Synology-Forum.nl
Overige software => Data replicator & overige backupsoftware => Topic gestart door: RicoK op 10 juli 2017, 14:40:53
-
Beste,
Sinds enkele weken mislukken mijn dagelijkse backups van mijn DS112+, voorzien van de laatste updates t/m 09-07-2017, naar mijn DS107 op een externe locatie (bij mijn broer), ook voorzien van alle de laatste updates van enkele jaren terug alweer ;). Zijn back-ups naar zijn NAS bij mij verlopen wel goed.
Ik laat de doelschijf, de DS107, 15 minuten aan gaan/opstarten voordat de back-up moet gaan draaien om na 45 minuten weer uit te gaan waarbinnen de DS112+ zijn back-up heeft/moet hebben uitgevoerd.
Ik maak gebruik van Hyper backup. De foutmelding laat niets zien evenals een eventueel log.
Het vreemde is dat een handmatige back-up het wél doet. De back-up is ook zo klein dat deze binnen enkele minuten al afgerond is/moet zijn.
Wat we hebben gedaan:
- Beiden hebben we om en om ons netwerk gereboot.
- Ik heb het tijdslot verplaatst van 's ochtends vroeg naar 's avonds laat.
Dit alles zonder het gewenste resultaat.
Wat kunnen we nog doen? Waar zou het euvel in kunnen zitten? Nogmaals een manuele back-up draait zonder problemen, maar een geplande backup mislukt en dit al enkele weken zo.
-
Laat de log op zowel de DS112+ (Hyper Backup) als de DS107 (Vault) niets zien? Dan moet het toch goed gaan?
-
De logs laten niet zien waardoor de backups mislukken. Nogmaals de manuele backups lukken wel. Zelfs in het betreffende timeslot. Alleen de geplande backups mislukken. Nu is het timeslot wel zover naar voren gehaald dat ik 's avonds zelf even een handmatige back-up kan draaien, maar liefst heb ik hier geen omkijken maar naar natuurlijk ;)
-
Wat wordt wel laten zien waardoor aangegeven wordt dat de backup is mislukt? Heb je een screenshot?
Kijk je wel bij de logs van Hyper Backup en Backup Vault? Bij mijn ervaring wordt daar altijd de reden van de mislukking neergezet.
-
Zodra vanavond de DS107 op de externe locatie weer aan gaat, zal ik hier op tijd proberen een screenshot te maken.
Op de DS112+m de bronschijf, laat Hyper Backup geen fout in de logs zien. Maar Backup Vault heb ik nog niet naar gekeken.
-
Je kunt ook nog in he systeemlog kijken. Daar is doorgaans veel meer te vinden. b.v. mijn backup van een uur geleden wordt in het HB log alleen met 1 regel vermeld. Het systeemlog schrijft echter:
2017-07-10 14:01:59+02:00 img_backup: [23826]img_backup.cpp:1266 Action: [remote backup], IP: [10.0.1.45], ports: [6281], Repo Path: [DSMBackupRepository1], LinkKey: [GedeeldeData_0011323A0ECD_4], Target ID: [2], task ID: [4]
2017-07-10 14:01:59+02:00 img_backup: [23826]img_backup.cpp:1277 app Path: [/volume1/@tmp/BKP_APP_b4k47J]
2017-07-10 14:01:59+02:00 img_backup: [23826]img_backup.cpp:1277 data Path: [/chat]
2017-07-10 14:01:59+02:00 img_backup: [23826]img_backup.cpp:1277 data Path: [/photo]
2017-07-10 14:05:04+02:00 img_backup: (23826) utils.cpp:952 (23826)[backup begin] external ip: [ 217.121.xxx.xxx]
2017-07-10 14:05:10+02:00 img_backup: (23826) utils.cpp:952 (23826)[backup end] external ip: [ 217.121..xxx.xxx]
2017-07-10 14:05:16+02:00 img_backup: (23826) [err] backup_progress.cpp:414 Backup task [Toepassingen Backup op nas2] completes with result [1]. Time spent: [313 sec].
2017-07-10 14:05:16+02:00 img_backup: (23826) [err] backup_progress.cpp:429 Total Size(Bytes):[44033341], Modified Size(Bytes):[44033341], Total Directory:[63], Modified Directory:[63], Total File:[93], Modified File:[93],
2017-07-10 14:05:17+02:00 img_backup: [23826]img_backup.cpp:1598 Storage Statistics: TargetSize:[1290642], LastTargetSize:[1289215], SourceSize:[43500], TotalFile:[63], ModifyFile:[0], NewFile:[0], UnchangeFile:[63], RemoveFile:[0], RenameFile:[0], RenameLogicSize:[0], CopyFile:[0], CopyLogicSize:[0], CopyMissFile:[0], CopyMissFileLogicSize:[0]
Het systeemlog vind je op "/var/log/messages" (via een ssh inlog)
NB dit is een 2e nas die op het interne IP 10.0.1.45 staat. Ik heb geen idee waarom mijn externe IP nu ook nog in het log verschijnt.
-
Thanks!!
Echter, 'dummy question', ik moet toch kijken op de bronschijf, de DS112+?
-
Ik zou bij beide kijken zolang je niet weet aan welke kant het mis gaat.
En als je niet zo in putty thuis bent, kun je in DSM naar ondersteunings center gaan. Daar de tab ondersteunings-service kiezen en je systeemlogboeken exporteren. Dit duurt even en je krijgt dan heel veel, maar het goede logboek zal er ook tussen zitten.
Je kunt daar ook instellen om meer gegevens te loggen. Maar niet elk programma zal daar op reageren.
-
Met excuses, welgemeende excuses, pure laksheid van mijn zijde... :( Echter, mijn probleem bestaat nog steeds onveranderd. Wel had ik de afgelopen lange tijd mijn DS112+ gewoon uitgezet en aangezet op het moment dat ik deze nodig had.... :(
Ik heb vanavond eens een 'uitgebreidere log' gevonden die ik hierbij voeg. De back-up taak start om 22:00 uur op de DS112+ nadat om 21:45 de doel schijf, mijn oude DS107, opstartte. Steevast (pas?!?) om 22:19/22:20 komt de melding dat de backup niet is gelukt.
Waar zou ik het kunnen zoeken?
-
Lijkt erop dat je verbinding of wegvalt of dat het externe IP-adres is gewijzigd bij je broer.
Dus, de vraag is eigenlijk, maak je verbinding met en externe IP-adres of DDNS-naam.
-
Bedankt voor je snelle reactie!
Dat mijn verbinding elke avond op het zelfde tijdstip 22:19/22:20 wegvalt, zou toch niet logisch zijn?
Ik kom er z.s.m. op terug.
-
En toch is de verbinding weg.
-
Ja, zo lees ik het log ook ...... :oops:
-
Kan ook niet zien dat de verbinding er wel was dus, of de backup ook echt gestart was.
Misschien dat je broer aan zijn kant iets kan opmerken ?
-
Daarom wil er ook z.s.m. op terug komen om het even met hem op te nemen.
Echter, het vreemde is, dat een manuele backup wel gewoon lukt. Alleen de geplande backups gaan niet (meer). Wel gedaan.
-
Ah...dus de verbinding is gewoon goed dan.
Plan de taak eens op een later tijdstip.
Verder neem ik aan dat de handmatige backup de geplande backup is m.a.w., aan de backup taak kan het niet liggen.
-
Ja, de geplande taak en de handmatige backup zijn aan elkaar gelijk.
Zojuist alvast een eerste reactie gehad van mijn broer, die er wel wat beter in thuis is dan ik, waarbij opgemerkt dat ik gebruik maak van ddns:
....We kunnen wel proberen om met een vast ip adres te gaan werken (als test, straks zit er iets niet goed in ddns). Het blijft wel bijzonder dat handmatig opstarten wel goed werkt. Dan lijkt ddns dus wel goed te werken.....
-
Aan de DDNS zal het (juist) niet aan kunnen liggen, als de handmatige wel werkt maar, met IP-adres proberen kan altijd.
-
Als de handmatige backup wel correct verloopt dan zou het ip-adres toch ook juist moeten zijn?! ::)
-
Klopt, dus de DDNS moet dan ook goed zijn als je die gebruikt naar je broer.
Trouwens heeft je broer wel geconfronteerd of de backup NAS nog aanstaat als de backup de verbinding kwijt is?
-
Dat zouden we/zou hij misschien eens kunnen controleren. We hebben alleen gekeken naar het stroomschema en dat leek juist te zijn. Het zou ook geen kwestie winter- of zomertijd kunnen zijn, want dan zouden backups het in ieder geval wel een half jaar goed moeten doen ;)
-
Als je de geplande taak eens stop zet en op die exacte tijd het handmatig doet, wat dan?
-
Ik heb weer iets 'nieuws' ontdekt. Ik ben eens de HyperBackupLogs ingedoken en geprobeerd terug te gaan tot wanneer de issues ontstonden. De issues ontstonden in 2017-06. In juni vorig jaar begonnen zo nu en dan backups te mislukken. Dan weer een paar goed, dan weer een paar mislukt en dat gedurende een maand ongeveer totdat alle backups mislukten.
Toen liep de backup nog 's nachts (om deze later naar voren te hebben geplaatst om deze te kunnen monitoren...).
Ik heb een deel van het log als screendump bijgevoegd. Zo begon idere nacht/ochtend om 04:00 uur de backup om dan 2 minuten later te melden dat de backup was geslaagd en de 'Trigger version rotation' te melden.
De backup mislukt-melding komt ongeveer 15 minuten nadat de taak werd gestart. Dit backup is dus 15 minuten 'bezig' geweest, maar waarmee?
-
Als je de geplande taak eens stop zet en op die exacte tijd het handmatig doet, wat dan?
Kan zeker worden geprobeerd, maar ik denk wel dat dat niet uitmaakt, omdat je kunt zien uit mijn vorige (bijna gelijktijdig met die van jou geplaatst) dat zowel op mijn nachtelijke taak om 04:00 als mijn tegenwoordige taak om 22:00 hetzelfde euvel optreedt.
-
Doe eens volgende:
1 - Ga naar Ondersteuningscenter > Ondersteuningsservice > Logboek genereren.
2 - Vink aan: System
3 - Klik op: Logboek genereren.
>>DSM heeft even tijd nodig maar, uiteindelijk wordt de file debug.dat ge-upload naar je PC.
4 - Unzip die debug.dat.
5 - Ga dan naar <de directory waar debug.dat is uitgepakt>\dsm\var\log\synolog
6 - En spit eens de file synobackup.log door of je daar een betere clue kunt vinden, deze log is n.l. veel uitgebreider.
-
@Birdy Hartelijk bedankt weer voor je reactie!!
Ik heb een screendump van de Synobackup.log bijgevoegd. Deze laat volgens mij helaas niets meer zien dan de eerdere logs..... :(
Wél blijft de verwijzing naar de Network Settings en/of de Firewall....
-
I see....ik weet het niet meer, zou hiervoor een Ticket inleggen en kijken wat Synology ervan vindt.
-
@Birdy Je kunt ook niet alles weten... ;)
Ik heb zojuist een ticket aangemaakt bij Synology. Ik had de hoop dat ik later in het proces screendumps van mijn logbestanden kon toevoegen, zoals ik ook hier had gedaan, maar dat kon dus niet helaas. Nou ja, dat zal wel dan gaan volgen in de ondersteuning die ik hopelijk ga krijgen.
Bedankt tot zover. Mijn bevindingen zal ik hier blijven posten.
-
Ben benieuwd 8)
-
Vanmorgen vroeg ontving ik al een reactie naar aanleiding van mijn ticket. Hierin werd gevraagd een log te zenden vanuit het ondersteuningscenter.
Na mijn thuiskomst van mijn werk vanavond heb ik nog eens zo een log gemaakt en deze naar Synology gezonden. Ben benieuwd of en wat ze hieruit kunnen halen.
Ik heb goede hoop.
-
Zoals het er nu naar uitziet is het probleem opgelost.
Wat vreemd was, dat mijn DS112+ met een 'vreemd' IP-adres verbinding probeerde te maken. Wellicht heeft Ziggo op het adres van mijn broer, waar mijn backup NAS DS107, het IP adres eens een keer gewijzigd, waardoor een en ander 'ontregeld' (?!?) is geraakt.
Hierop hadden we, mijn broer en ik, het IP adres van de backup NAS gewijzigd in zijn huidige IP adres, waarna de backup taak wel slaagde. Gisteren heb ik dit IP-adres weer gewijzigd in rklein.syno-ds.de waarna ook deze backup weer slaagde en ik hiervan per e-mail een melding ontving.
Echter, ::) ::), en dit is wellicht (een van) de hoofdreden, de klok in de backup NAS liep volledig uit het lood. De bron, mijn DS112+, kon zijn geplande taak nooit volbrengen, omdat op dat moment de DS107 gewoon niet aan stond.
Hoe dit heeft kunnen gebeuren is mij een groot raadsel. In ieder geval hebben we de klok weer gelijk gezet en het vinkje van automatische aanpassing, welk vinkje ook uit stond (?!?!?), weer aan gezet.
Ik heb er alle vertrouwen in dat de toekomstige backups weer gewoon blijven lukken.
Hartelijk bedankt voor het meedenken en de reacties. :thumbup: :thumbup:
-
Wellicht heeft Ziggo op het adres van mijn broer, waar mijn backup NAS DS107, het IP adres eens een keer gewijzigd
DDNS had dit moeten oplossen dus, aan de kant van je broer. ;)
-
Dat klopt, maar klaarblijkelijk werkte dit niet goed (al dan niet in combinatie met het tijdprobleem) 8). Dit, omdat de handmatige backups wel goed gingen.
Het lijkt op een 'hikje' in de hyper backup instellingen. Dat om de een of andere reden het oude ip adres in de taak vastgehouden werd.
-
het oude ip adres in de taak vastgehouden werd.
Dat kan het niet zijn geweest, de taak had/heeft immers het DDNS adres.
Het moet iets anders zijn geweest dan DDNS of de klok.
Maar goed, het weer :thumbup: