014, 15:28:08
Ik vermoed dat het die wifi extender is waardoor de synology assistance je NAS niet vind.
Zoals al gezegd heeft hij zelfs in een bedraad netwerk wel eens problemen je NAS direkt te vinden.

Even tijdelijk een kabel van je PC naar de router leggen, of je NAS even met een kabel aan je PC aansluiten.
Titel: Re: DS214play nieuw gekocht - foutmelding 'controleer netwerkinstellingen'
Bericht door: marchelloh op 30 augustus 2014, 15:31:19
Ik heb mijn PS3 en Ziggo kastje losgekoppeld en modem gereset, maar dat lost niets op.

Ik ga later vandaag mijn PC naar beneden sjouwen en rechtstreeks op het modem aansluiten zonder TP link/wifi-extender. En ook andere kabeltjes gebruiken. Ik laat weten of dat het oplost!
Titel: Re: DS214play nieuw gekocht - foutmelding 'controleer netwerkinstellingen'
Bericht door: Briolet op 30 augustus 2014, 15:31:56
Maar die assistent heb je toch helemaal niet meer nodig als je via de router het IP al hebt gevonden?
Titel: Re: DS214play nieuw gekocht - foutmelding 'controleer netwerkinstellingen'
Bericht door: Birdy op 30 augustus 2014, 15:34:24
Citaat
Even tijdelijk een kabel van je PC naar de router leggen
Inerdaad, ook zeker dat doen/proberen.

Citaat
of je NAS even met een kabel aan je PC aansluiten.
Dat heeft TS al geprobeerd en werkt niet, klopt natuurlijk omdat de NAS geen vast IP heeft en kan hebben omdat de NAS alleen via DHCP kan werken, op dit moment (staat immers nog geen DSM op).
Titel: Re: DS214play nieuw gekocht - foutmelding 'controleer netwerkinstellingen'
Bericht door: Birdy op 30 augustus 2014, 15:35:06
Maar die assistent heb je toch helemaal niet meer nodig als je via de router het IP al hebt gevonden?
TS moet DSM nog installeren dan heb je assistent toch nog wel nodig ?
Titel: Re: DS214play nieuw gekocht - foutmelding 'controleer netwerkinstellingen'
Bericht door: Briolet op 30 augustus 2014, 15:43:02
 :oops: Het is al weer 3 jaar geleden dat ik de nas ingericht heb, maar je hebt gelijk dat je op een kale nas nog niet gewoon kunt inloggen zonder de assistent.  :oops:

Ik was op het verkeerde been gezet door de DSM handleiding die direct begint met het beschrijven van het inloggen. Ik zie nu dat ze de installatie van DSM in de handleiding overslaan en ervan uit gaan dat dit al gebeurd is. (Er staat alleen een link naar de website)
Titel: Re: DS214play nieuw gekocht - foutmelding 'controleer netwerkinstellingen'
Bericht door: marchelloh op 30 augustus 2014, 15:48:54
Dus: pc rechtstreeks op modem met utp aansluiten, zonder tussenkomst van tplink/electriciteitsnet? En andere kabels testen?

Titel: Re: DS214play nieuw gekocht - foutmelding 'controleer netwerkinstellingen'
Bericht door: Birdy op 30 augustus 2014, 15:53:57
Yep ;)
Titel: Re: DS214play nieuw gekocht - foutmelding 'controleer netwerkinstellingen'
Bericht door: Ben(V) op 30 augustus 2014, 17:39:06
Citaat
of je NAS even met een kabel aan je PC aansluiten.
Dat heeft TS al geprobeerd en werkt niet, klopt natuurlijk omdat de NAS geen vast IP heeft en kan hebben omdat de NAS alleen via DHCP kan werken, op dit moment (staat immers nog geen DSM op).

NAS aanzetten met kabel aan router, daarna kabel omprikken naar PC.
Hij heeft dan al een IPadres van de router gekregen en raakt die als hij aan blijft staan echt niet kwijt.

Als alternatief kun je een dhcp server op je PC gebruiken zoals:
http://www.dhcpserver.de/dhcpsrv.htm
Titel: Re: DS214play nieuw gekocht - foutmelding 'controleer netwerkinstellingen'
Bericht door: Birdy op 30 augustus 2014, 18:00:25
Dat klinkt logisch, maar waarom vermeld je dat er niet gelijk bij, het is toch geen puzzel/raadsel Forum ?  ;)   
Titel: Re: DS214play nieuw gekocht - foutmelding 'controleer netwerkinstellingen'
Bericht door: Ben(V) op 30 augustus 2014, 18:14:55
Ik weet niet of dat ook voor een Synology zonder DSM geld, maar een linux systeem dat op DHCP staat ingesteld en geen DHCP server kan vinden houd dan zijn laatst gebruikte ip adres.
Aangezien ik een plaatje zag waarop de NAS een ipadres had, ging ik daar vanuit.

Uiteraard niet correct, want de minimal boot die in de DSM hardware zit zal dat vast niet ondersteunen.
Sorry voor mijn onduidelijkheid.
Titel: Re: DS214play nieuw gekocht - foutmelding 'controleer netwerkinstellingen'
Bericht door: marchelloh op 30 augustus 2014, 18:52:29
YES. Gelukt.

Het was een combi van de TP-Link en de firewall / virusscanner. Alleen de PC rechtstreeks inprikken op de router was niet voldoende. Daarna ook AVG en windows firewall uitgezet, toen werkte het! (ik had AVG en firewall al eerder uitgezet, maar toen zat de PC nog aan de wifiextender vast - en dat werkte niet).

De DS214play wordt nu geinstalleerd!

Voor zover: dank voor alle hulp! :)
Titel: Re: DS214play nieuw gekocht - foutmelding 'controleer netwerkinstellingen'
Bericht door: Briolet op 30 augustus 2014, 18:54:59
De DS214play wordt nu geinstalleerd!

Success gewenst. Installatie kan wel 1 à 2 uur duren als ik het me goed herinner. En nu maar hopen dat de TP-Link bij gewoon gebruik niet te veel problemen geeft.
Titel: Re: DS214play nieuw gekocht - foutmelding 'controleer netwerkinstellingen'
Bericht door: marchelloh op 30 augustus 2014, 19:02:05
Dank je. Ik hoop inderdaad dat dat geen issue wordt. Zou me wel verbazen, want ik gebruikte mijn PC al min of meer als NAS (ik keek films via smart TV en playstation 3 vanaf mijn HD). Maar ja, je weet het nooit!
Titel: Re: DS214play nieuw gekocht - foutmelding 'controleer netwerkinstellingen'
Bericht door: Birdy op 30 augustus 2014, 19:59:41
Toppie ,  have fun  ;D