Synology-Forum.nl
Overige software => DDNS / Quick Connect / EZ-Internet / Portforwarding => Topic gestart door: frdries op 28 januari 2016, 09:35:23
-
Ik weet niet of ik onderstaande vraag op de juiste plaats stel.
Situatie is als volgt.
Ik heb een modem van ziggo (routerfunctie uitgeschakeld)
sitecom router
Switch en van daaruit naar alle randapparatuur waaronder de NAS
Probleem: Wanneer de NAS is opgestart valt de internetverbinding (zowel bekabeld als via wifi) bij alle apparaten uit. Router is dan niet meer bereikbaar. De NAS wel.
Zet ik de NAS uit, en start ik de router opnieuw op, dan wordt de internetverbinding hersteld. Probleem is ontstaan na de laatste update van DSM.
Ik ben maar een leek, hopelijk is er een simpele verklaring te geven. Alvast bedankt voor de moeite en de antwoorden.
-
Heeft je nas toevallig hetzelfde ip adres als je router?
Is het ip adres van de nas via dhcp of handmatig ingesteld?
-
Het lijkt wel alsof de NAS hetzelfde IP adres krijgt als je router.
Controleer eens (met je NAS uit) welk IP adres je router heeft en daarna (met je NAS aan) welk IPadres je NAS heeft.
Op je laptop kun je die informatie het makkelijks opvragen door een DOS-box te openen (windows-toets + r, en dan cmd intoetsen, enter)
In de DOS-box, typ je in : ipconfig / all (+ enter)
Hierna zie je zoiets als dit :
[attach=1]
Het IP adres van jouw laptop/pc staat achter : IPv4 Address (in mijn geval 192.168.1.99)
Het IP adres van de router staat achter : Default Gateway (in mijn geval 192.168.1.1)
-
Dank jullie voor de snelle reactie.
Ik maak gebruik van een mac.
IPadres router: 192.168.0.1
ipadres NAS: 192.168.0.201 (handmatig ingesteld in router als statisch DHCP)
Als de NAS opstart wordt internet afgesloten. Als ik daarna de router opnieuw opstart wordt internet weer hersteld.
-
Misschien is bij het instellen in je router toch iets fout gegaan.
Je kunt ook nog in je NAS een vast IP adres instellen.
Control Panel >Network > Network Interface > LAN > edit >
Maak daarna de settings in je router weer leeg, zodat de NAS 'op eigen benen staat'.
-
Heeft helaas niet geholpen
Krijg steeds na opstarten NAS, foutmeldingen in de browser zoals toegevoegd
-
Ik zou even een reset doen op je NAS, optie2: Het wachtwoord van de administrator en de netwerkinstellingen opnieuw instellen (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General/How_to_reset_your_Synology_NAS#t2)
-
Heb ik gedaan.
Heeft niets opgelost
-
Heb je soms een NAS met 2 of meer LAN aansluitingen ? M.a.w., welke NAS heb je ?
-
DS213+
-
1 LAN poort dus.
Nou, dat wordt zoeken......
Zet je NAS eens op je Sitecom, geeft dat ook geen resultaat, geef je NAS eens een andere UTP-kabel.
-
Sorry, ik snap niet wat je bedoelt met "zet je nas op je sitecom
-
Je NAS van de Switch afhalen en inpluggen op je Sitecom Router.
-
Heb de nas op de sitecom aangesloten en heb een nieuwe kabel gebruikt.
heb ook de gateway aangepast naar het ip adres van de mac. Hier stond het ip adres van de router. Zou dat een oplossing kunnen zijn?
-
De Sitecom Router is je Gateway, de Gateway is de deur naar Internet.
Of wordt er Internet gedeeld via de MAC, dat kan ik mij haast niet voorstellen ;)
-
Is de gateway hetzelfde als de DNS server?
-
Ja, of je vult daar 8.8.8.8 in.
-
Nee, om verwarring te voorkomen, vul geen 8.8.8.8 in bij Gateway..... :)
-
Inderdaad, had wat duidelijker moeten aangeven dat 8.8.8.8 de Google DNS service is, en niet je gateway.
-
Ik heb de gateway terug gezet.
Ik denk dat het verwisselen van de kabel de oplossing is geweest. De internetverbinding blijft nu al een tijdje stabiel. Ik durf het haast niet te geloven.
Morgen nog even afwachten. Voorlopig wil ik iedereen hartelijk bedanken voor het snelle en deskundige meedenken!
-
Mooi, anders had ik €50,- voor je NAS gegeven !
-
Het ligt wel vaker aan UTP kabels die niet goed functioneren (kwaliteit) of klem hebben gezeten, dan kunnen onverklaarbare dingen ontstaan. ;)
-
Te vroeg gejuicht.
Internetverbinding was weer weg.
Nog iemand een idee?
-
Pfffffff, nu even niet meer. ;)
-
Router resetten en opnieuw beginnen of een andere router proberen.
-
In je eerste post schrijf je "Probleem is ontstaan na de laatste update van DSM."
1 - Weet je dat zeker en was dit probleem ook direct na die update ?
2 - Wanneer heb je die update gedaan ?
3 - Welke update was het eigenlijk ? Van 5.2-5644 Update 1 naar update 3, bijvoorbeeld ?
Om te kunnen bewijzen dat dit door de/een update komt, zou dus een downgrade nodig zijn, naar de versie waarop je NAS zat.