Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM algemeen => Topic gestart door: aart op 31 mei 2010, 15:50:24
-
Ik heb op mijn ds410j het probleem dat Disk Station manager niet meer kan opstarten.
De data op de schijf is wel gewoon benaderbaar.
Wie kan mij helpen om DSM weer aan de praat te krijgen zonder de data kwijt te raken?
Groet en alvast bedankt Aart
-
Aart,
Je info is wat summier... :mrgreen: Zou je ons ook kunnen aangeven wat je in je browser te zien krijgt als je de DSM aanroept? Gaat dat via http of via HTTPS?
Groet,
Wizjos
-
Benader je de DiskStation via een DNS naam? Ik bedoel \DiskStation of zo? En benader je de DiskStation Manager via IP adress? Ik bedoel http:\192.168.1.1 of zo? Dan denk ik dat je DiskStation een ander IP adres heeft gekregen. Ping eens naar DiskStation en je krijgt het nieuwe IP adres te zien.
-
bedankt voor de reacties
Ik start de dsm op zowel via ip als via share \diskstation'
zelfs via de synology assistant zie hij de NAS wel, maar kan ik dsm niet startten
ik start dsm op via http
ik hoop op een oplossing. Wellich is een reset een optie, maar dan moet ik wel zeker zijn dat mijn data bewaard blijft
Alvast weer bedankt.
Aart
-
Heb je dan in al je enthousiasme de optie https verbinding gebruiken aangevinkt?
Oftewel, kun je via https:/jouwsynosipadres:5001 de DSM wel benaderen?
Wizjos
-
Ik ben mijn geregistreerde e-mailadres van Aart kwijt dus ik heb een nieuwe gebruiker aangemaakt op aartvv
-
ik heb geprobeerd de dsm te benaderen via poort 5001, maar dit is helaas ook niet gelukt
Heeft iemand nog een oplossing
Aart
-
Probeer het anders eens via de Assistant?
-
Heb ik ook al geprobeerd, maar daar kom ik niet verder mee. Ik krijg wel toegang tot mijn bestanden, maar kan dsm niet opstarten.
Is een nieuwe installatie mogelijk
Gr Aart
-
Je kunt de systeemsoftware opnieuw installeren door een dubbele reset uit te voeren. Druk hiervoor de resetknop in tot de NAS een piep geeft, laat hem dan even los en hou de knop dan weer ingedrukt tot de NAS 3 x piept. De systeempartitie wordt nu gewist en je kunt dmv. de assistant de software opnieuw installeren.
-
ik ben of op dit forum of elders op het internet tegengekomen dat bij een reset de hele schijf wordt geformatteerd ipv alleen de systeem partitie.
Kun je mij vertellen of ik hier inderdaad een risico mee loop?
Aart
-
In principe wordt alleen de systeempartitie, en dus niet de data partitie gewist.
Blijft natuurlijk als een paal boven water staan dat je altijd een backup moet hebben van belangrijke data. Zeker als je dit soort procedures gaat starten.
-
Iedereen bedankt tot zover.
De ds410 is mijn backup systeem, dus ik zou dan een externe harde schijf moeten kopen om een backupt te maken.
Is er ook een mogelijkheid om bijvoorbeeld de firmware opnieuw te installeren, of kan hier sprake zijn van een defect waarop ik de garantie moet aanspreken.
Wie heeft er voor mij een oplossing. Kan ik synology hier zelf ook over benaderen.
Je hoort het wel, vele vragen.
Groet en ik hoop dat iemand mij kan helpen
Groet
Aart
-
De enige pogingen zonder herinstallatie die ik nog zou weten is:
- checken of je sys-Apache wel loopt. Geef bv. eens de opdracht /usr/syno/etc.defaults/rc.d/S97apache-sys restart
- De DiskStation Manager (dir: usr/syno/synoman/webman plus onderliggende dirs) uit de firmware trekken en deze opnieuw plaatsen in de aangegeven directory
Als dat allemaal ook niet baat... Tja, dan herinstallatie...
Succes!
Wizjos
-
Met een 'dubbele' reset en een herinstallatie van de DSM wordt de datapartitie niet geformatteerd.
Ik heb dit gisteren met een onwillige CS407 (helaas!) moeten doen.
Wel gaan vrijwel alle instellingen verloren, zoals de users en de verschillende modificaties die ik op de 407 had doorgevoerd.
Zolang de data benaderbaar is zou ik toch proberen een backup te trekken.
Benno