Bekabelde en gemeten WiFi snelheden lijken me inderdaad niet het probleem. Zijn vrij gebruikelijke waarden.
Echter met het benoemen van de gebruikte apps is voor mij duidelijk waar het verschil zit in het soepel afspelen via de ene wijze, en het haperen via de andere. De data-stromen lopen daarin anders dan de TS wellicht vermoedt.
Chromecast:- Bij Chromecast vanuit een (Windows) laptop via de website/app
"Videostream" (vanuit de Chrome web-browser).
Bij deze methode wordt de processor, plugin en drivers
van de laptop zelf gebruikt om filmbestanden te transcoderen.
Het is het gebruik van de meer krachtige processor en drivers in een "PC" in combinatie met de functionaliteiten van Chromecast.
Zo gauw je de Chrome webbrowser sluit functioneert het om die reden dan ook niet meer, omdat de transcodering ophoudt.
- De Synology app
DS Video op een iPhone (
iOS) of smartphone (
Android) en dan "casten" werkt slechts als een "afstandbediening".
De data gaat direct van de NAS naar de Chromecast, en wordt
DAAR getranscodeerd met de functionaliteiten van de Chromecast zelf.
Eenmaal de stream op gang heeft de DS Video app feitelijk geen functie meer.
Je kunt daarbij de iPhone of smartphone volledig uitschakelen.
De stream van NAS naar Chromecast blijft doorspelen. (Tenminste als de processing van de Chromecast dat kan trekken).
Dus dat zijn verschillende functionaliteiten, waarbij je te maken hebt met de processorkracht van het ene of andere apparaat om zaken te kunnen transcoderen. Verder de hoeveelheid data die via WiFi wordt verstuurd.
Omdat de Chromecast zowel 2.4 GHz WiFi ondersteunt, als 5 GHZ WiFi, kan het zin hebben expliciet de Chromecast op 5 GHz in te stellen, omdat dit doorgaans een hogere WiFi snelheid oplevert dan 2.4 GHZ. In het geval je op een stream uitkomt die op een grenswaarde ligt van wat er via WiFi aan snelheid mogelijk is kan dit net het verschil maken tussen "voldoende" of tussendoor haperen door extra bufferen van data.