Synology-Forum.nl
Overige software => DDNS / Quick Connect / EZ-Internet / Portforwarding => Topic gestart door: Biggy82 op 26 januari 2016, 18:59:44
-
Hallo dames en heren.
Al enkele jaren heb ik me nasje draaien zonder zorgen, vandaag helaas nieuwe provider aangesloten (kpn, experia v10 box) met alle gevolgen.
2 problemen waar ik tegen aan loop (ondanks alles zover ik weet goed in te stellen)
1: Me media spelers kunnen de nas wel vinden, maar bij login geven ze invalid credentials melding.
Nu zou ik zelf dan ook denken, gebruikersnaam of PW fout. Dat is het niet helaas. En ik heb geen idee meer hoe ik dit voor elkaar ga bakken.
2, en de reden voor post: Voor me nas heb ik netjes een synology.me ddns ingesteld, en tot op vandaag netjes werkende zonder problemen.
Vanaf vandaag echter kom ik bij me router (ja de experia box) uit als ik me Huttepetut.synology.me adres invoer zonder port specificatie. Dit... ergert me.
Als ik netjes de port er bij vermeld komt hij er wel, en ook externe toegang lukt ook wel dus het is niet zo dat het geheel niet werkt en de forwards in de router nu niet goed staan... maar waarom het zonder port specificatie uit komt bij de router :?: :?: :?:
Als iemand wat hints/tips heeft waar ik me oplossing(en) kan vinden in me router/nas dan zou ik het op prijs stellen.
Uiteraard ga ik lekker verder zoeken.
bij voorbaat iig dank.
-
Kom je bij de gebruiksinterface uit van de Experia modem/router?
Zet de functie om de modem/router van buitenuit te kunnen benaderen (remote access) dan UIT.
Verder poort 80 (443 voor https) eveneens doorverwijzen naar het vaste IP van de NAS.
-
@Biggy82 MOD: Onnodige citaat is verwijderd, lees even. (http://www.synology-forum.nl/vragen-en-opmerkingen-over-het-forum/gebruik-de-citaatknop-met-mate-17838/)
Ah, ja die ben ik vergeten. Ook omdat ik niet de optie heb om dat uit te zetten in de router van me ISP :S
-
Ook omdat ik niet de optie heb om dat uit te zetten in de router van me ISP :S
Dat klopt niet met wat je schrijft.
Ik heb laatst bij iemand ook een KPN Experia Box V10 geïnstalleerd, en meteen alle opties gecontroleerd. Remote access uitgezet
(voor zover dat standaard niet het geval was). Uit gewenste veiligheidsoverwegingen is dat in ieder geval een optie die echt beslist altijd standaard in een modem/router aanwezig zal zijn om uit te kunnen schakelen.
-
@Biggy82 MOD: Onnodige citaat is verwijderd, lees even. (http://www.synology-forum.nl/vragen-en-opmerkingen-over-het-forum/gebruik-de-citaatknop-met-mate-17838/)
Heb alle pagina's van de router nog eens doorlopen, optie voor remote toegang tot router uitzetten zit er niet tussen.
Wat ik wel kan doen, maar liever niet zou doen tbh... is voor me NAS een dmz aanzetten.
Als je wil kan ik wat screens maken van de opties en pagina's in me router.
De optie voor remote access uitzetten heb ik iig niet, er zit niet eens een pagina in waar dit in te zien is.
Als je weet waar het zit, laat het me svp weten, dan laat ik wel weten of de opties die je me door geeft er in zitten.
(wellicht andere firmware?)
-
Als je weet waar het zit, laat het me svp weten, dan laat ik wel weten of de opties die je me door geeft er in zitten.
(wellicht andere firmware?)
Moet ik eerst een keer bij die kennis zijn. De optie zat voor zover ik het nog kan herinneren niet op een echt logische plek.
-
Kijk voor het uitzetten van "Remote access" in je router eens bij WAN, daar heb je een grote kans om het te vinden...
-
@Biggy82 MOD: Onnodige citaat is verwijderd, lees even. (http://www.synology-forum.nl/vragen-en-opmerkingen-over-het-forum/gebruik-de-citaatknop-met-mate-17838/)
jij hebt een andere router als ik heb, of weet niet welke ik heb.
Onder wan instellingen zit enkel het username en PW van mij ISP connectie. Ik heb totaal geen verdere muteerbare wan instellingen helaas.
-
Inmiddels bij die kennis geweest met die Experia Box V10.
Kennelijk klopt datgene van wat ik ervan dacht te herinneren niet met de werkelijkheid.
Vind nergens een optie met betrekking tot remote acces. (Dus ook niet om het uit te schakelen).
Excuses voor de verwarring eerder.
Toen eventjes gaan testen.
Maar.....
Remote Access is ook helemaal niet mogelijk !!
Men kan vanuit het eigen LAN en dan het intikken van het WAN IP adres wel in de Experia Box komen (men komt bij de inlog pagina),
maar dat is op basis van de "loop back" functie van de modem/router.
Het wordt afgehandeld vanuit de positie dat men "in het eigen LAN zit" (wat feitelijk ook overeenstemt met de werkelijkheid).
Benadering vanuit mijn smartphone en het 3G netwerk (= werkelijk een benadering van buiten uit), opstarten internetbrowser
en dan het WAN IP intikken, kom ik NIET UIT bij het login-scherm van de Experia modem/router. Dat wordt niet opgepakt.
Dus ik vermoed dat @Biggy82 de vergissing maakt dat hij geen rekening houdt met de loop back functie van de modem/router, en niet heeft geprobeerd een test te doen echt van buiten uit (wat de enig juiste methode is om werkelijk een juist inzicht te krijgen in de functies).
Ter referentie de firmware van de Experia Box V10 die bij mijn kennis actief is:
©2008-2015 ZTE Corporation. All rights reserved | V1.01.00T02.3
-
@Babylonia
Hmm externe toegang weet ik niet geheel zeker, maar ik vermoed dat je gelijk hebt, en daar gaat het me niet eens echt om.
Het gaat me er om dat als ik http://mijngekozennaam.synology.me intype uit kom bij de login pagina van de experia box en niet bij de nas, zoals ik gewend was.
http://mijngekozennaam.synology.me:portnr werkt dan uiteraard wel.
En als ik van me nas IP een dmz maak werkt het dus wel zoals verwacht, maar dan weet je dat de browser toegang altijd wat traag reageert.
Wat ik wil weten is of er nog een andere manier is om te zorgen dat ik niet bij me router/modem uit kom als ik het synology.me adres van me nas gebruik (zonder port specificatie)
Qua instellingen in me router verwacht ik niet veel, maar wellicht dat ik iets kan doen in de instellingen in me nas?
-
Vanuit je eigen LAN intikken van http://mijngekozennaam.synology.me is dezelfde "loop back" functie.
Als je ondanks het doorsturen van poorten 80 (en 443 voor een beveiligde verbinding) naar het IP van de NAS toch uitkomt bij de login-pagina van de Experiabox, probeer dan eens de volgende optie:
Zet in de Experia Box DMZ naar een "niet gebruikt" LAN IP-adres.
(Kies een hoog IP-adres wat zeker niet als keuze vanuit DHCP aan apparaten wordt uitgedeeld).
Bij mijn kennis is er geen NAS, maar door DMZ naar bijv. 192.168.2.100 toe te wijzen, kwam ik in dat geval niet meer bij de login-pagina uit van de Experia Box, als ik het eigen WAN IP intoetste van de internet-aansluiting.
Vanuit DHCP werden bij die kennis aan de enige apparaten in het netwerk, zijnde de TV set-up box en een PC, de IP's 192.168.2.1 en 2 toegewezen.
Omdat er geen NAS achter hangt, en poort 80 ook daar niet is doorgestuurd bleef de webpagina "wit". Er bleef gezocht worden.
In ieder geval was daarmee wel de loopback-functie niet meer actief, althans om bij het login-scherm uit te komen.
Weet natuurlijk niet wat het doet indien er wel een NAS aanwezig is, maar dat kun je gewoon even testen.
Laat je het wel weten wat eruit komt?