Synology-Forum.nl

Firmware => Synology DSM algemeen => Topic gestart door: Christof92 op 23 januari 2017, 21:45:17

Titel: DS213j: defect moederbord?
Bericht door: Christof92 op 23 januari 2017, 21:45:17
Vorige week lukte het me opeens niet meer contact te maken met mijn DS213j. Toen ik ging kijken wat er aan de hand was, zag ik dat de power-LED blauw knipperde en beide HDD-LEDs oranje waren. Volgens instructies op de Synology-website heb ik de schijven verwijderd en geprobeerd de NAS nu op te starten. Echter blijven de HDD-LEDs oranje en de power-LED blauw knipperen. Ik heb dus het vermoeden dat het moederbord defect is. Heeft iemand hier ervaring mee? Tot dusver heb ik geen reactie gehad van Synology support.
De schijven waren opgesteld in RAID1. Is het mogelijk om de data die op de schijven staat terug te krijgen?
Titel: Re: DS213j: defect moederbord?
Bericht door: Birdy op 23 januari 2017, 21:52:16
Dubbel check: Dus, deze test (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General/Why_am_I_unable_to_install_my_Synology_NAS_and_why_is_my_power_LED_is_flashing_constantly) gedaan en het resultaat was dus NIET:
Citaat
Hoort u binnen een minuut een luide pieptoon en wordt de power-LED blauw
?
Titel: Re: DS213j: defect moederbord?
Bericht door: Christof92 op 23 januari 2017, 21:59:29
De NAS geeft inderdaad geen piep. Ook niet na een halfuur wachten. Zodra ik de power-knop indruk, gaat de power-LED knipperen en de HDD-LEDs op oranje. Dit blijft zo.
Titel: Re: DS213j: defect moederbord?
Bericht door: Birdy op 23 januari 2017, 22:14:44
Citaat
De schijven waren opgesteld in RAID1. Is het mogelijk om de data die op de schijven staat terug te krijgen?
Ben je niet van plan om een andere NAS te kopen ?
Als je dat wel doet (2 Bay of groter) dan kun je migreren.

Maar, in feite, zou je ook een backup moeten hebben en die heb je niet, begrijp ik.

Maar goed, ja, er zijn mogelijkheden om je data van 1 HD te halen, die andere HD is natuurlijk niet nodig omdat daar hetzelfde op staat (RAID1).

Je zou hiervoor b.v. Paragon ExtFS for Windows (http://www.paragon-software.com/home/extfs-windows/) kunnen gebruiken of:
Ext4Explore (http://sourceforge.net/projects/ext4explore/)

De HD dus in een USB Bay of Dock aan je PC hangen.
Titel: Re: DS213j: defect moederbord?
Bericht door: Christof92 op 23 januari 2017, 22:19:53
Mocht de conclusie inderdaad zijn dat de NAS dood is (?), dan ga ik inderdaad een nieuwe aanschaffen. En dus ook een backup-systeem. Is het wel mogelijk een nieuwer systeem voor die migratie te gebruiken (ds216j)? Dank voor de moeite/hulp!
Titel: Re: DS213j: defect moederbord?
Bericht door: Birdy op 23 januari 2017, 22:27:52
Ja, dat is mogelijk.
Titel: Re: DS213j: defect moederbord?
Bericht door: Briolet op 23 januari 2017, 22:30:17
Migreren naar een nieuwe nas gaat eigenlijk probleemloos als die evenveel of meer bays heeft. Zeker als er al DSM 6 op staat.
Titel: Re: DS213j: defect moederbord?
Bericht door: Birdy op 23 januari 2017, 22:34:05
Hier lees je (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General/How_to_migrate_between_Synology_NAS_DSM_5_0_and_later) hoe het migreren in z'n werk gaat.
Titel: Re: DS213j: defect moederbord?
Bericht door: webers70 op 02 maart 2017, 17:53:11
Heb hetzelfde probleem met mijn DS213+.
Geen geluid bij het opstarten, maar alleen knipperende blauwe led en oranje HDD leds. Verder ook geen verbinding mogelijk met synology assistant, systeem wordt niet herkent.
He jij er nog een oplossing voor gevonden?
Titel: Re: DS213j: defect moederbord?
Bericht door: Birdy op 02 maart 2017, 17:56:35
Moederbord test gedaan?
Titel: Re: DS213j: defect moederbord?
Bericht door: webers70 op 05 maart 2017, 09:38:13
Ja heb ik gedaan, geen enkel geluid of reactie.
Titel: Re: DS213j: defect moederbord?
Bericht door: Birdy op 05 maart 2017, 11:14:23
Dan is het moederbord defect.