Synology-Forum.nl

Firmware => Synology DSM algemeen => Topic gestart door: walterb op 24 november 2014, 12:47:59

Titel: Contact maken met NAS niet mogelijk
Bericht door: walterb op 24 november 2014, 12:47:59
Beste allen,

De laatste paar weken/maanden krijg is steeds lastiger contact met mijn NAS. Dit is zowel vanaf bijvoorbeeld mijn werk of bij mijn ouders maar ook thuis vanaf mijn Imac.. Thuis vanaf me Mac kan hij via de Finder niet direct contact maken, dan geeft hij aan dat verbinding mislukt is.. Alleen via de Synology Assistant kan ik wel contact maken.. Dit is erg irritant en omslagtig..

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen..

De NAS (DS213J) is bekabeld aangesloten op de Ubee router van Ziggo..
Titel: Re: Contact maken met NAS niet mogelijk
Bericht door: Ben(V) op 24 november 2014, 12:59:38
Klinkt alsof jouw NAS via DHCP een ipadres krijgt en dat hij een ander ipadres gekregen heeft.
Synology Assistant kan hem dan wel vinden, maar andere applicaties niet.

Probeer eens je NAS te benaderen via z'n IP adres in plaats van z'n naam.
Synology Assistance ttont dat ipadres voor je.

Beste oplossing is je router een vast adres aan je NAS uit te laten delen.
Alternatief kun je in je NAS zelf een IPadres vastzetten.
Titel: Re: Contact maken met NAS niet mogelijk
Bericht door: walterb op 24 november 2014, 13:01:24
Aha dat klikt logisch.. Ik ga je tip even uitproberen!
Titel: Re: Contact maken met NAS niet mogelijk
Bericht door: walterb op 24 november 2014, 13:03:30
Ha, daar zit al iets verkeerd.. Als ik de Synology Assitant open dan geeft hij een IP adres.. Als ik deze direct invoer in Safari dan kom ik direct op me IP Camera... Vaag!
Titel: Re: Contact maken met NAS niet mogelijk
Bericht door: Ben(V) op 24 november 2014, 13:11:34
Als je op de webmanager pagina wilt komen moet je natuurlijk wel de poort meegeven.

Dus xxx.xxx.xxx.xxx:5000
Titel: Re: Contact maken met NAS niet mogelijk
Bericht door: Briolet op 24 november 2014, 13:15:27
Sinds ik de firmware 9.9.6004 op mijn Ubee heb, zit er een bug in de dhcp reservering. Ik heb al tijden het eerste IP adres uit de range gereserveerd voor mijn 2e router. Als ik met een ander apparaat inlog, kreeg die dus altijd het tweede IP adres uit de range. Sinds de firmware upgrade probeerde de Ubee dat eerste, voor de 2e router gereserveerde, IP aan mijn laptop te geven, terwijl het al in gebruik was.  :o

Ik heb toen maar een aparte IP reservering voor mijn laptop gemaakt. De laptop kreeg toen wel het gereserveerde adres. Echter, een paar dagen later merkte ik dat de laptop plots toch een ander IP kreeg dan het gereserveerde.
Mijn conclusie: Sinds firmware upgrade 9.9.6004 kun je de dhcp-reserveringen op de Ziggo Ubee niet meer vertrouwen. Gelukkig werk ik 99,9% van de tijd via de erachter hangende airport.  :P

Dat trage verbinden met errors staat er volgens mij los van. Dat had ik ook een paar week geleden. Het lijkt nu weer beter te gaan. Ik had het vermoeden dat dat samenviel met installatie van Yosemite.