Hoi,
De laatste dagen merk ik dat mijn NAS af en toe (tijdelijk) onbereikbaar is van buitenaf.
Ik krijg dan keurig de email van Synology inzake de DNS probleempjes.
Gisteren in de auto kreeg ik misschien wel 6x achter elkaar zo'n email in nog geen minuut tijd. Verbinding weg-> en hersteld -> en weer weg -> en hersteld.
In eerste instantie dacht ik dat mijn internetaansluiting steeds de geest gaf.
Zojuist was ik weer mijn NAS kwijt, maar ik kon gelukkig wel op mijn router (RT2600ac) komen; de internet verbinding is dus in orde.
Tot mijn verbazing zag ik dat mijn NAS inderdaad uit leek te staan (uitgegrijsd)).
Middels de WOL functie in de router heb ik vervolgens mijn NAS opnieuw gestart.
Dat werkte; alles is weer online.
Nu komt het vreemde: Mijn eerste gedachte was: Wie heeft mijn NAS uitgezet ?
De logfiles leren mij echter dat de NAS nooit is uit geweest; ook geeft de NAS een uptime van 22 dagen (kan kloppen).
Wat dan wel weer verdacht is dat dit na de gelukte WOL 22 dagen 00:03:ss is. Die tijdsaanduiding is wel heel toevallig (0 uur, 3 minuten).
De logfile geeft de kreet "System failed to get External IP". Prima, een DDNS rampje zou je zeggen.
Maar....ik heb ook nog een DDNS verwijzing vanuit mijn domeinprovider naar de NAS (NAS.<domein).nl)
En ook via die route kreeg ik geen verbinding net als via quickconnect.to ook niet lukte.
Dan zouden dus toevallig afgelopen dagen op exact hetzelfde moment 2 verschillende DNS servers het moet laten afweten.
Dat kan natuurlijk niet.
Ook mijn NAS benaderen via
http://WANIP:poortnummer gaf geen resultaat.
Net nog even gekeken en ik zie ook dat beide DDNS entries op hetzelfde moment enkele minuten geleden (bij de ogenschijnlijke WOL reboot) zijn ververst.
Ik weet dus eigenlijk ook niet of dit topic hier thuis hoort. Het lijkt nl geen DDNS probleem te zijn.
De logfiles geven geen andere foutmeldingen.
Er zit dus iets mis in mijn NAS. Maar ik heb geen idee waar ik het zoeken moet.
Zoals de NAS nu is geconfigureerd draait hij al een jaar of 2, 24/7.
Iemand een suggestie ?
Er zijn al diverse topics inzake deze foutmelding geweest, maar die geven geen oplossing voor mij.
Peter