Synology-Forum.nl
Overige software => FTP, NFS and Samba Server => Topic gestart door: ntempel2000 op 30 juli 2012, 09:17:36
-
Sinds paar dagen DS 209 onbereikbaar. Synology Assistent laat server zien met een een onbekend IP adres (169.254.151.216). Naam is nog steeds correct, Logitech squeezebox service is blijven draaien.
Ik kan echter op geen enkele manier (admin, gebruiker)toegang meer krijgen. Map station geft ook geen toegang meer. Had eerder virus op hoofd PC in netwerk (opgelost)
Gedeelde schijven zijn weg op alle computers.
Is er een omweg om weer toegang te krijgen??
Graag assistentie
Niels Tempel
Groningen
-
De 169........ IP wordt gebruikt als een apparaat geen verbinding met een DHCP server kan maken. Ik neem aan dat je geen wijzigingen binnen DSM/Netwerk hebt gemaakt. Waarschijnlijk ligt dan het probleem bij de DHCP instellingen van de router.
Ik zou als eerste de NAS volledig eens uitzetten, even wachten en dan weer aan. Als dit het probleem niet oplost dan zelfde met de router dus volledig uitzetten, wachten en weer aanzetten.
Als je zelf nergens iets hebt veranderd qua netwerk dan moet hiermee het probleem opgelost zijn. Zo niet dan horen we het wel.
-
Geef je de NAS altijd een vast IP adres. DHCP is alleen maar handig als je op meerdere plaatsen (routers) wilt kunnen aanmelden. Vaste apparaten kun je beter gewoon een vast IP adres geven. Mocht er iets mis gaan met je NAS, dan kun je met een reset DHCP gewoon weer even aanzetten. Voor mobiele apparaten (laptops, tablets, telefoons) is DHCP noodzakelijk.
Mocht je al een vast IP adres gebruiken op je NAS, dan zal een reboot niet helpen. Dan moet je dus een reset doen om DHCP weer even aan te zetten. Gebruik je wel DHCP, dan zal een reboot er voor zorgen dat je NAS het vorige IP adres weer van de router krijgt. Tenzij er iets mis is met je router, want dan moet je die ook even herstarten. Precies zoals Ton al voorstelde.
-
Beide gesuggereerde acties 2x uitgevoerd.
1) reset DS209
geen resultaat
2) uitzetten DS 209
3) reset router en modem provider
4) aanzetten DS209
Nog steeds geen toegankelijkheid, IP nummer conform 1e melding.
Synology assistent biedt nu wel toegang tot brongebruik; verder geen toegang. Squeezebox blijft keurig werken.
Wat kan/moet ik nu doen??
Niels Tempel
-
Al eens een ander netwerkkabeltje gebruikt?
Een ander poortje gebruiken op de switch/router?
-
Nog steeds geen toegankelijkheid, IP nummer conform 1e melding.
Synology assistent biedt nu wel toegang tot brongebruik; verder geen toegang. Squeezebox blijft keurig werken.
Wat kan/moet ik nu doen??
Niels Tempel
Wat mij nog het meest bevreemdt is dat Squeezebox (dat is toch iets om muziek via netwerk/wifi te streamen) blijft werken? Want een apparaat met een 169....... IP kan geen netwerkverbinding maken. Ik begin te vermoeden dat de Synology Assistent verkeerde info laat zien.
Heb je een IP Scanner of installeer er eentje waar je alle apparaten, IP en MAC adressen op je netwerk kunt zien. Alternatief kun je zien met welk IP die Squeezebox werkt.
Overigens kan kabeltjes omprikken/vervangen nooit kwaad. Een van de oplossingen die (helaas) altijd pas op het allerlaatst wordt geprobeerd en dan De Oplossing blijken.
-
Heren Moderatoren,
Dank voor alle suggesties; de laatste bleek de juiste te zijn. :D
Door gerommel bij stereoapparatuur was een netwerkkabel los geschoten. Het segment waarin de NAS zich bevindt had geen verbinding!! Kabel aangesloten, apparatuur herstart, IP adres aangepast e.d. Alles weer OK :mrgreen:
De squeezebox werkt overigens op een draadloze verbinding.
Hartelijk dank
Niels Tempel
Groningen
-
De squeezebox werkt overigens op een draadloze verbinding.
Maar je NAS heeft toch geen draadloze verbinding? Hoe kon je squeezebox de NAS dan wel vinden? Of was de NAS nog wel op de router aangesloten (en dus draadloos bereikbaar) maar lag de rest van het bedrade netwerk er uit?
-
Opgelost
-
Opgelost
...en hoe dan? Misschien heeft iemand anders er dan ook nog wat aan :wink:
-
zie mijn bericht van 1/8/2012 - stekker
Squeezebox gaf alleen internetradio - niet "mijn muziek"(op de NAS)