Synology-Forum.nl

Overige software => DDNS / Quick Connect / EZ-Internet / Portforwarding => Topic gestart door: Texelrob op 28 december 2015, 20:15:40

Titel: Netwerkfout quickconnect
Bericht door: Texelrob op 28 december 2015, 20:15:40
Mijn naam is Texelrob, ben nieuw op 't forum en heb pas vorige week een NAS (DS 216play). Dankzij dit forum en tutorials werkt alles thuis nu maar het lukt me niet quickconnect werkend te krijgen. Krijg steeds de foutmelding "Netwerkfout opgetreden. Controleer DNS en netwerkinstellingen". Zit achter een experiabox van KPN waar de DS rechtstreeks op is ingeplugd. Heb de tips van Synology Synology FAQ quickconnect (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/faq/623) geprobeerd maar geen effect. Heb ook de poorten 80,443 5000-5001 via portforwarding op de experiabox opengezet.
Is er iemand die me verder kan helpen?
Ik hoor graag!

Groet, Rob

p.s.: de NAS heeft internet toegang.
Titel: Re: Netwerkfout quickconnect
Bericht door: Birdy op 28 december 2015, 20:25:29
QC heeft in principe geen port forwarding nodig.
Kijk eerst eens even op https://account.synology.com/en-us of je QuickConnect ID wel de juiste is en als je daarop klikt wel verbinding kunt krijgen.
Titel: Re: Netwerkfout quickconnect
Bericht door: Texelrob op 28 december 2015, 20:39:52
Hoi Birdy,
Bedankt voor je reactie.
Heb gekeken: daar staat helemaal geen ID.
Hoe en waar kan ik dat herstellen?
Titel: Re: Netwerkfout quickconnect
Bericht door: Birdy op 28 december 2015, 21:07:33
Er is dus geen QC ID gemaakt in Configuratiescherm > Quickconnect of het is mislukt.
Volg deze in DSM HELP. (https://help.synology.com/dsm/?section=DSM&version=5.2&link=AdminCenter%2Fconnection_quickconnect.html)
Titel: Re: Netwerkfout quickconnect
Bericht door: Texelrob op 28 december 2015, 21:32:42
Bedankt voor de tip.
Heb dat geprobeerd maar aan het QC ID aanmaken kom ik (niet meer) toe: hij geeft meteen die foutmelding al.
In de link die je had gemaild, staat wat je moet doen indien het bericht netwerkfout verschijnt.
Heb ik gedaan en heb gekeken of al die poorten ook werken (voor zover als dat relevant is voor deze ID).
Daar kreeg ik wat berichten over mislukte communicatie, zie bijlage.
Kan dat de oorzaak zijn of moet ik het ergens anders zoeken?
Titel: Re: Netwerkfout quickconnect
Bericht door: mchp92 op 28 december 2015, 23:45:26
Misschien even terug naar fabrieksinstellingen, dan alsnog QC aanmaken
Als je via QC ipv ddns-url connect, hoef je geen portforwarding op je router in te stellen
EZConnect zou ik sowieso niet gebruiken
Titel: Re: Netwerkfout quickconnect
Bericht door: Briolet op 29 december 2015, 09:06:11
een netwerkfout betekent bij de nas heel vaak dat hij de dns server niet kan ophalen. Zonder dns kan hij geen enkel IP adres op het internet ophalen, dus niets vinden. Het helpt dan om bij netwerk settings, handmatig het IP van een dns server in te vullen. b.v. die van je eigen ISP,  OpenDNS of Google.
Titel: Re: Netwerkfout quickconnect
Bericht door: Babylonia op 29 december 2015, 14:56:26
heb gekeken of al die poorten ook werken (voor zover als dat relevant is voor deze ID).
Daar kreeg ik wat berichten over mislukte communicatie, zie bijlage.

Nou ja, je routerpoort voor Web-Station, Photo Station e.d. in die bijlage (http://www.synology-forum.nl/ddns-extern-benaderen/netwerkfout-quickconnect/msg177657/#msg177657) vind ik wel een erg vreemde met die "blauw" aangegeven poort 57084
Is dat de bedoeling?
Titel: Re: Netwerkfout quickconnect
Bericht door: Texelrob op 29 december 2015, 19:35:10
Bedankt voor jullie hulp maar ben er nog niet uit helaas.

Open DNS en Google DNS geprobeerd maar dezelfde foutmelding gehouden.
Router/poort instellingen opnieuw geprobeerd op te zetten, nu zijn ze volgens de NAS allemaal akkoord maar geen effect.
port forwarding op experiabox voor andere apparaten allemaal uitgezet, router opnieuw opgestart, NAS opnieuw opgestart, allemaal geen effect.
Zal nu nog eens proberen om terug te gaan naar de fabrieksinstellingen, misschien werkt dat.
Titel: Re: Netwerkfout quickconnect
Bericht door: Texelrob op 29 december 2015, 20:14:30
Balen zeg: heb alles gereset (dus ook alles gewist) en start de NAS compleet nieuw op.
Kom bij het opstarten (met de assistent) keurig de mogelijkheid tegen om account te registreren en meteen Quickconnect ID aan te maken.
Je raadt vast al wat er dan gebeurt: dezelfde foutmelding! (heeft dus in ieder geval niets met de inrichting van de NAS te maken).
Iemand nog een idee wat me op het goede spoor zou kunnen zetten?
Titel: Re: Netwerkfout quickconnect
Bericht door: Texelrob op 29 december 2015, 21:20:53
Goed nieuws: het is uiteindelijk gelukt! :P
Heb de NAS aangesloten op een Apple airport Time capsule, achter de experiabox van KPN en het werkte meteen als een zonnetje!
Geen gedoe met portforwarding (hoefde dus inderdaad niet).
Wellicht heeft iemand anders ook nog wat aan deze ervaringen.
Jullie in ieder geval bedankt voor de support!
Titel: Re: Netwerkfout quickconnect
Bericht door: Birdy op 29 december 2015, 22:02:31
Apple airport Time capsule, die info hadden we niet ;)
Waar zat die dan in het netwerk ?
Maar goed, mooi dat het nu wel werkt en ja, zonder port forwarding 8)
Titel: Re: Netwerkfout quickconnect
Bericht door: Texelrob op 29 december 2015, 22:12:57
Hoi Birdy,

Had ook niet gemeld dat ik die had, dacht dat het niet relevant was omdat de NAS rechtstreeks op de experiabox was aangesloten, buiten de Airport om. Had ook al heel veel problemen met de experiabox van KPN met het aansluiten van mijn apple TV, dus ik had het misschien wel kunnen weten.....
Wel super die mogelijkheden van zo'n NAS, had 'm veel eerder moeten aanschaffen.... ;)
En nogmaals bedankt voor de steun.
Titel: Re: Netwerkfout quickconnect
Bericht door: Birdy op 29 december 2015, 22:14:04
Graag gedaan, have fun. ;D
Titel: Re: Netwerkfout quickconnect
Bericht door: Caressa op 04 januari 2016, 21:13:26
Ik heb hetzelfde probleem, maar helaas nog geen oplossing.

Bij het installeren van de NAS liep het al niet helemaal gesmeerd (zie http://www.synology-forum.nl/hardware-vragen/geen-diskstation-gevonden-in-lan-26309/). Kreeg toen al dezelfde foutmelding (Netwerkfout opgetreden. Controleer uw DNS en netwerkinstellingen), maar de installatie uiteindelijk via andere weg voor elkaar gekregen.

Nu werkt het benaderen van mijn NAS via de DS Video app etc binnenshuis, maar wil de NAS ook buitenshuis kunnen benaderen. Ik strand dus ook bij het aanmaken van een CQ ID, dan krijg ik de foutmelding.

Vanaf de post van Briolet heb ik een tekort aan technische kennis
Citaat
een netwerkfout betekent bij de nas heel vaak dat hij de dns server niet kan ophalen. Zonder dns kan hij geen enkel IP adres op het internet ophalen, dus niets vinden. Het helpt dan om bij netwerk settings, handmatig het IP van een dns server in te vullen. b.v. die van je eigen ISP,  OpenDNS of Google.
Dus als jullie me daar doorheen zouden kunnen loodsen; graag!

Ik heb overigens een Vodafone Vigor2132 router
Titel: Re: Netwerkfout quickconnect
Bericht door: Birdy op 04 januari 2016, 21:34:31
[attachimg=1]
Titel: Re: Netwerkfout quickconnect
Bericht door: Caressa op 04 januari 2016, 21:43:25
Helaas, werkt niet
of doe ik toch iets fout?

Hierbij mijn scherm zoals ik het na jouw aanwijzingen heb ingesteld:

[attachimg=1]
Titel: Re: Netwerkfout quickconnect
Bericht door: Birdy op 04 januari 2016, 22:14:41
Hm....heeft je NAS wel toegang op internet ?
Titel: Re: Netwerkfout quickconnect
Bericht door: Caressa op 04 januari 2016, 22:22:40
Euh... Denk het

Kan met sabnzdb wel direct op de nas downloaden
Titel: Re: Netwerkfout quickconnect
Bericht door: Caressa op 05 januari 2016, 21:04:42
Begin een ietsie pietsie radeloos te worden en heb het idee dat ik in cirkels ga

Weet in ieder geval dat ik wel internet toegang op de NAS heb, heb jouw test gedaan uit ander topic:

[attach=1]

ook ligt het niet aan de DNS, maar aan de netwerkomgeving

[attach=2]

maar wat kan ik daar aan doen???

Het lukt met dus nog steeds niet om een QuickConnect ID aan te maken
Foutmelding: Netwerkfout opgetreden. Controleer uw DNS en netwerkinstellingen

of om de DS video App op mn smartphone te bereiken buiten mn wifi
Foutmelding: Kan geen verbinding maken met het DiskStation. Controleer de netwerkverbinding of het IP-adres van uw DiskStation

inmiddels ook port forwarding geregeld, via de NAS
en Upnp functie op de router aangezet, maar helpt nog niks
[attach=3]
Titel: Re: Netwerkfout quickconnect
Bericht door: Texelrob op 12 januari 2016, 21:38:36
Hoi Caressa,

Je zou kunnen proberen een eigen 2e router achter die van je provider te plaatsen, dat was bij mij de oplossing in ieder geval!
Titel: Re: Netwerkfout quickconnect
Bericht door: Babylonia op 13 januari 2016, 18:12:21
@Caressa
Port forwarding kun je beter niet regelen vanuit de Wizard vanuit de NAS, maar handmatig in de router zelf.
Vaak komt het voor dat het toch niet helemaal goed verloopt via die Wizard. Om de wizard te kunnen gebruiken moet je UPnP ingeschakeld hebben in de router.  UPnP staat algemeen bekend als bron van veiligheidsproblemen, dus beter helemaal uitgeschakeld houden.
Bovendien een betere controle in de router zelf of het ook allemaal echt is ingesteld zoals bedoeld door het in de router zelf te regelen.

Titel: Re: Netwerkfout quickconnect
Bericht door: Dennisv87 op 15 februari 2016, 21:17:27
Ik had hier ook steeds problemen mee, mede doordat ik wat extra apparaten probeerde aan te sluiten in mijn thuis netwerk.
Wat bij mij helpt is eerst de bij lan aanvinken - handmatige configuratie gebruiken.
Daarna vink ik netwerkconfiguratie automatische ophalen (DHCP) aan.
Dan veranderen de instellingen en neemt de goede DNS server settings over.

(ik wou dat ik het eerder wist, meerdere keren terug naar fabrieksinstellingen gezet! vor niks  :o)