Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM 6.0 => Topic gestart door: josti op 11 november 2016, 20:44:08
-
Hallo kenners,
Vandaag probeerde ik na een paar maanden weer wat te downloaden en gelijk DSM te updaten. Ik krijg de melding dat 'De Verbinding is mislukt' en ik 'de internetverbinding moet controleren' (bij 'Bijwerken en herstellen'). Bij het downloaden krijg ik de melding; 'De bewerking is mislukt'. Ik heb hier al rondgekeken, maar kan niet vinden waar het aan ligt. Ben qua NAS niet erg handig, dus ik hoop dat iemand kan helpen. Ik heb een 211+.
Groet, Jos
-
Kijk even bij netwerkinstellingen of je gateway address juist staat.
Dat moet het adres van je router zijn.
-
Dat staat denk ik goed want als ik dat adres in de browser intik, kom ik in mijn router.Ik zie dat ik daar ook in het verleden een voorkeurs/DNS server adres heb ingevuld. Als ik die in mijn browser intik, krijg ik `Deze site is niet bereikbaar´. Zou het daar aan kunnen liggen?
-
De conclusie dat je gateway goedstaat omdat je met je brouwser je NAS kunt bereiken is ongerechtvaardigt.
Die gateway moet goed staan in je NAS, je browser draait op je PC.
Wat je dus uitgevonden hebt is dat je PC het juiste gateway adres heeft.
Een ipadres van een DNS server intikken in je browser is zinloos, DNS servers geven nooit antwoordt op een http request.
Controleer of je gateway adres in je NAS goedstaat, probeer een 8.8.8.8 als adres van je DNS server in te stellen.
Controleer meteen even of je workgroep geod staan.
En waarschijnlijk heb je de NAs op dhcp staan waardoor hij van ipadres kan veranderen wat voor een NAS nogal onhandig is.
-
Ok Ben, verkeerd bedacht dus. Ik heb 8.8.8.8 geprobeerd en dat lost niets op. Het standaard gateway-adres is het ip-nummer waarmee ik in mijn router kom. Dat is niet veranderd sinds de installatie van de router. Ook de workgroup op de NAS is nog steeds hetzelfde. Als ik de thuisgroep op mijn laptop bekijk, staat daar dat Windows die beheerd.
Bij DHCP-server staat 'LAN uitgeschakeld'.
Ik heb ook geen flauw idee waar ik de oplossing moet zoeken. Net ook in de router gekeken en daar zie ik een ander ip-adres en een andere default gateway.
-
Doe eens een "ipconfig" in een dosbox op een pc met internet toegang.
Vervolgens moet je de range en subnet + gataway kunnen zien.
Staat je DS op DHCP ofeen vast adres? Bij een vast adres, zorg dat je in dezelfde lanconfiguratie zit als je pc met werkende internetverbinding.
Check ook eventueel je firewall op de DS.
[attachimg=1]
-
Als je NAS de enige die een probleem geeft, doe dan eens een reset: 2. Het wachtwoord van de administrator en de netwerkinstellingen opnieuw instellen (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General/How_to_reset_your_Synology_NAS#t2) en kijk daarna of het dan wel werkt.
-
ipconfig geeft:
C:\Users>ipconfig
Windows IP Configuration
Ethernet adapter Ethernet:
Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Wireless LAN adapter Wi-Fi:
Connection-specific DNS Suffix . : dynamic.ziggo.nl
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::135:a89c:e8c4:39b8%15
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.178.16
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.178.1
Tunnel adapter isatap.dynamic.ziggo.nl:
Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . : dynamic.ziggo.nl
Resetten is de laatste optie die ik kan proberen natuurlijk. Als ik de ipconfig zie, zou de instelling van ziggo dan het probleem dan kunnen zijn?
-
Volgens mij praten we langs elkaar heen.
Als je nu eens een schermprint liet zien van je NAS.
En wel van control panel, network, general en van network interface.
-
Ik krijg hier geen printscreen geplaatst. Maar even op deze manier:
LAN
verbonden
DHCP gebruiken: Nee
IP-adres: 192.168.178.12
Subnet mask: 255.255.255.0
IPv6-adres: fe80::211:32ff:fe0d:54a6/64
Netwerkstatus: 1000 Mbps, Full duplex, MTU 1500
PPoE
Verbinding verbroken
IPv6
Verbinding verbroken
-
Je hebt dhcp niet aanstaan dus je hebt in je Nas het ip-adres fixed ingesteld.
Je moet als je dhcp uitzet ook het default gateway adres invullen.
Ik zie in je overzicht echter de default gateway niet staan.
Daar moet je 192.168.178.1 invullen net zoals dat op je pc staat.
-
Dat is vreemd; als ik op die plek (netwerkinterface) doorklik naar bewerken, staat daar ook de gateway ingevul. Dit zie ik dan:
IP-adres: 192.168.178.12.
Subnet mask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.178.1
DNS server: 212.54.44.54
En een vinkje bij 'Instellen als standaard gateway' ::)
-
twee opmerkingen.
Is die punt achter dat ipadres een typefout of staat die er echt?
Vul eens bij het DNS adres 8.8.8.8 in want als je een fixed ip adres in je NAS ingeeft met de hand moet je ook het juiste IP adres van je DNS server invullen en ik weet niet uit m'n hoofd of die van jouw juist zijn maar 8.8.8.8 zijn de google DNS servers en dat adres is zeker goed.
-
De punt is een typefout :oops:
Op het tabblad Algemeen (Configuratiescherm - Netwerk) heb ik nu 8.8.8.8 ingevuld bij 'Voorkeurs DNS-server' en het vinkje bij DNS server handmatig invullen staat aan. Verbinding is nog steeds mislukt.
-
FF edit doen, dan zie je ook de Gateway want, daar ging het om :lol:
-
:?: Als ik bij Configuratiescherm - Netwerk - Netwerkinterface kijk, zie ik de gateway niet staan (post van 14.33). Klik ik in dat scherm op Bewerken, dan staat hij netjes ingevuld (post van 14.51). Wat zie ik over het hoofd?
Waar moet ik editten/bewerken?
-
Waar moet ik editten/bewerken?
Weet je toch ?
"Klik ik in dat scherm op Bewerken
Ik zou gewoon die reset proberen, is niets bijzonders aan.
-
Ok, dan heb ik het dus op de juiste plaats bewerkt ;D. Maaruh... ik heb de Standaardgateway niet veranderd naar 8.8.8.8
Wel de voorkeurs-DNS-server. Of is dit hetzelfde :|?
-
De gateway is altijd het ip adres van je router.
-
Ik kom er niet uit. Natuurlijk kan ik een reset doen, maar dan ben ik volgens mij allerlei instellingen kwijt die ik ooit gedaan heb. Ik heb dat een paar jaar geleden uitgezocht en ingesteld, maar omdat ik dat bijna nooit doe, kost het mij heel veel moeite om dat weer uit te zoeken. Is er iemand die met bv teamviewer kan/wil meekijken?
-
Pm je tv inlog, dan kijk ik even met je mee 😋
-
TheProphet, je hebt een pm
-
Met dank aan ThProphet is het opgelost. Eerst via Teamviewer gekeken. Dat hielp uiteindelijk niet, maar de suggestie dat het leek of de NAS geen DNS toegewezen kreeg, leidde via google naar deze oplossing:
http://www.pcinside.info/nl/tips/netwerk/ziggo-storing-oplossen-dns-server-aanpassen/
In Windows en in de NAS heb ik de voorkeurs-DNS-server verandert in een van de aangegeven alternatieven
Waarom... Geen flauw idee, maar het updaten en downloaden doet het weer. Vermoedelijk is het probleem dus ontstaan net voor de zomer bij ddos-aanvallen op Ziggo.
Ook anderen bedankt voor het meedenken.
Groet, Jos
-
Je kunt er niet op vertrouwen dat de DNS servers van je provider(ziggo in dit geval) hetzelfde blijven.
Ziggo gaat er vanuit dat alles via dhcp gaat en als zij dan een andere DNS server gaan gebruiken dit voor de eindgebruiker niet merkbaar is.
Als je echter die DNS adressen handmatig in je Nas zet dan veranderen die niet mee.
Daarom heb ik je meerdere keren aangegeven om 8.8.8.8 als dns adres in te voeren om te kijken of het daar lag.
Je hebt dat echter niet gedaan en dan wordt het zoeken erg lastig.
Overigens kunnen bijna alle routers via dhcp zelf vaste ipadressen uitgeven, dan ontstaat dit probleem nooit.
-
Ben,
Dank voor je toelichting. Ik heb ooit gelezen dat een vast IP voor je NAS handig is (weet niet meer waarom). Nu eerst maar met DHCP werken want dat werkt gelukkig. Jouw oplossing heb ik wel degelijk geprobeerd en het adres 8.8.8.8 ingevuld bij de Voorkeurs-DNS-server. Op het tabblad Algemeen (Configuratiescherm - Netwerk) heb ik nu 8.8.8.8 ingevuld bij 'Voorkeurs DNS-server' en het vinkje bij DNS server handmatig invullen staat aan. Verbinding is nog steeds mislukt.
Misschien heb ik dat op deze manier niet helemaal duidelijk gemeld. Ook in de TeamViewer-sessie hebben we 8.8.8.8 gebruikt en dat gaf geen resultaat. Uiteindelijk een andere alternatief DNS uit het rijtje van die site wel.
Bedoel je met je laatste opmerking dat wat in mijn router (Cisco van Ziggo) 'Pre-assigned DHCP-IPadresse[quote author=josti s' heet?
Groet, Jos
-
als je vast ip wil gebruiken doe dat dan via mac adress in de router en niet op de nas zelf die fout ooit zelf is gemaakt. nam hem mee naar iemand anders met andere range :) heb gelukkig 2 poorten op mijn nas :)
-
Dank je voor de suggestie Eentje. Ik ga dat binnenkort ook proberen.