Synology-Forum.nl

Overige software => DDNS / Quick Connect / EZ-Internet / Portforwarding => Topic gestart door: jelleruben op 08 oktober 2021, 10:21:18

Titel: NAS niet meer van buiten te bereiken
Bericht door: jelleruben op 08 oktober 2021, 10:21:18
Hallo allemaal,

Sinds vandaag kreeg ik via UptimeRobot een mailtje dat mijn Synology down is.

Ik meteen na kijken. Ik kan de synology gewoon via mijn netwerk bereiken.

Ik kan mijn http://****.synology.me/ via de laptop bereiken, en mijn telefoon de wifi ook.

Maar ga ik met mijn telefoon op 4G zitten, dan krijg ik de melding

DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN . Waarbij je ziet dat er geen IP adres is gegeven, weet niet of dat het probleem is.

Met de DS File app, kan ik dan ook met het adres niet inloggen, maar wel weer met mijn Quick ID (op 4G).

Weet iemand waar het probleem ligt en of ik er ook zelf wat aan kan doen?

Dit staat zo bij mijn account in " My Synology", Waar bij je kunt zien dat er geen IP adres eraan vast zit. Weet niet of dit een probleem is.

[attach=1]
Titel: Re: NAS niet meer van buiten te bereiken
Bericht door: Birdy op 08 oktober 2021, 10:27:07
Volgens Synology zijn alle Services (https://www.synology.com/nl-nl/support/synology_service) up.
Titel: Re: NAS niet meer van buiten te bereiken
Bericht door: Briolet op 08 oktober 2021, 11:08:07
Een NXDOMAIN melding betekent normaal dat de domeinnaam niet bij de DNS server bekend is.

Probeer op de commandline eens

nslookup xxx.synology.me 1.1.1.1
nslookup xxx.synology.me 8.8.8.8

Het laatste getal kun je aanpassen aan een andere dns server om te testen of die de naam wel kent.  Maar als het alleen via 4G gebeurd, denk ik dat de daarbij behorende dns server een probleem heeft. Kun je checken door de gebruikte dns server in de telefoon op te zoeken en met bovenstaand commando te checken. (Als dat een publieke dns server is)
Titel: Re: NAS niet meer van buiten te bereiken
Bericht door: jelleruben op 08 oktober 2021, 13:19:24
@Birdy Ja klopt aan de kant van Synology is volgens mij goed,.

@Briolet,

Om het adres van de DNS server aan te passen die mogelijkheid zie ik wel bij de Wifi instellingen op mijn telefoon.

Maar bij de mobiele data, kan ik het nog even niet vinden.

Een command line zal je waarschijnlijk een speciale app op je telefoon nodig hebben.

Ik kan natuurlijk deze issue bij Vodafone neer leggen of zij ermee van weten. Of ze een DNS probleem hebben.. Of zal het daar niet aan liggen?
Titel: Re: NAS niet meer van buiten te bereiken
Bericht door: Briolet op 08 oktober 2021, 13:46:09
Ik dacht dat je het vanaf een windows PC zou testen. 

Voor Android gebruik ik IP Tools (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ddm.iptools). Die heeft ook een spcifieke DNS server test. Daarmee kun je via verschillende dns servers een domein testen.
Titel: Re: NAS niet meer van buiten te bereiken
Bericht door: jelleruben op 08 oktober 2021, 16:43:21
Nou nee, de verbinding op de pc is goed, alleen dus via het 4G of 5G netwerk werkt het niet.
Titel: Re: NAS niet meer van buiten te bereiken
Bericht door: jelleruben op 08 oktober 2021, 21:11:47
Het bleek wel ergens  bij Vodafone een probleem te zijn. Want ik kreeg opeens weer een mail van UptimeRobot , dat hij weet up to running is.  En ja hij is weet via 4G/5G te bereiken..