Synology-Forum.nl

Overige software => DDNS / Quick Connect / EZ-Internet / Portforwarding => Topic gestart door: arjenvo op 15 mei 2018, 21:52:08

Titel: Geen verbinding met NAS na activatie nieuwe internet verbinding
Bericht door: arjenvo op 15 mei 2018, 21:52:08
Sinds mijn internet aansluiting is gewijzigd en een nieuw modem (router) is aangesloten kan ik wel op internet maar heb ik geen enkele toegang meer tot mijn NAS via mijn Mac. Vreemd genoeg kan ik wel verbinding maken via mijn iPhone met onder meer DS Finder, DS audio en DS file. Dit kan dan alleen via de optie: "Diskstation in Lan-netwerk" daar zie ik het ip-adres van de NAS en kan ik inloggen via HTTPS. 
Ik maak gebruik van een SSL certificaat SSL (Comodo PositiveSSL) en de verbinding werkte feilloos. Na activatie van de nieuwe netwerkverbinding is er geen verbinding meer met de NAS.

Ik heb Web Assistent van Synology geprobeerd en nadat deze aangaf "Geen DiskStation gevonden in LAN" heb ik vervolgens de "Synology Assistent" geïnstalleerd. Vreemd genoeg heeft deze 1 keer de NAS gevonden maar ik kon er geen verbinding mee maken. Vervolgens was deze en na meerdere pogingen helemaal niet meer zichtbaar. Ik krijg de melding: "Kon geen Synology server vinden op het lokale netwerk".
Diverse sites van Sinology op geraadpleegd, net contact met KPN ivm aansluiting en hulp port forwarding. Heb namelijk een ExperiaBox V10 waarvan bekend staat deze niet altijd praktisch functioneert.

Samengevat ik kan zowel lokaal als extern de NAS niet meer bereiken vanaf de Mac als alleen via het LAN ip-adres via de iPhone Apps van Synology.
Wie kan me op weg helpen?  :)
Titel: Re: Geen verbinding met NAS na activatie nieuwe internet verbinding
Bericht door: Birdy op 15 mei 2018, 22:02:13
Ik zou de NAS een enkele reset geven: Het wachtwoord van de administrator en de netwerkinstellingen opnieuw instellen (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General/How_to_reset_your_Synology_NAS#t2)
Daarna met Synology Assistant een paar keer laten zoeken.
Titel: Re: Geen verbinding met NAS na activatie nieuwe internet verbinding
Bericht door: Briolet op 15 mei 2018, 22:37:01
Citaat
een nieuw modem (router) is aangesloten

Heb je er wel voor gezorgd dat de netwerk range gelijk gebleven is? Belangrijk als je de nas ooit een vast IP gegeven hebt.
Titel: Re: Geen verbinding met NAS na activatie nieuwe internet verbinding
Bericht door: arjenvo op 16 mei 2018, 01:35:33
Dank je Birdy! Ik had die link al gezien maar toen ik zag staan over Synology Assistent was ik afgehaakt omdat ik daar juist niet in kwam. Toch maar opnieuw geprobeerd omdat je specifiek deze link aangaf. Eerst de resetknop van de NAS ingedrukt voor 4 seconden, en na de piep direct losgelaten. Vervolgens kon ik wel weer via Synology Assistent mijn NAS zien. Ik maakte even een fout door in te willen loggen wat niet lukte. Maar na zorgvuldiger de instructie te lezen zag ik dat je eerst moet inloggen zonder je wachtwoord in te geven.  :oops:
Mogelijk een hint voor anderen als ze dezelfde problemen ervaren.  ;D
Daarna kon ik weer inloggen in DSM.

Enige wat ik nu nog actief moet krijgen is die poorten voor de NAS in mijn ExperiaBox. Dat wil (nog) niet lukken en bij KPN konden ze me ook niet (verder) helpen. Wel een link gevonden in hun forum maar krijg het nog niet werkend. Misschien ook interessant voor andere gebruikers.
https://forum.kpn.com/internet-9/experia-box-v10-veelgestelde-vragen-344379
Titel: Re: Geen verbinding met NAS na activatie nieuwe internet verbinding
Bericht door: arjenvo op 16 mei 2018, 01:39:32
@ Briolet, bedankt (wederom) voor de support. Ik heb de NAS geen vast IP-adres gegeven in het verleden maar alleen had ik via een SSL certificaat een eenvoudige toegang.
Het benaderen van de NAS is gelukt door de reset.