Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM algemeen => Topic gestart door: Ben1966 op 16 september 2015, 15:29:08
-
Onze 5TB disk zit vol op de DS412+
via de webbrowser naar onze nas <ip>:5000 time out of pagina kan niet geladen worden.
Nu hebben we Telnet in het begin gelukkig aangezet en kunnen dan wel via telnet erop.
Helaas lukt het ons niet om enkele bestanden te verwijderen van volume1
Wanneer we naar de volume1 root gaan en een dir command geven, blijft de boel hangen, opnieuw sessie maken en weer inloggen.
We loggen dus in met admin en wachtwoord (ook al met root en wachtwoord geprobeerd)
hier geven we het command dir en gaan die directory uit met cd ..
Vervolgens zijn we op de root beland en kunnen we weer een dir geven en zien dan de volume1 disk
Gaan we met cd volume1 erin dan kunnen we dir intypen maar gebeurt niks meer.
Is er een manier om een volle disk te redden van deze ondergang?
ps
Tijdens onze vakantie heeft de webcam aangestaan naar vermoeden (webcam is enige wat automatisch bestanden upload) de disk doen vollopen.
overigens knap dat het mogelijk is om de disk zo vol te krijgen dat er geen byte meer over is :o
Bijlage toegevoegd met screendump waar de dir blijft staan, ook na 3 dagen nog hetzelfde helaas
-
Weet je niet toevallig uit je hoofd een folder of een bestand (+lokatie) die je weg kunt gooien.
Je hebt maar een klein beetje ruimte nodig om weer een dir te kunnen doen.
-
Ja zover ik het weet heb ik in volume1 een BACKUP dir staan en in die folder een DATA folder en daarin een BAK folder die wel weg kan.
Exacte naam van een bestand weet ik zo even niet, enkele heb ik wel met .bak extensie, maar die staan op andere lokaties in de BACKUP directory.
(Alles was gemount als netwerk share schijf, die is ook onbereikbaar)
Ik weet dat ik command rm moet gebruiken maar geen idee hoe dat op een hele folder toe te passen?
Heb wel via voorbeeld de log files uit de dir \var weg gegooid, stille hoop dat dit het probleem was.
-
Ik weet dat ik command rm moet gebruiken maar geen idee hoe dat op een hele folder toe te passen?
rm -rf <path>/<folder>
r = Recurse
f = Never prompt
Wel oppassen geblazen dus 8)
of op de veilige manier:
rm -ri <path>/<folder>
i = Always prompt before removing
-
oke, dat is dus het zelfde als een file verwijderen maar dan geef je de directory folder op en met de -r optie kan je de folder verwijderen.
Weet ik dat ook weer, bedankt.
wat ik gedaan heb;
inloggen met putty en volgens root login (Admin heeft misschien minder rechten)
Hierna cd ..
en sta nu in de root
vervolgens type ik:
rm -ri volume1/backup/DATA/BAK
En dan blijft ie weer hangen
Hierna opnieuw inloggen en vanaf de root dan eens rm -rf volume1/backup/DATA/BAK maar daar blijft ie ook op hangen.
Maak ik een folder aan op de root als MyTEMP en daarin een test folder, dan werkt dat perfect met rm -ri MyTEMP/test
iemand nog een idee?
-
Geen idee, maar misschien heb je hier iets aan.
http://serverfault.com/questions/315181/df-says-disk-is-full-but-it-is-not
Waarom je in de root wel ruimte hebt komt doordat er drie partities op je systeem staan.
De eerste staat DSM op (en is de root), de tweede is een swap partitie en de derde zit je volume op.
Die laatste is dus blijkbaar vol.
-
Kennelijk heeft PuTTY (CLI) ruimte nodig op volume1 om commando's (rm -ir) uit te voeren op volume1, denk aan tmp files echter ik zou dan een foutmelding verwachten.
Probeer het eens met WinSCP. (http://www.synology-forum.nl/algemeen/nas-benaderen-met-ssh-winscp-putty/)
-
Als het met WinSCP ook niet lukt zou ik in putty reboot geven en direct na de opstart-piep die map proberen te verwijderen.
En als dat niet gaat een enkele reset.
-
Geen idee, maar misschien heb je hier iets aan.
http://serverfault.com/questions/315181/df-says-disk-is-full-but-it-is-not
heb dit gelezen, maar weet even geen raad ermee.
Probeer het eens met WinSCP. (http://www.synology-forum.nl/algemeen/nas-benaderen-met-ssh-winscp-putty/)
Winscp geeft zelfde probleem wanneer ik in die volume1 directory wil komen, krijg dan een rondje wat blijft draaien.
-
Als het met WinSCP ook niet lukt zou ik in putty reboot geven en direct na de opstart-piep die map proberen te verwijderen.
En als dat niet gaat een enkele reset.
Zojuist dan reboot ingegeven maar zien niet dat hij offline gaat (sessie blijft gewoon open en staat te wachten op iets vermoed ik)
Rebooten zal ik dan beste op locatie kunnen doen, hij staat namelijk bij mijn ouders in de kelder.
Zal dit morgen pas kunnen doen.
Hopelijk dat ik op die manier dan erbij kom.
-
Na een reboot in putty sluit het scherm niet.
Sluit putty en probeer opnieuw in te loggen.
-
putty en winscp sessie beide afgesloten en kan inloggen maar zien geen verandering.
Heb nu weer een reboot gegeven en Winscp sessie blijft actief (verbreek ik mijn vpn verbinding, dan krijg ik melding).
Krijg met commando top wel hoop pid's te zien van CloudStation..
Herstart misschien daardoor niet?
-
Ik keek nog eens goed naar je 2e printscreen gekeken maar e.a. klopt hier niet:
/dev/root.old ? mounted on /initrd ?
/dev/md0 ? mounted on / ?
En verder mis ik wat mountpoints.
Lijkt wel of je gehackt bent. :S Of hoort dit zo te zijn op een DS412+ ?
[attachimg=1]
Nu heb ik geen DS412+ maar volgens mij maakt dat niet uit als ik kijk op m'n test DS111 (DSM5):
[attachimg=2]
-
Dat ziet er idd anders uit dan die van mij..
kan er alleen via vpn met certificaat erbij en zover ik weet heb ik geen virus (gebruik zelf braaf de ESET oplossing).
Kan zijn omdat de reboot blijft hangen en misschien daarom al wat weg haalt zoals die mount point?
-
Pffffffff, kan zijn, maar heb dit nog nooit gezien. ::)
-
Beetje zitten Googlen maar het lijkt erop of je DS in een shutdown of (re)boot hangt.
Ook zie ik een nogal hoge Average load zonder te zien in top waarom.
[attachimg=1]
Je zou ook een Ticket kunnen inleggen voordat de boel over de z**k gaat en alles kwijt bent.
Synology Ticket:
https://myds.synology.com/support/support_form.php?lang=nld
Of als je DS is geregistreerd of wilt registreren en dan een ticket:
https://account.synology.com/support/register.php?lang=nld
Of als je wilt bellen:
https://www.synology.com/nl-nl/company/contact_us
Maar goed, ik ga nu hondje uitlaten..... ;D
-
Was hij misschien met een update bezig, want normaal heet de systeem partitie /dev/root en bij jouw heet hij /dev/root.old?
Je kun even kijken of je wat van die cloudsystem processen kunt killen.
-
Beetje zitten Googlen maar het lijkt erop of je DS in een shutdown of (re)boot hangt.
Ook zie ik een nogal hoge Average load zonder te zien in top waarom.
(Link naar bijlage)
Je zou ook een Ticket kunnen inleggen voordat de boel over de z**k gaat en alles kwijt bent.
Denk dat dit hem moet worden, zien alleen geen support voor Nederlands wanneer je gaat bellen, even kijken of ik iemand kan vinden die Engels kan spreken.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Was hij misschien met een update bezig, want normaal heet de systeem partitie /dev/root en bij jouw heet hij /dev/root.old?
Je kun even kijken of je wat van die cloudsystem processen kunt killen.
heb nu 30 tot 40 processen gekild, maar lijkt geen einde aan te komen.
Update doet hij hopelijk niet automatisch, heb zelf niets kunnen doen omdat ik niet kan inloggen en voor ik met vakantie ging ook geen update gedaan.
ook bedankt voor het mee denken.
Heb erbij gestaan om hem uit te drukken, maar ben bang dat ik daarna helemaal niks meer kan doen..
Bedrijf waar ik hem 2 jaar geleden van gekocht hebt, meld ook dat ik beste contact kan opnemen met Synology en dat ze me verder niet kunnen helpen.
Enige wat ik mij nog kan bedenken is om een grotere opslag schijf te plaatsen, dit zal automatische dan de opslagruimte moeten vergroten, maar dan is de vraag of ie dat dan wel doet in deze toestand?
-
Probeer eens in putty:
killall syncd
-
Enige wat ik mij nog kan bedenken is om een grotere opslag schijf te plaatsen, dit zal automatische dan de opslagruimte moeten vergroten, maar dan is de vraag of ie dat dan wel doet in deze toestand?
Helaas, dat gaat niet automatisch, je zal zelf via de DSM interface die opdracht moeten geven.
En, in deze toestand:
/dev/root.old ? mounted on /initrd
/dev/md0 ? mounted on /
gaat je dit, met PuTTY, ook niet lukken.
-
Hier een aanwijzing voor root.old:
http://www.ruwebit.net/article/355
Ik vermoed nu dat het er niets mee te maken heeft. Edit1: maar wel met migreren (blijkt niet zo te zijn)
Zoek maar eens verder, ook hier op het forum komt het een paar keer voor.
Edit2: Dit ook nog gevonden m.b.t. root.old:
No, this behaviour is normal.
During boot process, the kernel mounts the initial ramdisk first, to
get ext3/reiser/xfs module loaded and to pivot_root to the real
root partition.
The pivot_root system call changes the root filesystem to a mounted
partition and moves the old root filesystem (the ramdisk) to a
specified mount point (/initrd).
killall syncd nog geprobeerd?
-
Ik heb eens even getest op m'n DS111 met een 80GB HD erin, deze vol laten lopen, kon gewoon inloggen, reboot, kon gewoon weer inloggen en m'n partities zien er normaal uit:
[attachimg=1]
Ik heb het idee dat bij jou de DS in de (re)boot fase hangt, waarschijnlijk omdat, om welke reden dan ook, Cloudstation aan het loopen is.
De kans is misschien wel groot dat, als je "killall syncd" (MMD) doet, die processen gewoon weer terug komen maar, het is de moeite waard om het te proberen.
Had net (toevallig) hetzelfde gevonden als MMD, maar dan op dit Forum: (http://www.synology-forum.nl/synology-dsm-5-0/ds109/msg141269/#msg141269)
Als je daar kijkt zie je ook een bootproces via boot console.
No new disk. Do nothing.
[ 462.904492] Adding 2097144k swap on /dev/hda2. Priority:-1 extents:1 across:2097144k
/dev/root.old on / type ext2 (rw,relatime,errors=continue)
/tmp on /tmp type tmpfs (0)
none on /dev/pts type devpts (gid=4,mode=620)
/sys on /sys type sysfs (0)
-
Probeer eens in putty:
killall syncd
Gedaan maar zien niets gebeuren en hangt daar weer.
Hier een aanwijzing voor root.old:
http://www.ruwebit.net/article/355
Ik vermoed nu dat het er niets mee te maken heeft. Edit1: maar wel met migreren (blijkt niet zo te zijn)
Zoek maar eens verder, ook hier op het forum komt het een paar keer voor.
Edit2: Dit ook nog gevonden m.b.t. root.old:
No, this behaviour is normal.
During boot process, the kernel mounts the initial ramdisk first, to
get ext3/reiser/xfs module loaded and to pivot_root to the real
root partition.
The pivot_root system call changes the root filesystem to a mounted
partition and moves the old root filesystem (the ramdisk) to a
specified mount point (/initrd).
killall syncd nog geprobeerd?
oke, dus de root.old kan mogelijk goed zijn wanneer de toestand in herstarten staat.
Dit zou dus gekomen zijn dat ik na verwijderen van logfiles in de /var dir het station niet wil rebooten vanwege hij dan hangt in volume1 disk.
Ik heb eens even getest op m'n DS111 met een 80GB HD erin, deze vol laten lopen, kon gewoon inloggen, reboot, kon gewoon weer inloggen en m'n partities zien er normaal uit:
[attachimg=1]
Ik heb het idee dat bij jou de DS in de (re)boot fase hangt, waarschijnlijk omdat, om welke reden dan ook, Cloudstation aan het loopen is.
De kans is misschien wel groot dat, als je "killall syncd" (MMD) doet, die processen gewoon weer terug komen maar, het is de moeite waard om het te proberen.
Had net (toevallig) hetzelfde gevonden als MMD, maar dan op dit Forum: (http://www.synology-forum.nl/synology-dsm-5-0/ds109/msg141269/#msg141269)
Als je daar kijkt zie je ook een bootproces via boot console.
No new disk. Do nothing.
[ 462.904492] Adding 2097144k swap on /dev/hda2. Priority:-1 extents:1 across:2097144k
/dev/root.old on / type ext2 (rw,relatime,errors=continue)
/tmp on /tmp type tmpfs (0)
none on /dev/pts type devpts (gid=4,mode=620)
/sys on /sys type sysfs (0)
Zien bij jou op het plaatje van DS111 de schijf /dev/sda3 met 72275872 (1K-blocks) nog iets overhebt aan wat 1K-blocks.
Bij mij zit dat tot het laatste 1K-block vol.
Vraag me af als dat bij jou ook tot laatste 1K-Block gevuld is of je dan ook nog iets kan verwijderen?
Volgens plaatje heb je dan nog 2268 x 1K-Blocks vrij.
Super bedankt voor meedenken!
Snap ook echt niet dat als een schijf tot laatste byte geschreven is dat je dan niks meer kan zien of nog iets kan verwijderen.
Had ook beter niet met vakantie kunnen gaan, zien in de laatste 3 e-mail berichten dat de schijf nog 541GB en dan nog 271GB en vervolgens 21Gb over heeft en daarna geen mail meer.
Camera (Elro) gaat de deur uit, ding gaat streamen bij detectie van beweging en stopt niet(bestandjes van 4 tot 9MB).
-
Vraag me af als dat bij jou ook tot laatste 1K-Block gevuld is of je dan ook nog iets kan verwijderen?
Volgens plaatje heb je dan nog 2268 x 1K-Blocks vrij.
Je hebt gelijk, had nog iets over, zal misschien vanavond nog eens testen en kijken of ik die schijf echt helemaal kan volproppen ;D
Overigens, nog iets van Support gehoord ?
-
Nou, weer getest en nu ECHT vol, kon gewoon inloggen via http://ds111:5000/webman/index.cgi ook na een reboot.
Dus, bij jou is er dan wat anders aan de hand dan een disk vol (zie eerder gemelde mogelijkheden).
[attachimg=1]
-
Uiteindelijk gelukt en super blij.
Diskstation had tijd nodig om opnieuw op te starten, hebben hem 3 x opnieuw van spanning voorzien, disk lampjes bleven rood knipperen tot de 3x aanzetten en zijn groen.
Hierna duurde het 4,5 minuut tot we met putty er weer in konden(na 1,5 minuut kreeg ik het toch wel erg warm waarom ik er niet op kon).
Kreeg eerst nog e-mail bericht
"backup412 has finished checking the consistency on Volume 1. The system is now ready for use."
Ofwel hij was bezig met een check.
Van de 5754568240 hadden we opeens 5754568008 1K-blocks die gebruikt waren.
Cloud services allemaal weg(gelijk paar dir's verwijderd).
Of dit nu aan de Cloud service heeft gelegen i.c.m. de web camera die vrolijk aan het streamen was (totale files 179GB) of dat het puur toeval is geweest dat Cloud service ergens mee bezig was?
Nou, weer getest en nu ECHT vol, kon gewoon inloggen via http://ds111:5000/webman/index.cgi ook na een reboot.
Dus, bij jou is er dan wat anders aan de hand dan een disk vol (zie eerder gemelde mogelijkheden).
(Link naar bijlage)
Maar kon je dan wel iets verwijderen nu de Volume1 totaal vol zit?
(ik ga het zelf niet proberen)
Ik weet wel dat ik een 2de nas ga halen(weet alleen niet of het een synology gaat worden gezien m'n angst nu)
Iedereen bedankt, ben weer wat wijzer geworden ook.
-
Mooi dat het uiteindelijk toch gelukt is ;D
Maar kon je dan wel iets verwijderen nu de Volume1 totaal vol zit?
Ja hoor, ik kon alles doen.
-
Overigens, nog iets van Support gehoord ?
Support ging redelijk snel met antwoord en wilde remote toegang naar de station om te onderzoeken, maar was zelf 2 dagen weg en kon pas vanmiddag verder, ik heb ze nog wel even netjes beantwoord dat het niet meer nodig was.
Mooi dat het uiteindelijk toch gelukt is ;D
Maar kon je dan wel iets verwijderen nu de Volume1 totaal vol zit?
Ja hoor, ik kon alles doen.
Dan moet ik echt een andere nas erbij hebben, betekent dus dat er toch iets anders wat dwars zit op m'n huidige nas.
bedankt voor het uitproberen ook.