Vanuit de Experia Box verbindt je één van de vier LAN-poorten toch wel met de
WAN-poort van de TP Link router?
Verder moeten na wijzigingen / instellingen van vast IP-adres / sub-net in de Experia Box, de Experia Box wel worden herstart om voor nieuw toegewezen IP-adressen een lease uit te geven. Vervolgens moet erna ook de TP Link router een keer opnieuw worden herstart, voor zover die anders mogelijk nog een oud IP-adres blijft vasthouden.
Bij netwerk wijzigingen en herstarten altijd de juiste volgorde aanhouden in de keten van herstart.
- 1e router
- 2e router
- de aan de 2e router gekoppelde apparaten
Aanvulling:Nu realiseer ik me wel iets waar ik toevallig afgelopen dagen achter ben gekomen in het gebruik van een
"KPN Experia Box".
Zelf heb ik een abonnement bij
Telfort. In grote mate wel dezelfde structuur als bij KPN, maar toch net even iets anders.
Gebruik daarbij de Experia Box V8
Tezamen met een paar andere actieve gebruikers heb ik van Telfort echter nu een nieuwe extra "test"-modem/router ontvangen.
Dus om uit te testen. Zoals aangegeven, Telfort heeft doorgaans de Experia Box
V8 in hun leveringen. Maar heb nu een
V10 model om uit te testen.
Speciaal met aangepaste Telfort firmware erin, afgestemd op het Telfort systeem.
Er zitten echter nog wel een paar typische "KPN" gerelateerde instellingen, die men "vergeten" heeft eruit te halen.
Een van die zaken is dat KPN schijnbaar een aantal poorten benut voor het eigen internet-account management-systeem als uitwisseling met die Experia Box.
Deze melding kreeg ik toen ik de voorgedefinieerde applicaties voor VPN L2TP/IPSec,
de TCP + UDP afgestemde poort 4500 wilde veranderen naar alleen UDP.
Praktisch betekent het (dat naast poort 500 en 1701 die je nodig hebt) je
poort 4500 voor een
L2TP/IPSec VPN verbinding niet kunt gebruiken.
Ofwel een VPN-verbinding onder het
L2TP/IPSec protocol lukt NIET. (Ik had wel succes met de andere VPN-protocollen PPTP en OpenVPN).
Het is net een paar dagen terug dat ik daar die ervaring mee heb.
Heb er nog geen inzicht in, of het ook werkelijk een typisch "KPN"-dingetje is, of dat het te maken heeft met de aangepaste firmware voor Telfort.
In ieder geval heb ik die restricties NIET in de "normale" door Telfort uitgegeven Experia Box V8.
Met
het bericht waar
@Hofstede eerder naar verwijst, lees ik typisch dus ook problemen bij KPN met VPN ?
"
3) VPN tunnels (op alle Experia Boxen) waardoor het niet mogelijk is om van buitenaf een VPN verbinding op te zetten met het netwerk thuis."