Synology-Forum.nl

Overige software => DDNS / Quick Connect / EZ-Internet / Portforwarding => Topic gestart door: Briolet op 25 januari 2023, 09:05:34

Titel: Waarschuwing veranderd extern IP
Bericht door: Briolet op 25 januari 2023, 09:05:34
Ik gebruik voor mijn domein een CNAME naar de synology DDNS dienst, zodat ik bereikbaar blijf als mijn IP veranderd.

Echter, mijn DNS provider staat het niet toe om een CNAME in te stellen voor het kale domein. Hier moet ik handmatig een fixed IP instellen. En om dit zo snel mogelijk te doen, nadat mijn IP veranderd is, draait er bij mij dagelijks een script op de nas. Vandaag, voor het eerst sinds jaren dat het script draait, kreeg ik hiervan het eerste mailtje. Ik had het indertijd goed getest, maar het is altijd mooi als het ook werkt als het er op aan komt.

Citaat
Beste gebruiker,

Taakplanner heeft een geplande taak voltooid.

Taak: Check extern IP
Starttijd: Wed, 25 Jan 2023 00:00:02 GMT
Stoptijd: Wed, 25 Jan 2023 00:00:04 GMT
Huidige status: 1 (Onderbroken)
Standaard uitvoer/fout:
Het IP is veranderd
oude IP 83.81.225.xxx
nieuwe IP 84.107.9.xxx

Het script dat draait is:
MijnIP1=`nslookup mijndomein.nl 9.9.9.9 |  awk '/^Address: / { print $2 }'`
MijnIP2=`nslookup www.mijndomein.nl 9.9.9.9 |  awk '/^Address: / { print $2 }'`

if [ $MijnIP1 != $MijnIP2 ]; then
    echo "Het IP is veranderd"
    echo "oude IP "$MijnIP1
    echo "nieuwe IP "$MijnIP2
    exit 1
else
    echo "Het IP is niet veranderd"
    echo "oude IP "$MijnIP1
    echo "nieuwe IP "$MijnIP2
fi

En het is ingesteld om alleen een mailtje te sturen als er een fout optreed. Deze fout genereer ik met het 'exit 1" commando in het script.

Ziggo had mijn IPv4  veranderd, maar mijn IPv6 is gelijk gebleven.