Mijn NAS die ik dagelijks gebruik, maakt een wekelijkse backup naar een andere NAS die op een fysiek andere locatie staat. Ik heb ingesteld dat er na de backup een mail wordt verzonden, zodat ik weet of de backup is uitgevoerd en wat het resultaat was. Als het niet goed gaat kan ik nl. dezelfde dag nog actie ondernemen.
Sinds een paar maanden heb ik een probleem met die meldingen. Vaak worden ze niet verstuurd en krijg ik in de log de melding 'Failed to send email. (Error: Server Response Code: 401).'
Dan ga ik naar Configuratiescherm -> Melding -> E-mail. Daar zet ik de E-mailmeldingen uit en weer aan. En dan werkt het testbericht weer en krijg ik vaak 1x nog een mail. En daarna is het probleem weer terug... Hoe kan dit?

Ik maak gebruik van een Gmail-adres waar ik de mail naartoe laat sturen en van een ander Gmail-account waar ik de mail mee laat versturen door DSM.
En natuurlijk heb ik op de tweede NAS ook de emailfunctie aan staan, maar dan van het 2e Gmail-account naar het 1e. Een soort crossmeldingen om te voorkomen dat je mail van een adres naar hetzelfde adres stuurt (ik dacht dat daar wellicht het probleem in zat). Uiteraard heb ik het ook op andere manieren geprobeerd, maar het probleem blijft terugkomen.
Info:
DSM-versie 6.2.4
NAS type DS418j
Hyper BAckup-versie 2.2.9-1521
Tot slot:
Beide NASsen zijn aan dezelfde domeinnaam gekoppeld. De ene als nas.domeinnaam.nl en de andere als nas2.domeinnaam.nl.
Op nas.domeinnaam.nl heb ik een certificaat (gratis verstrekt door R3 cq Let's Encrypt), op de andere niet. Volgens mij zou dit niet uit mogen maken, of heeft Gmail daar wellicht last van?